|
|
|
||
|
V rámci předmětu se studenti seznámí s různými formami komunikace učitele s rodiči - hromadnými i individuálními, poznají jejich účel, hlavně vlastnosti i kritická místa v kontextu vlastních cílů
Využijí se dvě videa. Na prvním je vidět nečekané setkání učitele s matkou žáka a budou se hledat různé "chyby" a dobrá řešení situace a přenos poznatků do dalších školních situací komunikace s rodiči.Na druhém videu, které zachytilo třídní schůzku, se budou vyhledávat a analyzovat různé aspekty setkání s rodiči, navrhovat opory pro realizaci společných setkání (třídní schůzky především).
Studenti si vyzkouší průběžně některé komunikační techniky, které pomáhají dobře vést práci s rodiči a zvládat případné nepříjemné situace. Studenti také navrhnou aplikaci těchto technik na konkrétní situace, navržená řešení se budou společně diskutovat.
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
|
|
||
|
Cíle předmětu. Studenti se seznámí s teoretickými východisky komunikace ve škole, s vybranými strategiemi komunikace a komunikačními situacemi. Studenti diskutují kritická místa komunikace školy a rodiny, využijí zkušeností z oborové praxe. Studenti na videu analyzují komunikační situace a jejich strukturu z hlediska bezpeční, efektivnosti , potřeb a cílů různých aktérů. Studenti se seznámí s komunikačními postupy, které mohou využít ve škole a jejich teoretickými východisky. Studenti procvičí vybrané komunikační postupy na různých školních situacích při setkání s rodiči, reflektují je a adaptují pro své potřeby. Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
||
|
Celková časová zátěž 120; přímá výuka/cvičení 24; příprava na cvičení 80; seminární práce 16. Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
|
MOŽNÝ, I. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004. RABUŠICOVÁ, M. a EMMEROVÁ, K. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141-151. RABUŠICOVÁ, M.; ŠEĎOVÁ, K.; TRNKOVÁ, K. a ČIHÁČEK, V. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. SOUKUP, J. Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál, 2020. ROLLNICK, S. a kol. Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál, 2017. https://robertcapek.cz/wp-content/uploads/2021/10/Nove-tridni-schuzky.pdf SHAN, S., LI, C., SHI, J., WANG, L., & CAI, H. Vliv efektivní komunikace, sdílení výsledků a pozitivního prostředí ve třídě na výkon při učení. Systems Research and Behavioral Science , 31 (3), 471-482, 2014. Poslední úprava: Chalupová Veronika, Mgr. (21.02.2024)
|
|
||
|
1. Cíle práce s rodiči. Proč je komunikace s rodiči tak důležitá - seznámení s teoretickými východisky. 2. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla. Studenti se seznámi se strukturou institucí pro komunikaci s rodiči. Určí bezpečné podmínky komunikace s rodiči a roli pravidel pro bezpečí rodičů, dětí i učitelů. 3. Video: Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace. Studenti analyzují strukturu třídní schůzky, vyhledávají kritická místa, navrhují nová řešení problémových situací. 4. Video: Návštěva rodičů ve škole - stížnost. Studenti analyzují problémová místa setkání, navrhnou změny v komunikaci, procvičí některé situace idividuálního setkání s rodiči. 5. Komunikační postupy efektivní v práci s rodiči. Studenti se seznámí s vybranými komunikačními strategiemi, procvičí jejich využití v modelových situacích, diskutují jejich využití a omezení. 6. Respekt v komunikaci s rodiči a Pravidla komunikace. Studenti vyvodí pravidla pro práci s rodiči a jejich komunikování. Připomenou si význam cílů a jejich vliv na vybrané formy komunikace. Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
|
|
||
|
https://pedfuk.padlet.org/idaviktorov/u-itel-a-rodi-e-qkvrpjkdkle1lbs1 Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (06.01.2024)
|
|
||
|
Výsledky učení odpovídají cílům kurzu: Seznámit se s různými formami práce s rodiči, jejich vlastnostmi a využitím. Popsat a analyzovat konkrétní situace v komunikaci s rodiči žáků, vytvářet a hledat alternativní řešení. Vyzkoušet a procvičit některé komunikační techniky a aplikovat je při přípravě hromadných i individuálních setkání s rodiči. Reflektovat vlastní zkušenost z výukové praxe ve škole, diskutovat konkrétní situace, role aktérů, jejich motivace a možnosti tyto situace rozvíjet nebo měnit. Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
