|
|
||
Předmět se zabývá teorií rozvoje manažerských dovedností v návaznosti na požadavky vyplývající ze strategie organizace a profesních nároků. Mezi klíčová témata patří problematika manažera jako vůdce, styly řízení, realizace a řízení změny, budování dobrých vztahů, efektivní komunikace, time management a sebereflexe. Pozornost je věnována řízení kariéry a nastavení systémových nástrojů efektivního vzdělávání a rozvoje, vč. sebevzdělávání.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams, k diskuzím bude využíváno diskuzní fórum v MS Teams. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Zápočet Seminární práce Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: ARMSTRONG, M. a T. STEPHENS. Management a leadership. Praha: Grada, 2008. 268 s. ISBN 978-80-247-2177-4. ARMSTRONG, M. Jak se stát ještě lepším manažerem: kompletní soupis osvědčených technik a nezbytných dovedností. 6. vyd. Praha: Ekopress, 2006. 308 s. ISBN 80-869-2900-0. KUBEŠ, M., SPILLEROVÁ, D. a KURNICKÝ, R. Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada, 2004. 183 s. ISBN 80-247-0698-9. LOJDA, J. Manažerské dovednosti. Praha: Grada, 2011. 182 s. ISBN 978-80-247-3902-1. Doporučená literatura: ATKINSON, R. L. Psychologie. Praha: Portál, 2003, 751 s. ISBN 80-717-8640-3. DI KAMP. Manažer 21. století. Praha: Grada, 2000. 212 s. ISBN 80-247-0005-0. FOLWARCZNÁ, I. Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada, 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-3067-7. KURSCH, M. Tailor Made Talent Management – Talent management druhé generace. Praha: Česká andragogická společnost, 2016. 170 s. ISBN 978-80-905460-5-9. PARMA, P. Umění koučovat. Praha: Alfa Publishing, 2006. 232 s. ISBN 80-86851-34-6. ROS, J. a R. TEMPLAR. Velká kniha manažerských dovedností. Praha: Grada Publishing, 2006. 516 s. ISBN 80-247-1279-2. VETEŠKA, J. Koučování a mentoring jako nástroje rozvoje pracovníků v kontextu talent managementu. In: Pavlov, I., Schubert, M. (eds.). Etické kontexty andragogického pôsobenia. Banská Bystrica: Belianum, 2016, s. 195–211. ISBN 978-80-557-1166-9. VYMĚTAL, J. Speciální psychoterapie: (úzkost a strach). Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 2000. 169 S. ISBN 8086123154.
Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Pojetí řízení a leadershipu v prostředí vzdělávacích organizací. 2. Klima vzdělávací organizace, moderní nástroje formování suportivního klimatu. 3. Role manažera a manažerské činnosti, manažerské kompetence, osobnost manažera. 4. Sebepojetí manažera, faktory ovlivňující sebepojetí, jádrová schémata a mody. 5. Zásady efektivní manažerské komunikace, typy komunikace. 6. Techniky pozitivní a negativní asertivity, zvládání a poskytování kritiky. 7. Psychohygiena manažera, relaxační techniky, prevence syndromu vyhoření. 8. Základy krizové intervence ve vzdělávání. 9. Chování manažera, konflikty a jejich řešení, konstruktivní hádka. 10. Řízení systémů a procesů, řízení změny, bariéry v řízení změny. 11. Time management, zásady efektivní práce, stanovování cílů a priorit. 12. Stres a jeho zvládání, úzkosti a deprese, poruchy osobnosti. 13. Koučování a mentorink – cíl, příprava, základní techniky. 14. Základy psychoterapie – cíl, základní dělení, využití v manažerské činnosti. Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|
|
||
1. Porozumění manažerským a leadershipovým teoriím – Studenti budou schopni vysvětlit základní principy řízení a leadershipu ve vzdělávacích organizacích, včetně moderních nástrojů pro podporu pracovního klimatu. 2. Aplikace manažerských kompetencí – Studenti budou schopni definovat a aplikovat manažerské dovednosti, včetně řízení změn, stanovování cílů a priorit, a efektivní komunikace. 3. Sebereflexe a sebepojetí manažera – Studenti budou schopni analyzovat vlastní sebepojetí a faktory, které jej ovlivňují, a reflektovat vliv těchto faktorů na manažerské činnosti. 4. Efektivní manažerská komunikace – Studenti budou schopni vysvětlit zásady a typy efektivní manažerské komunikace, včetně zvládání asertivní komunikace a poskytování zpětné vazby. 5. Řízení konfliktů a krizová intervence – Studenti budou schopni posoudit a zhodnotit manažerské chování v konfliktních situacích a navrhnout vhodné strategie pro jejich řešení, včetně technik krizové intervence. 6. Stres a psychohygiena v práci manažera – Studenti budou schopni identifikovat zdroje stresu a aplikovat techniky jeho zvládání, včetně prevence syndromu vyhoření a relaxačních metod. 7. Aplikace koučinku a mentoringu – Studenti budou schopni popsat cíle koučování a mentoringu, připravit základní plán pro jejich implementaci a použít techniky k podpoře rozvoje zaměstnanců. 8. Využití psychoterapie v manažerské praxi – Studenti budou schopni vysvětlit základy teorie psychoterapie a její využití v manažerské činnosti, zejména v kontextu práce s lidskými zdroji a řešení osobních problémů a problémových situací. Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|