PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Vztah rodiny a školy - OPNZ1Q016B
Anglický název: Relations between schools and families
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 60 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Anotace -
V rámci předmětu se studenti seznámí s různými formami komunikace učitele s rodiči - hromadnými i individuálními, poznají jejich účel, hlavně vlastnosti i kritická místa v kontextu vlastních cílů Využijí se dvě videa. Na prvním je vidět nečekané setkání učitele s matkou žáka a budou se hledat různé "chyby" a dobrá řešení situace a přenos poznatků do dalších školních situací komunikace s rodiči.Na druhém videu, které zachytilo třídní schůzku, se budou vyhledávat a analyzovat různé aspekty setkání s rodiči, navrhovat opory pro realizaci společných setkání (třídní schůzky především). Studenti si vyzkouší průběžně některé komunikační techniky, které pomáhají dobře vést práci s rodiči a zvládat případné nepříjemné situace. Studenti také navrhnou aplikaci těchto technik na konkrétní situace, navržená řešení se budou společně diskutovat.
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Cíl předmětu

Cíle předmětu.

Studenti se seznámí s teoretickými východisky komunikace ve škole, s vybranými strategiemi komunikace a komunikačními situacemi. 

Studenti diskutují kritická místa komunikace školy a rodiny, využijí zkušeností z oborové praxe. 

Studenti na videu analyzují komunikační situace a jejich strukturu z hlediska bezpeční, efektivnosti , potřeb a cílů různých aktérů.

Studenti se seznámí s komunikačními postupy, které mohou využít ve škole a jejich teoretickými východisky.

Studenti procvičí vybrané komunikační postupy na různých školních situacích při setkání s rodiči, reflektují je a adaptují pro své potřeby. 

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž 120; přímá výuka/cvičení 24; příprava na cvičení 80; seminární práce 16.
Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

MOŽNÝ, I. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004.

RABUŠICOVÁ, M. a EMMEROVÁ, K. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141-151.

RABUŠICOVÁ, M.; ŠEĎOVÁ, K.; TRNKOVÁ, K. a ČIHÁČEK, V. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 

SOUKUP, J. Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál, 2020. 

ROLLNICK, S. a kol. Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál, 2017. 

 https://robertcapek.cz/wp-content/uploads/2021/10/Nove-tridni-schuzky.pdf

SHAN, S., LI, C., SHI, J., WANG, L., & CAI, H.  Vliv efektivní komunikace, sdílení výsledků a pozitivního prostředí ve třídě na výkon při učení. Systems Research and Behavioral Science , 31 (3), 471-482, 2014.

Poslední úprava: Chalupová Veronika, Mgr. (21.02.2024)
Sylabus

1. Cíle práce s rodiči. Proč je komunikace s rodiči tak důležitá - seznámení s teoretickými východisky.

2. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla. Studenti se seznámi se strukturou institucí pro komunikaci s rodiči. Určí bezpečné podmínky komunikace s rodiči a roli pravidel pro bezpečí rodičů, dětí i učitelů. 

3. Video: Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace. Studenti analyzují strukturu třídní schůzky, vyhledávají kritická místa, navrhují nová řešení problémových situací. 

4. Video: Návštěva rodičů ve škole - stížnost. Studenti analyzují problémová místa setkání, navrhnou změny v komunikaci, procvičí některé situace idividuálního setkání s rodiči. 

5. Komunikační postupy efektivní v práci s rodiči. Studenti se seznámí s vybranými komunikačními strategiemi, procvičí jejich využití v modelových situacích, diskutují jejich využití a omezení. 

6. Respekt v komunikaci s rodiči a Pravidla komunikace. Studenti vyvodí pravidla pro práci s rodiči a jejich komunikování. Připomenou si význam cílů a jejich vliv na vybrané formy komunikace.   

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Studijní opory

 

https://pedfuk.padlet.org/idaviktorov/u-itel-a-rodi-e-qkvrpjkdkle1lbs1

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (06.01.2024)
Výsledky učení

Výsledky učení odpovídají cílům kurzu: 

Seznámit se s různými formami práce s rodiči, jejich vlastnostmi a využitím.

Popsat a analyzovat konkrétní situace v komunikaci s rodiči žáků, vytvářet a hledat alternativní řešení.

Vyzkoušet a procvičit některé komunikační techniky a aplikovat je při přípravě hromadných i individuálních setkání s rodiči.  

Reflektovat vlastní zkušenost z výukové praxe ve škole, diskutovat konkrétní situace, role aktérů, jejich motivace a možnosti tyto situace rozvíjet nebo měnit. 

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK