|
|
|
||
Poslední úprava: TAJ (22.02.2007)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)
Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce) v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku. Výstupy z učení Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii. Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky. Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty. Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem. Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností. Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků. Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky. Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení. Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě. Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností. Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech. Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (05.06.2008)
Povinná: 1. DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha : Olympia 2002. 2. DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha : Karolinum 2008. Doporučená: 1. BOMPA, T., O. Periodization : theory and methodology of training. Champaign : Human Kinetics, 1999. 2. ELLIOT, B. Training in sport. Applying sport sciences. Chichester : John Wiley and Sons, 1998. 3. MANNO, R. Les bases de l´entrainement sportif. Paris : Revue Education Physique et Sport, 1992. 4. Martens, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 1997. 5. RILEY, P. Cesta k vítězství. Frýdek-Místek : Alpress, 1996. 6. SCHNABEL, G., HARRE, D., BORDE, A. Trainingswissenschaft : Leistung - Training - Wettkampf. Berlin : Sportverlag, 1997. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (05.06.2008)
Témata probíraná v předmětu: 1. Obsah předmětu, trenérství, trenér, činnost trenéra, požadavky. Sport - jeho společenská a individuální funkce. Sportovní trénink: pojetí, cíl, úkoly. Základní pojmy, systémový přístup ke ST. Trénink jako proces specializované adaptace, motorického učení, sociálně psychologické aspekty. 2. Sportovní výkon a jeho struktura. 3. Zatížení: zátěžové podněty, klasifikace tréninkových cvičení jako adaptačních podnětů, intenzita, míra specifičnosti. Manipulace se zatížením. Frekvence tréninkových podnětů, zotavné procesy. 4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku: etapa základního specializovaného a vrcholového tréninku. 5. Cykly ST: makrocyklus, mezocyklus, mikrocyklus, tréninková jednotka. Stavba tréninku: roční tréninkový cyklus, období přípravné, hlavní, závodní, přechodné. 6. Řízení sportovního tréninku, systémové pojetí:identifikace a formulace systému.: plánování, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování. 7. Prognostika a její uplatnění při řízení tréninku. 8. Výběr talentů. Základní rysy koncepce tréninku dětí a mládeže. 9. Složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Pohybové schopnosti jako objekt stimulace. 10. Vytrvalostní schopnosti: koncept, význam, strategie, stimulace, operativní nástroje rozvoje. Aerobní oblast: metody stimulace, prostředky, anaerobní oblast: metody stimulace, prostředky 11. Silové schopnosti, strukturace pro potřeby tréninku, metodotvorné komponenty posilování a manipulace s nimi. Metody posilování, přehled, specifikace podle druhů silových schopností 12. Rychlostní schopnosti a jejich stimulace. Koordinační schopnosti, pohyblivost - stimulace, prostředky a metody 13. Technická příprava, obecná východiska, technika, kriteria techniky. Sportovní dovednosti. praktické aspekty osvojování a zdokonalování dovedností. Metody. 14. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšlení v tréninkovém procesu .Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava 15. Vybrané specifické problémy tréninku: trénink žen, vysokohorská příprava, sportovní příprava zdravotně postižených. Vývojové tendence současného sportu a tréninku.
Požadavky na zápočet:
Požadavky na zkoušku:
|