PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Fyzioterapie funkce a pohybu - PFYZ243
Anglický název: Physiotherapy of function and movement
Zajišťuje: Katedra fyzioterapie (51-300400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 24 (24)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: odhlásit z termínu zápočtu při nesplněné rekvizitě
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Marek Král
Vyučující: Mgr. Marek Král
Anotace -
Předmět se zabývá konceptem Fyzioterapie funkce, který se soustředí na analýzu vztahů mezi strukturou těla, napětím měkkých tkání a reaktibilitou pacienta s cílem porozumět jeho pohybovým vzorcům, chování a potenciálu pro optimální změny. Na základě pochopení vztahů, vazeb a souvislostí a za použití obecně platných principů, zákonitostí a znalostí (včetně vědeckého poznání) samostatně přemýšlet a tvořit "terapeuticky-pacientský dialog“.
Poslední úprava: Vomáčková Helena, PhDr. Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
Cíl předmětu

Cíl předmětu:

Cílem předmětu je vybavit studenta takovými znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi, že po jeho absolvování:

  • prokazuje znalost základních principů přístupu Fyzioterapie funkce, včetně schopnosti analyzovat vztahy mezi strukturou, funkcí a pohybovým chováním pacienta
  • rozumí konceptu individuální variability pohybu, vnímání těla a jeho regulace v kontextu optimálního pohybového chování
  • ovládá metody aktivního vyšetření pacienta, se zaměřením na pohybové vzory, tonus, reaktibilitu měkkých tkání a funkční vztahy v těle
  • prokazuje schopnost aplikovat terapeutické strategie Fyzioterapie funkce, včetně facilitace optimálního napětí a koordinace pohybů
  • umí vést terapeutický dialog s pacientem, hledat a rozvíjet individuální terapeutické postupy, reflektovat reakce pacienta a adaptovat terapii dle jeho potřeb
  • dokáže aplikovat prvky práce s tělem v rámci multidisciplinárního přístupu, včetně psychosomatických souvislostí a pohybové edukace pacienta
  • je schopen samostatně přemýšlet a tvořit v rámci klinické praxe, s cílem hledat optimální řešení pro jedinečného pacienta v jeho specifickém kontextu
Poslední úprava: Vomáčková Helena, PhDr. Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
Literatura
  • LEWITOVÁ, Clara-Maria Helena. O dospělých nohách. Umění fyzioterapie, 2016, 1.2: 5-8.
  • LEWITOVÁ, Clara-Maria Helena. O dětských nohách. Umění fyzioterapie, 2016, 1.1: 5-7.
  • LEWITOVÁ, Clara-Maria Helena. Žena v těhotenství a v čase po porodu. Umění fyzioterapie: Těhotenství. Příbor, 2018, 3.5: 5-11.
  • www.fyzioterapiefunkce.cz
  • www.karellewit.cz
Poslední úprava: Vomáčková Helena, PhDr. Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
Metody výuky

Fyzioterapie funkce (FF) je přístup, ve kterém fyzioterapeut ze struktury (těla), napětí měkkých tkání a reaktibility celého pacienta čte o funkcipohybuchování, o jeho stavu a možnostech změn ve smyslu optima. Je založen na pochopení vztahů, vazeb a souvislostí, které můžeme číst z těla pacienta. Pokud na těle (a v těle) vztahy nevidíme a palpací necítíme, nerozpoznáváme nebo je prostě ještě neznáme, učíme se je aktivně hledat. 

Přístup Fyzioterapie funkce vychází z obecně platných principů, zákonitostí a znalostí, které jako lidstvo máme, a tovčetně vědeckého poznání. Je třeba si však připustit, že obecně platné neznamená platné pro každého.

Terapie je dialog pacienta s terapeutem. Terapeut hledá vhodné postupy a doprovází pacienta při aktivním učení (se) novým možnostem regulace napětí, koordinace pohybů, vnímání a (pohybové) životosprávy, optimální pro každého jednotlivého neopakovatelného člověka: pacienta. Důležitým pilířem přístupu Fyzioterapie funkce je osobní zkušenost fyzioterapeuta založená na autentické práci s pacienty. 

Každý náš pacient, je vždy jedinečný, neopakovatelný a v určitých kontextech přesahuje naše dosavadní zkušenosti a představy! Proto je nezbytné samostatně přemýšlet a tvořit. 

Poslední úprava: Vomáčková Helena, PhDr. Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky na zápočet:

  • 100% účast na praktické výuce
Poslední úprava: Vomáčková Helena, PhDr. Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
Sylabus

Sylabus:

1. Teorie:

  1. úvod do přístupu Fyzioterapie Funkce
  2. co vypovídá forma lidského těla o pohybové funkci
  3. vnímání
  4. napětí
  5. koordinace

2. Praxe

  1. vyšetření formy v celku i v detailech
  2. ošetření / terapeutické využití dotyku
  3. terapeutická zpětná vazba
  4. sledování probíhajících změn
Poslední úprava: Vomáčková Helena, PhDr. Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
Studijní opory

Studijní opory: 

Poslední úprava: Vomáčková Helena, PhDr. Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK