PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do AI pro učitele - OPNK2K004C
Anglický název: Introduction to AI for teachers
Zajišťuje: Děkanát (41-DEKAN)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:30 / 30 (15)
letní:neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Igor Červený
Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Anotace
Předmět uvede učitele do obecných základů fungování umělé inteligence. Specificky se zaměří na otázku tzv. generativní AI a způsobů. Na základě pochopení jejich fungování se zaměříme na způsobí udílení pokynů tzv. prompt engineering a způsoby evaluace těchto výstupů. Smyslem kurzu je naučit budoucí učitele efektivně využívat systémy generativní umělé inteligence a vyhodnocovat jeji odpovědi v souladu s cílí, které požadovali. Předmět nevyžaduje žádné předchozí technické znalosti. Vyučující: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D., Mgr. Igor Červený
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (16.09.2024)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je vybavit budoucí učitele základními znalostmi a dovednostmi pro efektivní využívání generativní AI ve vzdělávacím prostředí. Studující se naučí aplikovat techniky prompt engineeringu, vyhodnocovat výstupy AI v souladu s cíli a získají povědomí o etických a bezpečnostních aspektech využívání umělé inteligence.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (23.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky v předmětu: 

●        průběžná příprava, 

●        aktivní účast na seminářích

●        plnění zadaných úkolů, vkládání do Moodle (dle domluveného termínu), reflexe na seminářích

Klasifikovaný zápočet: protokol o skupinoví experimentu s AI

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (03.09.2024)
Literatura

Literatura:

Kol. Aut. Jednoduše: Umělá inteligence (Universum, 2023)

 

Online zdroje:

https://openai.com/index/teaching-with-ai/

https://teachingwithchatgpt.org.uk/

https://resobscura.substack.com/

 

Video kurzy:

https://www.youtube.com/@3blue1brown/courses

 

Vzdělávací portály:

https://aidetem.cz/

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (03.09.2024)
Metody výuky

Přednášky, semináře. 

Přednášky jsou realizovány jednou za týden po 2 hodinách, semináře obdobně. (dvě po sobě navazující skupiny)

Přednášky budou doplněny online materiály (videa, prezentace) - viz Moodle. 

Na semináře se budou studenti připravovat, budou zpracovávat dílčí úkoly. 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (03.09.2024)
Další doporučené předměty

1. Co je to umělá inteligence a jak funguje: základní uvedení do problémů I. (cca 80+40 minut, přednáška plus praktika)

 

2. Co je to umělá inteligence a jak funguje: základní uvedení do problémů II. (cca 80+40 minut, přednáška plus praktika)

 

3. Jak fungují LLM a základy prompt Engineeringu (80+40 minut, přednáška plus praktika)

- Přehled LLM (Large Language Models) a jejich význam

- Základní principy Prompt Engineering: Co to je a proč je důležité

- Přehled různých LLM (GPT-3.5/4, Mixtral, Gemini, atd.)

 

4. Techniky a taktiky prompting I. (80+40 minut, přednáška plus praktika)

- Taxonomie technik promptingu

- Zero-shot a Few-shot, In-Context Learning

- Zlepšení spolehlivosti a efektivity promptů

 

5. Techniky a taktiky prompting II. (80+40 minut, přednáška plus praktika)

- Taxonomie technik promptingu

- Zero-shot a Few-shot, In-Context Learning

- Zlepšení spolehlivosti a efektivity promptů

 

6. Pokročilé techniky (80+40 minut, přednáška plus praktika)

- Chain of Thought Prompting a Self-Reflection.

- ReAcT Prompting Framework.

- Retrieval Augmented Generation (RAG).

 

7. Problém evauluace výstypů LLM (80+40 minut, přednáška plus praktika)

 

8. LLM dostává nástroje (80+40 minut, přednáška plus praktika)

 

9. Aplikace a nástroje (80+40 minut, přednáška plus praktika)

- Vytváření LLM-poháněných agentů a personalizovaných chatbotů

- Funkční volání a použití LLM uvnitř vlasních aplikací

 

10. Bezpečnost a etika (120 minut, přednáška)

- AI bezpečnost

- Adversarial attack, jailbreaking a prompt injection

- přístupy k řešení etických dilemat a omezení

 

11. Jak funguje generování obrázků a jak psát pro ně zadání  (120 minut, přednáška)

 

12. Organizace závěrečného experimentu (120 minut, seminář)

 

13. Prezentace experimentů (120 minut, seminář)

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (03.09.2024)
Studijní opory

x

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (27.09.2024)
Výsledky učení

Studující vysvětlí základní principy fungování umělé inteligence a generativní AI.

Studující si osvojí základní techniky prompt engineeringu a aplikují je na generování konkrétních výstupů od LLM.

Studující budou schopni kriticky zhodnotit výstupy generativní AI na základě stanovených cílů a kritérií.

Studující budou schopni využít pokročilé techniky prompting, jako je Chain of Thought a ReAcT, k vylepšení výsledků generativní AI.

Studující popíší klíčové bezpečnostní a etické problémy spojené s využíváním AI ve vzdělávání.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (27.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK