Kurz nabízí prohloubení teoretických znalostí o školní třídě a praktických postupů při její organizaci. Oborové zázemí tvoří zejména sociální a vývojová psychologie. Cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které jim umožní využívat skupinové dynamiky ve prospěch jednotlivých žáků i skupiny jako celku ve své budoucí pedagogické praxi.
Poslední úprava: Kubátová Michaela, Mgr., Ph.D. (30.09.2020)
The course offers a deepening of the theoretical knowledge of the classroom and the practice of its organization. In particular, social and developmental psychology is the field of expertise. The aim is to equip students with knowledge and skills that will enable them to use group dynamics for the benefit of individual pupils and the group as a whole in their future teaching practice.
Poslední úprava: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (20.05.2019)
Cíl předmětu
Získat hlubší citlivost vůči fungování třídního kolektivu a možnosti jeho ovlivňování ze strany vyučujících.
Poslední úprava: Kubátová Michaela, Mgr., Ph.D. (30.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast na seminářích, diskuse, skupinová práce.
Odevzdání seminární práce o jedné třídě z pedagogické praxe: zhodnocení třídy z hlediska diagnostiky, konkrétní návrhy na následnou práci se třídou. Závěrečné reflektivní setkání (formou skupinového kolokvia).
Distační forma - online setkání skrz Microsoft Teams v čase semináře (odkaz studenti dostanou emailem). Prezentace a další výukové materiály v moodle. Podmínkou k úspěšnému absolvování kurzu je aktivní účast na online setkání, plnění úkolů v moodle. Závěrečná práce bude upřesněna v průběhu semestru dle možností osobní přítomnosti na základních a středních školách.
Poslední úprava: Kubátová Michaela, Mgr., Ph.D. (30.09.2020)
Literatura
Doporučená literatura ke školní třídě:
Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK.
Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton.
Braun, R. (1997, 1998). Dotazník B-3, B-4. Praha: Audendo.
Čapek, R.: Třídní klima a školní klima. Grada, 2010.
Dittrich, P. (1993). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: HaH.
Hadj-Moussová (2002, 2014). Diagnostika školní třídy. In Hadj Moussová, Z., Duplinský J. Diagnostika. Pedagog.-psych.poradenství II.
Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK.
Hermochová, S. (2005). Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: Aisis.
Hrabal, V. (2003). Sociální psychologie pro učitele. Praha: UK.
Hrabal, V. st., Hrabal, V. ml. (2002). Diagnostika. Praha: UK.
Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.
Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál.
Lašek, J.: Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Gaudeamus HK 2001
Mareš, J. (1998). Dotazník sociálního klimatu školní třídy. Praha: IPPP.
Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU.
Martanová,V., Valentová,L.: Školní třída. In Školní poradenství II., UKPedF, 2013.
Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum.
Literatura - inspirace na aktivity se školní třídou:
Ediční řada Výchovné poradenství, Třídní učitel, Třídní učitel II. Praha, Raabe: Dobrá škola.