|
|
|
||
Předmět uvede učitele do obecných základů fungování umělé inteligence. Specificky se zaměří na otázku tzv. generativní AI a způsobů. Na základě pochopení jejich fungování se zaměříme na způsobí udílení pokynů tzv. prompt engineering a způsoby evaluace těchto výstupů. Smyslem kurzu je naučit budoucí učitele efektivně využívat systémy generativní umělé inteligence a vyhodnocovat jeji odpovědi v souladu s cílí, které požadovali. Předmět nevyžaduje žádné předchozí technické znalosti.
Vyučující: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D., Mgr. Igor Červený Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit budoucí učitele základními znalostmi a dovednostmi pro efektivní využívání generativní AI ve vzdělávacím prostředí. Studující se naučí aplikovat techniky prompt engineeringu, vyhodnocovat výstupy AI v souladu s cíli a získají povědomí o etických a bezpečnostních aspektech využívání umělé inteligence. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
Požadavky v předmětu: ● průběžná příprava, ● aktivní účast na seminářích ● plnění zadaných úkolů, vkládání do Moodle (dle domluveného termínu), reflexe na seminářích Klasifikovaný zápočet: protokol o skupinoví experimentu s AI Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
Literatura: Kol. Aut. Jednoduše: Umělá inteligence (Universum, 2023)
Online zdroje: https://openai.com/index/teaching-with-ai/ https://teachingwithchatgpt.org.uk/ https://resobscura.substack.com/
Video kurzy: https://www.youtube.com/@3blue1brown/courses
Vzdělávací portály: https://aidetem.cz/ Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
Přednášky, semináře. Přednášky jsou realizovány jednou za týden po 2 hodinách, semináře obdobně. (dvě po sobě navazující skupiny) Přednášky budou doplněny online materiály (videa, prezentace) - viz Moodle. Na semináře se budou studenti připravovat, budou zpracovávat dílčí úkoly. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
1. Co je to umělá inteligence a jak funguje: základní uvedení do problémů I. (cca 80+40 minut, přednáška plus praktika)
2. Co je to umělá inteligence a jak funguje: základní uvedení do problémů II. (cca 80+40 minut, přednáška plus praktika)
3. Jak fungují LLM a základy prompt Engineeringu (80+40 minut, přednáška plus praktika) - Přehled LLM (Large Language Models) a jejich význam - Základní principy Prompt Engineering: Co to je a proč je důležité - Přehled různých LLM (GPT-3.5/4, Mixtral, Gemini, atd.)
4. Techniky a taktiky prompting I. (80+40 minut, přednáška plus praktika) - Taxonomie technik promptingu - Zero-shot a Few-shot, In-Context Learning - Zlepšení spolehlivosti a efektivity promptů
5. Techniky a taktiky prompting II. (80+40 minut, přednáška plus praktika) - Taxonomie technik promptingu - Zero-shot a Few-shot, In-Context Learning - Zlepšení spolehlivosti a efektivity promptů
6. Pokročilé techniky (80+40 minut, přednáška plus praktika) - Chain of Thought Prompting a Self-Reflection. - ReAcT Prompting Framework. - Retrieval Augmented Generation (RAG).
7. Problém evauluace výstypů LLM (80+40 minut, přednáška plus praktika)
8. LLM dostává nástroje (80+40 minut, přednáška plus praktika)
9. Aplikace a nástroje (80+40 minut, přednáška plus praktika) - Vytváření LLM-poháněných agentů a personalizovaných chatbotů - Funkční volání a použití LLM uvnitř vlasních aplikací
10. Bezpečnost a etika (120 minut, přednáška) - AI bezpečnost - Adversarial attack, jailbreaking a prompt injection - přístupy k řešení etických dilemat a omezení
11. Jak funguje generování obrázků a jak psát pro ně zadání (120 minut, přednáška)
12. Organizace závěrečného experimentu (120 minut, seminář)
13. Prezentace experimentů (120 minut, seminář) Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
x Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
Studující vysvětlí základní principy fungování umělé inteligence a generativní AI. Studující si osvojí základní techniky prompt engineeringu a aplikují je na generování konkrétních výstupů od LLM. Studující budou schopni kriticky zhodnotit výstupy generativní AI na základě stanovených cílů a kritérií. Studující budou schopni využít pokročilé techniky prompting, jako je Chain of Thought a ReAcT, k vylepšení výsledků generativní AI. Studující popíší klíčové bezpečnostní a etické problémy spojené s využíváním AI ve vzdělávání. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (27.09.2024)
|