PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
NZP-Latina - kurzorická četba - RET9110
Anglický název: Reading in Latin
Zajišťuje: Katedra Nového zákona (27-NZ)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: RETN9110
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Lucie Kopecká
PhDr. Milena Přecechtělová
Neslučitelnost : RET9111
Prerekvizity : RET9102
Je neslučitelnost pro: RET9111
Je záměnnost pro: RETK9110, RETKN9110
Rozvrh ZS   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Beneš, Dr. (05.06.2020)
Kurz navazuje na základní jazykový kurz latiny. Utvrzuje získané znalosti z oblasti morfologie i syntaxe a
prohlubuje je na základě textového materiálu klasické latiny s důrazem na latinu církevní a středověkou. Z
hlediska obsahového se jedná o texty Vulgáty a raně církevní a středověké církevní texty. Z hlediska žánrového
jsou na prvním místě žánry známé z bible (evangelia, apoštolské listy, narativní látky), ale také apokalyptika,
mudroslovná literatura, kázání, traktáty, hymny, případně texty z dalších oblastí (historie, poezie, genealogie atd.).
Cíl: Absolvent kurzu je schopen orientovat se v latinském textu, určit jeho žánr, kontext a význam v církevních i
obecných dějinách. Osvojením pravidel kurzorické četby se studenti připravují ke kritické četbě biblických a jiných
textů, která je předpokladem samostatné odborné práce v seminářích v různých teologických oborech
studovaných na ETF (církevní dějiny, praktická teologie, ekumenická teologie, křesťanské umění, církevní právo
aj.).

Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Milena Přecechtělová (16.10.2019)

Schopnost orientace v pozdějších latinských textec h, dovednost překládat přiměřeně obtížné texty (cca 5. stol. n. l. - současnost).

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Beneš, Dr. (05.06.2020)

WEBER R. - FISCHER B. (eds.). Biblia sacra iuxta vulgatam versionem. Stuttgart, 1983 (vyd. 3.)

ALAND K. - NESTLE E. (eds.). Novum Testamentum Graece et Latine. Stuttgart, 1983.

Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum (nakl. Brepols) (křesťanské latinské texty z 2. - 8.století).

Fontes Christiani (nakl. Herder, Brepols), (patristické a středověké křesťanské texty s paralelním německým překladem).

Corpus Christianorum (nakl. Brepols), (pozdně antické až středověké křesťanské texty) - Series Latina.

MIGNE J.-P. (ed.). Patrologiae latinae cursus completus. Paris, 1844-1864.

PRAŽÁK J. M. - NOVOTNÝ F. - SEDLÁČEK J. Latinsko-český slovník. Praha : SPN, 1955.

KUCHARSKÝ P. - QUITT Z. Česko-latinský slovník. Praha, 2003 (vyd. 2.).

ŠPAŇÁR J. - HRABOVSKÝ J. Latinsko-slovenský a slovensko-latinský slovník. Bratislava : SPN 1962 (vyd. 5.) ISBN 067-489-87.

SVOBODA L. a kol. Encyklopedie antiky. Praha : Academia, 1973.

BibleWorks9 (a vyšší), softwarový program.

Patrologia Latina, softwarový program.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Milena Přecechtělová (16.10.2019)

V rámcxi předmětu jsou ukládány domácí úkoly spočívající v překladu vybraných méně obtížných textů, tyto úkoly jsou následně kontrolovány, rozebírány a vysvětlovány. Při hodinách se dále pod vedením učitele řeší způsob překladu obtížnějších textů.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Milena Přecechtělová (16.10.2019)

Rozdíly mezi klasickou a pozdější latinou. Uvedení do četby textů poklasické latiny (např. Vulgata, raní církevní otcové), středověké latiny (např. Mistr Jan Hus), humanistické latiny (např. J. A. Komenský) a novověké latiny (např. novodobé papežské encykliky).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Beneš, Dr. (12.08.2020)

Standardní účast na výuce (80%), plnění domácích úkolů, písemný test v závěru kurzu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK