PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sportovní specializace 3 - basketbal - PSPH699
Anglický název: pro Trenéry
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D.
Neslučitelnost : PSPH699K
Záměnnost : PSPH699K
Je záměnnost pro: PSPH699K
Anotace
Teorie a základy didaktiky herních kombinací a herních systémů. Teoretická a praktická interpretace, resp. aplikace v pojetí součinnosti skupiny hráčů. Vytváření učebních podmínek pro nácvik a trénink herních kombinací. Uplatnění herních kombinací v současném basketbale. Teorie a základy didaktiky herních systémů. Problematika týmového herního výkonu, determinace.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (07.01.2019)
Cíl předmětu

Student je schopen identifikovat složky rozvoje osobnosti hráče v průběhu dlouhodobého tréninkového procesu v basketbalu a zároveň je schopen identifikovat a vysvětlit požadavky kladené na osobnost trenéra.

Student je schopen vymezit specifika tréninkového procesu dětí v odlišných věkových kategoriích týkající se pravidel hry, obsahové náplně tréninku a vývojových zákonitostí.

Student zná didaktický systém učiva, a to ve všech věkových kategoriích.

Student zná toerii a základy didaktiky útočných herních systémů. Student umí schématické znázornění herních situací a umí útočné herní systémy na základě těchto schémat vysvětlit. Student zná pojetí útočných herních systémů v současném elitním basketbalu.

Student umí prakticky interpretovat určité útočné herní systémy. Tyto herní systémy umí také aplikovat při utkání. Student zároveň umí vysvětlit nácvik těchto herních systémů, a to s přihlédnutím ke všem hráčským postům. Student umí vytvářet učební podmínky pro jejich nácvik a následný trénink. Student také umí kontrolovat jejich správnost a případně vhodně opravit chyby.

Student je schopný navrhnout, případně vymyslet takový útočný herní systém, který odpovídá nejlepším možným způsobům řešení proti konkrétnímu soupeři nebo proti konkrétnímu obrannému hernímu systému.

Student umí vést skupinu a připravit trénink pro nácvik útočných herních systémů.

Poslední úprava: Jurková Kateřina, PhDr., Ph.D. (29.09.2023)
Literatura

DOBRÝ, L., VELENSKÝ, E. Košíková. Teorie a didaktika. Praha : SPN, 1987.

DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha : Olympia, 1988.

DOBRÝ, L. a kol. Integrovaná praxe ve sportovních hrách. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 77, 2/2011. s. 7-17. ISSN 1210-7689.

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2009.

VELENSKÝ, M., KARGER, J. Basketbal. Praha : Grada publishing, 2000.

VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha : Karolinum, 2005.

VELENSKÝ, M. Pojetí basketbalového učiva pro děti a mládež. Praha : Karolinum, 2008.

VELENSKÝ, M., KAPRÁLEK, T. Děti a basketbal? Nechme je hrát! Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 78, č. 3/2012, s. 29-35.

VELENSKÝ, M. Jak na základy obrany v basketbale dětí. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 79, č. 3 a 4/2013, s. 26-30 (I. část), s. 28-33 (II. část).

Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (07.01.2019)
Sylabus

1. Vstup do problematiky teorie a didaktiky herních kombinací. Teorie a didaktika skupinové součinnosti. K pojmu základní herní kombinace.

2. - 6. Teorie a didaktika útočných kombinací.

7. - 11. Teorie a didaktika obranných kombinací.

12. - 13. Možnosti uplatnění herních kombinací v didaktice basketbalu dětí a mládeže. Basketbal v modifikacích s menším počtem hráčů.

14. Týmový herní výkon a jeho determinanty. Deformační faktory týmového herního výkonu.

15. - 19. Teorie a didaktika útočných systémů.

20. - 24. Teorie a didaktika obranných systémů.

25. - 26. Možnosti uplatnění herních systémů v didaktice basketbalu dětí a mládeže. Basketbal v modifikacích s menším počtem hráčů. Pojetí herních systémů v současném elitním basketbale.

28. Shrnutí, závěr.

Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (07.01.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK