PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Rozvíjení didaktických znalostí obsahu prostřednictvím videoklubu - OPNM4M032B
Anglický název: Developing pedagogical content knowledge via videoclubs
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNM4M012A
Anotace -
Cílem videoklubů je prostřednictvím analýzy videozáznamů výuky matematiky rozvinout didaktické znalosti obsahu u budoucích učitelů matematiky. Důraz bude kladen na rozvoj všímání si a interpretaci viděného založené na znalostech. Prostřednictvím rozboru videí získají studenti možnost aplikovat znalosti získané v didakticko-matematických předmětech studia. Pokud to bude organizačně možné, budou studenti reflektovat i videozáznam vlastní výuky.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Cíl předmětu
Studující aplikují a prohlubují své znalosti a dovednosti získané zejména v didakticko-matematických předmětech a při náslechové a souvislé praxi. Studující analyzují videozáznamy výuky matematiky a rozvíjejí svou schopnost všímat si důležitých didaktických jevů a provádět interpretace viděného založené na znalostech. 
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta 60h


Přímá výuka: 12 h

Příprava na výuku (samostudium literatury, práce se studjními materiály, průběžné úkoly, práce s videoukázkami): 38

Příprava na zápočet 10h

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast na výuce a plnění úkolů v Moodle.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (12.09.2022)
Literatura

Literatura doporučená v kurzech didaktiky matematiky.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (12.09.2022)
Sylabus

Cíl hodiny a jeho splnění

Výběr učebních a diagnostických úloh a jejich implementace v hodině

Kognitivní aktivizace žáků

Formy a metody práce v matematice

Použití pomůcek a prostředků ICT

Typy výukových situací, formalismy ve výuce.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Studijní opory

K předmětu bude vytvořen kurz v Moodle. Odkaz bude zaslán přihlášeným studentům.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (12.09.2022)
Výsledky učení

Studující

- identifikují cíle hodiny matematiky (výukové situace) a reflektují jejich splnění
- identifikují významné didaktické momenty ve videozáznamu výuky matematiky a interpretují je s oporou o znalosti a zkušenosti získané zejména v didakticko-matematických předmětech a při náslechové a souvislé praxi
- zhodnotí kvalitu výukové situace a posoudí její možné důsledky pro porozumění žáků matematickým pojmům a postupům
- identifikují případy žákovského (ne)porozumění ve videozáznamu výuky, popíší jejich možné příčiny a navrhnout reedukaci
- identifikují povahu žákovské aktivizace ve výukové situace a zhodnotí míru aktivizace
- analyzují a zhodnotí výběr učebních a diagnostických úloh a jejich implementaci v hodině vzhledem k cíli a vzhledem k aktivizaci žáků
- analyzují a zhodnotí výběr pomůcek a prostředků ICT ve výukové situaci a jejich implementaci v hodině vzhledem k cíli a vzhledem k aktivizaci žáků 
- navrhnou funkční alterace viděného a popíší jejich možné důsledky
- identifikují a popíší projevy didaktických formalismů ve výukové situaci

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK