PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Management kvality ve vzdělávání - OPNU1U112A
Anglický název: Quality Management in Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 25 / 25 (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Anotace -
Předmět se věnuje problematice managementu kvality v širším kontextu, zabývá se základními principy systémů managementu kvality/jakosti, s hlavními požadavky na systémy managementu podle souboru norem ISO a podle EFQM modelu excelence. Pozornost je dále zaměřena na hodnocení kvality v oblasti vzdělávání na národní i evropské úrovni a na indikátory kvality ve vzdělávání. Využity budou výstupy projektů MŠMT v rámci IPN a doporučení z nich vyplývající pro vzdělávací organizace a další příklady hodnocení v rámci kvality vzdělávání. Pojednán je management kvality i z pohledu klienta jako účastníka vzdělávání, vzdělávacího produktu i možností zlepšování. V rámci předmětu budou využity interaktivní metody výuky, podporující kritické a strategické myšlení studentů.
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Deskriptory
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Ústní zkouška vedená prezenčně. Aktivity a úkoly ve vazbě na témata předmětu.

Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

  • CHVÁL, M. Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál, 2018. 176 s. ISBN 978-80-262-1321-5. 
  • NENADÁL, J. et al. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. 366 s. ISBN 978-80-726-1561-2.
  • NENADÁL, J. Systémy managementu kvality: co, proč a jak měřit? Praha: Management Press, 2016. 302 s. ISBN 978-80-7261-426-4.
  • Michek, S. (2006). Příručka pro sebehodnocení poskytovatelů odborného vzdělávání (1st ed.). Národní ústav odborného vzdělávání.
  • Model EFQM. (2019). EFQM.
  • Model excelence EFQM. (2013). Česká společnost pro jakost.
  • Model excelence EFQM. (2016). 
  • PAULOVČÁKOVÁ, L. Management kvality vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 116 s. ISBN 978-80-906894-7-3.
  • VEBER, J., M. HŮLOVÁ a A. PLÁŠKOVÁ. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce: legislativa, systémy, metody, praxe. 2. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2010. 359 s. ISBN 978-80-7261-210-9.
  • ČSN EN ISO 9000 (01 0300), ISO 9000:2015 – Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník
  • ČSN EN ISO 9001 (01 0321), ISO 9001:2015 – Systémy managementu kvality – Požadavky
  • ČSN EN ISO 9004 (01 0324) ISO 9004:2018 – Management kvality – Kvalita organizace – Návod k dosažení udržitelného úspěchu

Doporučená literatura:

  • BLECHARZ, P. Kvalita a zákazník. Praha: Ekopress, 2015. 160 s. ISBN 978-80-87865-20-0.•BLECHARZ, P. Základy moderního řízení kvality. Praha: Ekopress, 2011. 122 s. ISBN 978-80-86929-75-0.
  • FILIP, L. Efektivní řízení kvality. Praha: Pointa, 2019. ISBN 978-80-907530-5-1.
  • NENADÁL, J. a kol. Moderní management jakosti: principy, postupy, metody. Praha: Management Press, 2008. 377 s. ISBN 978-80-7261-186-7.
  • NENADÁL, J. a kol. Benchmarking: mýty a skutečnost: model efektivního učení se a zlepšování. Praha: Management Press, 2011. 265 s. ISBN 978-80-7261-224-6.
  • ŘEPA, V. Procesně řízená organizace. Praha: Grada Publishing, 2012. 301 s. ISBN 978-80-247-4128-4.
  • ŘEZÁČ, J. Moderní management: manažer pro 21. století. Brno: Computer Press, 2009. 397 s. ISBN 978-80-251-1959-4.
  • SIVASANKARAN, P. a R. PANNEERSELVAM. Quality Management. PHI Learning, 2014. ISBN 978-81-2034-94-38.
  • TUREK, I. Kvalita vzdelávania. Bratislava: Iura Edition, 2009. 231 s. 978-80-8078-243-6.
  • Vyhláška č. 12/2005 Sb., o podmínkách uznání rovnocennosti a nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami
  • Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři Vyhláška 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání
  • Vyhláška č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem
  • Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky

Internetové zdroje:

http://kvalita.reformy-msmt.cz

http://www.enqa.eu/

http://www.eua.be/

Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Sylabus

Hlavní témata předmětu:

  • Pojetí a definování managementu kvality
  • Kvalita ve vzdělávání
  • Metodologické přístupy k měření vzdělávacích výstupů
  • Indikátory a kritéria kvality ve vzdělávání
  • Spokojenost žáků jako indikátor kvality ve vzdělávání
  • Manažerské systémy řízení kvality
  • Normy ISO
  • Model excelence EFQM
  • Další modely hodnocení kvality ve vzdělávání
  • Efektivita vzdělávacího systému
  • Kvalita a Česká školní inspekce
  • Rámcový postup vnitřního hodnocení kvality školy/vzdělávací organizace
  • Analýza hodnocení výkonnosti

Cvičení:

Témata cvičení a distančních aktivit vycházejí z přednášek.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v MS Teams.

Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Výsledky učení
  • Pojetí a definování managementu kvality

    • Definovat klíčové pojmy a principy managementu kvality.
    • Diskutovat různé přístupy k managementu kvality ve veřejném a soukromém sektoru.
    • Kriticky zhodnotit význam efektivního managementu kvality pro organizace.
  • Kvalita ve vzdělávání

    • Identifikovat klíčové faktory ovlivňující kvalitu ve vzdělávacím procesu.
    • Analyzovat různé pohledy na kvalitu vzdělávání z hlediska pedagogů, studentů a zřizovatelů.
    • Navrhnout způsoby, jak zlepšit kvalitu ve vzdělávání na úrovni školy.
  • Metodologické přístupy k měření vzdělávacích výstupů

    • Porovnat různé metodologické přístupy k měření vzdělávacích výstupů.
    • Aplikovat kvantitativní i kvalitativní metody při hodnocení vzdělávacích výsledků.
    • Vyhodnotit spolehlivost a validitu používaných měřicích nástrojů ve vzdělávání.
  • Indikátory a kritéria kvality ve vzdělávání

    • Identifikovat hlavní indikátory kvality vzdělávání na různých úrovních (škola, systém).
    • Analyzovat význam jednotlivých kritérií pro posuzování kvality vzdělávacího procesu.
    • Vyvinout systém hodnocení kvality na základě stanovených indikátorů.
  • Spokojenost žáků jako indikátor kvality ve vzdělávání

    • Vyhodnotit roli spokojenosti žáků jako klíčového indikátoru kvality vzdělávání.
    • Navrhnout nástroje pro měření spokojenosti žáků v různých vzdělávacích kontextech.
    • Analyzovat dopad spokojenosti žáků na dlouhodobé výsledky vzdělávání.
  • Manažerské systémy řízení kvality

    • Popsat různé typy manažerských systémů řízení kvality.
    • Aplikovat principy řízení kvality v řízení vzdělávacích organizací.
    • Kriticky posoudit účinnost různých systémů řízení kvality v kontextu školského sektoru.
  • Normy ISO

    • Vysvětlit základní principy norem ISO v oblasti kvality.
    • Aplikovat standardy ISO na konkrétní případy vzdělávacích institucí.
    • Vyhodnotit přínosy a omezení zavedení norem ISO pro zajištění kvality vzdělávání.
  • Model excelence EFQM

    • Popsat strukturu a principy modelu excelence EFQM.
    • Aplikovat model EFQM při hodnocení kvality vzdělávací organizace.
    • Porovnat model EFQM s jinými modely hodnocení kvality ve vzdělávání.
  • Další modely hodnocení kvality ve vzdělávání

    • Identifikovat různé modely hodnocení kvality ve vzdělávání (např. CIPP, Balanced Scorecard).
    • Analyzovat silné a slabé stránky těchto modelů v kontextu vzdělávacího procesu.
    • Navrhnout vhodný model hodnocení kvality pro konkrétní vzdělávací organizaci.
  • Efektivita vzdělávacího systému

    • Analyzovat faktory ovlivňující efektivitu vzdělávacích systémů na národní i institucionální úrovni.
    • Vyhodnotit efektivitu vzdělávacího systému na základě měřitelných výstupů.
    • Navrhnout opatření ke zlepšení efektivity vzdělávacího systému.
  • Kvalita a Česká školní inspekce

    • Vysvětlit roli České školní inspekce při hodnocení kvality škol.
    • Analyzovat metody hodnocení kvality používané Českou školní inspekcí.
    • Kriticky zhodnotit efektivitu České školní inspekce v zajišťování kvality vzdělávání.
  • Rámcový postup vnitřního hodnocení kvality školy/vzdělávací organizace

    • Popsat jednotlivé kroky vnitřního hodnocení kvality školy.
    • Navrhnout rámcový plán pro implementaci vnitřního hodnocení kvality v konkrétní škole.
    • Vyhodnotit účinnost vnitřního hodnocení kvality na základě dosažených výsledků.
  • Analýza hodnocení výkonnosti

    • Analyzovat klíčové ukazatele výkonnosti školy a jejich význam pro řízení kvality.
    • Aplikovat nástroje pro hodnocení výkonnosti v rámci vzdělávacích institucí.
    • Kriticky zhodnotit výsledky hodnocení výkonnosti a navrhnout opatření ke zlepšení.
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK