PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika a management prezentace hudby - OPNS4H032A
Anglický název: Didactics and management of music presentation
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.
PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Petr Kadlec, Ph.D.
MgA. Iva Nevoralová
Anotace -
Jak se dá učit vztah k hudbě? Jak můžeme napomoct tomu, aby někdo, kdo vztah k hudbě neměl, jej začal nacházet, aby se prolomila bariéra překážek a třeba i nedůvěry, a aby se ten vztah dále rozvíjel a žil? A jaké jsou silné příklady toho, kdy může hudba dramaticky změnit lidský život? Cílem předmětu je nadále seznámení s organizační, propagační a ekonomickou složkou koncertního života. Organizační, administrativní, právní, finanční a etické principy hudebního života a provozovací hudební praxe. Součástí předmětu je seznámení s hudební agentáží, nakladatelskou praxí, se základy autorského práva a ekonomiky.
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (30.12.2023)
Deskriptory
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 40 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 50 minut
Samostudium literatury (za semestr) 8 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 4 hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 8 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 6 hodin
Příprava na zápočet 8 hodin
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

90% účast na výuce

návštěva alespoň dvou edukačních akcí a vypracování písemné reflexe

přečtení textu Vladimíra Helferta "Základy hudební výchovy na nehudebních školách"- nad Helfertovým textem a písemnými reflexemi edu-akcí pak ve zkouškovém období proběhne, s každým individuálně, klasifikovaný zápočet 

Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Literatura

Drábek, V.: ABC výchovných koncertů, 1988.

ŠTILEC, J. Úvod do hudebního managementu. AMU : Praha, 2011.

HAGOORT, G. Umělecký management v podnikatelském stylu. KANT 2010, s. 301, ISBN 9788074370083.

Autorský zákon.

Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (30.12.2023)
Sylabus

Myšlenka edukačních programů v České filharmonii.

- Jak mohou vypadat komentované koncerty?- Jak (nejen ve výuce) pracovat s hudbou a tichem?

Význam komunitní hudby
Globálně je komunitní hudba (KH) rostoucí oblastí dynamického výzkumu. Toto sezení začíná krátkou diskusí o mnoha aspektech KH a poté poskytuje přehled jednoho příkladu toho, jak síla hudby může dramaticky změnit kvalitu života osob s demencí.

2. Konceptualizace, rozvoj a údržba nové hudební organizace
V tomto sezení diskutujeme o krocích nutných k založení nové umělecké organizace a zkoumáme organizační, administrativní, ekonomické a umělecké aspekty zahájení takového úsilí.

3. Správa umělců
Úspěch umělce závisí na jeho schopnosti být vyhledáván na jevišti. Být umělcem však vyžaduje mnohem víc než jen předvádět své dovednosti před vnímavým publikem. Otázky, jako je management, turné, nahrávání, autorská práva, finance, zajištění logistiky a plánování a zkoušení/leštění optimálního programu (programů), to vše musí být pokryto ještě před začátkem praxe.

4. Role, načasování a místo soutěže pro amatérské a profesionální umělce
Motivující, a někdy i demotivující, tato sekce shrnuje výzvy hudebníků (od dětí až po profesionály) s tímto žánrem představení.

5. Výchovné koncerty
Tato část se zabývá tím, jak mohou výchovné koncerty profesionálů a souborů podpořit zvýšenou účast mládeže na hudbě a také zajistit rovný přístup k profesionálním uměleckým zkušenostem pro všechny studenty.

Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Studijní opory

-

Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (30.12.2023)
Výsledky učení

Student

- pronikne k základnímu poslání hudebních edukačních pořadů, pozná jejich variabilitu a diferenciaci zaměření na různé zájmové skupiny

- seznámí se s organizační, propagační a ekonomickou složkou koncertního života

- navštíví a analyzuje celoroční cyklus edukačních pořadů z pohledu koncepčního, metodického, organizačního; zformuluje pozitiva i negativa

- vytvoří komplexní hudebně didaktický projekt, včetně právního, organizačního, administrativního, finančního zajištění

Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK