Seznámení studentů s možnostmi outdoorových aktivit ve školní i mimoškolní tělesné výchově a sportu. Základy sportovních aktivit - např. lezení na umělé stěně, základy orientačního běhu, survival. Základy organizace výuky, bezpečnostní pravidla, základy tréninku. Seznámení s outdoorovými závody. Pravidla pobytu v přírodních prostředí.
Základní informace o orientačním běhu, různé druhy orientačních závodů. Survival. Trénink disciplín v lanovém centru. Outdoorové aktivity v různých ročních obdobích, pro různé věkové a výkonnostní kategorie. Specifika výuky ve školní a mimoškolní tělesné výchovy, bezpečnostní zásady. Možnosti outdoorových aktivit pro zlepšení sociálního klimatu ve třídě. Příprava a organizace outdoorových soutěží pro školní a mimoškolní sport. Pravidla pobytu v přírodě, ochrana přírody. Předmět je zakončen účastí na různých outdoorových závodech formou závodní i organizační činnosti.
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (22.09.2019)
Introducing students to the possibilities of outdoor activities in school and extracurricular physical education and sports. Basics of sports activities - e.g. climbing on an artificial wall, basics of orienteering, survival. Basics of teaching organization, safety rules, basics of training. Introduction to outdoor races. Rules of stay in natural environments. Basic information about orienteering, different types of orienteering races. Survival. Training disciplines in the rope center. Outdoor activities in different seasons, for different age and performance categories. Specifics of teaching in school and extracurricular physical education, safety principles. Opportunities for outdoor activities to improve the social climate in the classroom. Preparation and organization of outdoor competitions for school and extracurricular sports. Rules of staying in nature, nature protection. The subject ends with participation in various outdoor competitions in the form of racing and organizational activities.
Poslední úprava: Pádivý Martin, Mgr. (30.08.2022)
Cíl předmětu -
Studující se seznámí s různými formami outdoorových aktivit vhodných pro školní i mimoškolní tělesnou výchovu.
Studující porozumí základům organizace výuky, bezpečnostním pravidlům a tréninkovým principům v outdoorových aktivitách.
Studující budou schopni aplikovat zásady bezpečného chování a ochrany přírody při outdoorových aktivitách.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (16.09.2024)
Introduction of students to the possibilities of outdoor activities in school and extracurricular physical education and sports.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (09.09.2024)
Deskriptory -
Předmět je hodnocen 3 kredity, časová dotace na studenta odpovídá 75 - 90 hodinám.
Celková časová zátěž studenta: 76 hodin
Přímá výuka:
Cvičení 24 hodin
Příprava na výuku:
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 1 hodinu
Samostudium literatury:
Doba očekávaného studia 10
Plnění předmětu:
Příprava a realizace outdoorových závodů 30 hodin
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (09.09.2024)
The course is awarded 3 credits, and the time allocation for the student corresponds to 75 - 90 hours.
Total student workload: 76 hours
Direct instruction:
Exercise 24 hours
Preparation for instruction:
Expected preparation time for 1 exercise: 1 hour
Self-study of literature:
Expected study time: 10 hours
Course completion:
Preparation and execution of outdoor races: 30 hours
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Aktivní účast na výuce.
Příprava a realizace outdoorového závodu.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (09.09.2024)
Active participation in instruction.
Preparation and execution of an outdoor race.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (09.09.2024)
Literatura -
KIRCHNER, J., HNÍZDIL, J. Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada 2004.
NEUMANN, J. a kol. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999.
PROCHÁZKA, V. Horolezectví. Praha: Olympia, 1990.
VOMÁČKO, S., BOŠTÍKOVÁ, S. Lezení na umělých stěnách. Praha: Grada, 2003.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. s. 229. ISBN 80-7178-295-5.
DOLEŽAL, T., MÁLEK, P. Ekologické aspekty tělesné výchovy, sportu a turistiky. Praha : Karolinum, 2000, 96 s. ISBN 80-246-0136-2.
HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2
DLOUHÝ, M. Úvod do teorie a didaktiky průpravných úpolů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 978-80-7603-139-5. 2019.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (06.09.2024)
KIRCHNER, J., HNÍZDIL, J. Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada 2004.
NEUMANN, J. a kol. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999.
PROCHÁZKA, V. Horolezectví. Praha: Olympia, 1990.
VOMÁČKO, S., BOŠTÍKOVÁ, S. Lezení na umělých stěnách. Praha: Grada, 2003.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. s. 229. ISBN 80-7178-295-5.
DOLEŽAL, T., MÁLEK, P. Ekologické aspekty tělesné výchovy, sportu a turistiky. Praha : Karolinum, 2000, 96 s. ISBN 80-246-0136-2.
HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2
DLOUHÝ, M. Úvod do teorie a didaktiky průpravných úpolů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 978-80-7603-139-5. 2019.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (09.09.2024)
Sylabus -
1. Lezení na umělé stěně, technika, taktika, hry na lezecké stěně, vázání základních uzlů, navazování na lano, teorie, technika jištění a sebejištění, slaňování, bezpečnostní zásady.
2. Výuka a základní informace o orientačním běhu, topografie, práce s mapou a buzolou, postup v terénu podle mapy a buzoly. Různé druhy orientačních závodů.
3. Infornace o survivalových závodech.
4. Trénink disciplín v lanovém centru.
5. Outdoorové aktivity v různých ročních obdobích, pro různé věkové a výkonnostní kategorie.
6. Specifika výuky ve školní a mimoškolní tělesné výchovy, bezpečnostní zásady. Pravidla pobytu v přírodě, ochrana přírody.
7. Základní úpoly, průpravné úpoly, úpolové hry v outdoorovém prostředí, základy sebeobrany, metodicko organizační aspekty nácviku, didaktika úpolů a bezpečnostní zásady.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (06.09.2024)
Climbing on an wall, technique, tactics, games on the climbing wall, tying basic knots, tying into the rope, theory, belaying and self-belaying techniques, abseiling, safety principles.
Instruction and basic information about orienteering, topography, working with a map and compass, navigating in terrain using a map and compass. Various types of orienteering races.
Information about survival races.
Training disciplines in the rope course.
Outdoor activities in different seasons, for various age and performance categories.
Specifics of teaching in school and extracurricular physical education, safety principles. Rules for staying in nature, nature conservation.
Basic grappling, preparatory grappling, grappling games in an outdoor environment, basics of self-defense, methodological and organizational aspects of training, didactics of grappling and safety principles.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (09.09.2024)
Výsledky učení
Studující popíší základní pravidla bezpečnosti při lezení na umělé stěně a orientačním běhu.
Studující prakticky předvedou základy orientačního běhu a základní techniky survivalu.
Studující připraví a zorganizují jednoduchý outdoorový závod pro školní nebo mimoškolní tělesnou výchovu.
Studující analyzují možnosti využití outdoorových aktivit ke zlepšení sociálního klimatu ve třídě.
Studující identifikují vhodné outdoorové aktivity pro různé věkové a výkonnostní kategorie a různá roční období.
Studující aplikují pravidla pobytu v přírodě a ochrany přírody během outdoorových aktivit.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (16.09.2024)