PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aktuální otázky poradenství - OPNP3Q301C
Anglický název: Contemporary Trends in Counseling System
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 30 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Anotace
Předmět si klade za cíl představovat aktuální problémy poradenské praxe - ať ve výchově a vzdělávání, tak v dalších oblastech psychologické praxe. Měl by poskytnout oporu v získání dalších znalostí a dovedností o budoucím profesním uplatnění absolventů - budoucích poradenských pracovníků, a to ať v rámci školského resortu, tak resortů dalších (práce a sociálních věcí, zdravotnictví). V každém semestru je věnována pozornost jednomu z aktuálních témat - např. jde o skupiny poradenských intervencí, o poradenské postupy (prevence, diagnostika, intervence), o poradenskou podporu specifických skupin klientů, o styčné oblasti mezi školstvím a dalšími resorty, o další vzdělávání, metodickou podporu a supervizi, aj. Do předmětu jsou zváni také poradenští odborníci z praxe, kteří se prostřednictvím svých profesních zkušeností k daným tématům vyslovují. Aktuálně se budeme věnovat oblasti neurovývojových poruch, zaměříme se především na jedince s poruchou autistického spektra a ADHD.
Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 78 hodinám.

Přímá výuka:

  • semináře 24 hodin celkem (bude se jednat o 8 tříhodinových lekcí)

Příprava:

  • samostudium odborné literatury 18 hodin celkem
  • zpracování reflexe a příprava na semináře 24 hodin
  • práce v terénu: 12 hodin

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou pro získání atestu je alespoň 75% účast na seminářích a zpracování seminárního úkolu na základě analýzy kazuistik jedinců s neurovývojovými poruchami.

Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF, 2002.

Miovský, M. (2018). Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Praha: Grada.

PEŠOVÁ, I., ŠAMÁK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006.

Radkovová, I., & Hořejší, J. (2018). Aspergerův syndrom: život pod společenským tlakem. Praha: Galén.

Schovanec, J. (2014). O kolečko míň. Praha: Paseka.

Sotáková, H., & Šporclová, V. (2020). Metodika přístupu ke studentům s poruchou autistického spektra na UK. Praha: Centrum Carolina.

Šporclová, V. (2018). Autismus od A do Z. Pasparta.

Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Portál.


Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Metody výuky

Výuka bude realizována formou semináře, do některých budou zváni odborníci z praxe. Prostor bude dán i diskusi. 

Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus

1) Neurovývojové poruchy z pohledu diagnostických manuálů

2) Divergence jako hlavní charakteristika jedinců s neurovývojovou poruchou

3) Úvod do poruch autistického spektra

4) Vývojová specifika jedinců s PAS

5) Základní charakteristika ADHD

6) Vývojová specifika jedinců s ADHD

7) Neurovývojové poruchu v práci školního psychologa

8) Kazuistiky jedinců s neurovývojovou poruchou

9) Jak to vidí klient?

10) Jak to vidí odborník?

Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Výsledky učení

Studenti po absolvování předmětu zvládnou:

a) Definovat oblast neurovývojových poruch

b) Orientovat se v diagnostických vodítkách pro stanovení neurovývojové poruchy na základě mezinárodních klasifikací a manuálů

c) Definovat neurodiverzitu

d) Vysvětlit specifika jedinců s PAS a ADHD

e) Popsat variabilitu vývoje jedinců s PAS a ADHD

f) Diskutovat potřeby žáků s PAS a ADHD ve školním prostředí

g) Orientovat se ve specifických přístupech a intervenčních opatření u žáků s PAS a ADHD

Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK