Kurz je věnován vybraným otázkám velmi mladého oboru didaktiky informatiky. Chybí jí výzkumy, které by ukázaly, jakým způsobem se utvářejí a rozvíjejí informatické koncepty u dětí, žáků základních škol a studentů středních škol.
Hlavní pozornost bude v kurzu věnována didaktice informatiky pro ZŠ s akcentem na metodické přístupy tématům v nově zavedeném povinném předmětu „Informatika “ v RVP ZV s využitím dostupných učebních a metodických materiálů včetně materiálů vzniklých v projektu PRIM (imysleni.cz). V kurzu budou využity i dosavadní výzkumy o prekoncepcích a miskoncepcích žáků, s nimiž se ve výuce témat z informatiky můžeme setkávat.
Kurz navazuje na některé otázky řešené v předmětech "Didactics for Teaching Informatics and IT", "Metodické přístupy k rozvoji informatického myšlení" a "Didaktika algoritmizace a programování".
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
The course is dedicated to selected questions of a very young field of computer science didactics. It lacks research to show how computer science concepts are formed and developed in primary education children, pupils of lower and upper secondary schools
The main attention in the course will be devoted to computer science didactics for basic schools with emphasis on teaching approaches to topics in the newly introduced compulsory subject "Informatics" in RVP ZV using available resources and aids including materials created in the PRIM project (imysleni.cz). The course will also use existing research on preconceptions and misconceptions of pupils with which we may encounter in the teaching of computer science topics.
The course builds on some of the questions addressed in the subjects "Didactics for Teaching Informatics and IT", "Methodical Approaches to the Development of Computer Science Thinking" and "Didactics of Algorithmization and Programming".
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
Cíl předmětu -
Studující:
vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu výukové situace ve výuce informatiky
vysvětlí způsob a podmínky realizace vybraných výukových situací s použitím vhodných výukových strategií a učebních úloh
odborně zdůvodní návrh výukové situace, návrh a výběr učebních úloh, výběr vyučovacích metod a výukových strategií pro jejich realizace
rozumí používání metody 3A (Anotace, Analýza, Alterace)
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Each learner:
appropriately uses basic didactic terminology to describe the teaching situation in the teaching of informatics
is able to explain the method and conditions for the implementation of selected teaching situations using appropriate teaching strategies and learning activities
expertly justify the design of the teaching situation and the choice of learning activities, teaching methods and teaching strategies for its implementation
understands the use of the 3A method (Annotation, Analysis, Alteration)
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 hodin
Samostudium literatury (za semestr) – 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) – 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 10 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce – 15 hodin
Příprava na zápočet – 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška – 0 hodin
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínky k zápočtu:
1. Aktivní účast a práce v seminářích.
2. Splnění zadaných úkolů v seminářích.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
Literatura
Sborníky konferencí DIDINFO.
GLENN BROOKSHEAR, J. (2013) Informatika. Computer Press : Brno, 2013.
Informatics in Schools. A Step Beyond Digital Education (2022) (Eds.) Andreas Bollin, Gerald Futschek. 15th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2022, Vienna, Austria, September 26–28, 2022, Proceedings. Dostupné na https://issep.online/proceedings/ISSEP22-LocalProceedings-Vol2201.pdf
Slavik, J. et al. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020.