PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika německého jazyka I - OPNG4G012A
Anglický název: Didactics of the German language I
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 30 / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina, čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Ondráková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Ondráková, Ph.D.
Mgr. Markéta Přádná
Anotace -
Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu oborové didaktiky, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace ve složité problematice obsahu i procesu vyučování a učení se. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence a plánování se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti se základními principy osvojování jazykových prostředků, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině. Ukázky videonahrávek (i z praxe studentů) a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Následné mikrovýstupy studentů, včetně jejich sebehodnocení a hodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku jiných. Obsahem předmětu jsou témata: Vyučovací hodina, plánování a příprava vyučovací hodiny. Osvojování jazykových prostředků: gramatika, slovní zásoba, zvuková a grafická stránka německého jazyka. Pozitivní vliv transferu, možnosti eliminace interference při výuce německého jazyka.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • vytvoří návrh vyučovací hodiny se zohledněním požadované struktury a s důrazem na osvojování jazykových prostředků,
  • aplikuje získané didaktické a metodické znalosti a dovednosti při návrhu prezentace a procvičování jazykových prostředků, tj. gramatiky, slovní zásoby, zvukové a grafické stránky jazyka,
  • predikuje možný vliv transferu a interference a přizpůsobuje prezentaci a procvičování učiva těmto procesům.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 150,0 hodin
Odpovídající množství kreditů 5
Přidělené kredity 5
Zakončení Z
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 50 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 13 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 30 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba splnit zápočet:

- aktivní účast na seminářích (80% docházka)

- průběžné plnění úkolů

- vypracování seminární práce a její obhajoba – příprava na 3 vyučovací hodiny obsahující prezentaci a prvotní procvičování všech jazykových prostředků

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Literatura

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

JANÍKOVÁ, V. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků. Brno: Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-210-4433-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky : Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. LINGUODIDAKTIK DEUTSCH ALS FREMDSPRACHE - AUSGEWÄHLTE THEMEN (SPRACHLICHE MITTEL). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-130-2.https://cuni.futurebooks.cz/book/linguodidaktik-deutsch-als-fremdsprache-ausgewahlte-themen-sprachliche-mittel/?/obalka/ 

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Sylabus

Témata:

Vyučovací hodina, plánování a příprava vyučovací hodiny. 

Osvojování jazykových prostředků: gramatika.

Osvojování jazykových prostředků: slovní zásoba. 

Osvojování jazykových prostředků: zvuková stránka německého jazyka. 

Osvojování jazykových prostředků: grafická stránka německého jazyka. 

Pozitivní vliv transferu, možnosti eliminace interference při výuce německého jazyka. 

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • rozlišuje tři základní fáze vyučovací hodiny a uvede příklady cílů a obsahu těchto fází,
  • uvede argumenty vedoucí k nutnosti plánovat výuku,
  • vyjmenuje otázky, které si učitel NJ klade jako premisy při tvorbě přípravy na vyučovací hodinu,
  • formulují cíle adekvátně k obsahu vyučovací hodiny,
  • sestaví plán vyučovací hodiny dle zadaného cíle,
  • uvede tři možné významy pojmu gramatika s důrazem na gramatiku pedagogickou,
  • definuje pojem gramatické minimum v závislosti na didaktických cílech,
  • charakterizuje pojetí gramatiky v různých metodických konceptech z diachronního hlediska,
  • uvede zásadní principy výuky gramatiky,
  • vyjmenuje cvičení vhodná pro upevňování znalostí gramatiky včetně příkladů z učebnic NJ,
  • vypracuje vlastní přípravu na část vyučovací hodiny s cílem prezentace a prvotního procvičení zadaného gramatického jevu,
  • vysvětlí pojem priorita slovní zásoby ve výuce NJ,
  • uvede rozsah slovní zásoby NJ a definuje lexikální minimum ve výuce NJ,
  • popíše tři stupně osvojení slovní zásoby z hlediska rozsahu slovní zásoby,
  • uvede možné druhy klasifikace slovní zásoby z didaktického hlediska,
  • popíše možnosti semantizace neznámé slovní zásoby,
  • vyjmenuje druhy cvičení na upevnění slovní zásoby včetně příkladů těchto cvičení z učebnic NJ,
  • popíše fáze procesu osvojování slovní zásoby,
  • definuje a na příkladech objasní způsoby odhadu významu neznámých slov,
  • uvede didaktická doporučení pro efektivní osvojování slovní zásoby a její ukládání do dlouhodobé paměti,
  • vypracuje vlastní přípravu na část vyučovací hodiny s cílem prezentace a prvotní procvičení nové slovní zásoby k zadanému tématu,
  • definuje základní odborné pojmy z oblasti osvojování zvukové stránky jazyka,
  • porovná institut gramatického minima s možnostmi stejného ohraničení rozsahu výslovnostních dovedností,
  • uvede příznaky standardní výslovnosti,
  • popíše kompetenční roviny SERR pro výslovnost hlásek a intonaci v širším smyslu,
  • vyjmenuje zásadní principy osvojování zvukové stránky němčiny,
  • uvede argumenty pro trénink výslovnosti ve školním vzdělávání,
  • popíše dvě skupiny výslovnostních cvičení včetně jejich popisů a příkladů,
  • vyjmenuje problematické jevy zvukové stránky německého jazyka v oblasti vokálů, konsonantů, diftongů a v oblasti intonace v širším smyslu,
  • uplatňuje vhodné možnosti korektury výslovnosti žáků,
  • vysvětlí pojem "integrativní fonetika" včetně možných příkladů z učebnic NJ,
  • vypracuje vlastní přípravu na část vyučovací hodiny s cílem prezentace a procvičení zadaného výslovnostního jevu,
  • srovná institut lexikálního minima s možnostmi ohraničení rozsahu osvojování zvukové a grafické stránky NJ,
  • definuje základní odborné pojmy z oblasti osvojování grafické stránky jazyka,
  • charakterizuje základní etapy vývoje německého písma,
  • vyjmenuje a popíše rozdílné jevy grafické stránky němčiny a češtiny, a to ve spojitosti s odlišnostmi ve zvukové rovině těchto jazyků,
  • vyjmenuje druhy cvičení na osvojování grafické stránky němčiny včetně diktátů a jejich druhů,
  • vypracuje vlastní přípravu na část vyučovací hodiny s cílem prezentace a procvičení zadaného ortografického jevu,
  • definuje pojmy transfer a interference včetně jejich druhů,
  • uvede příklady projevů transferu (5) a interference (5) a u interference navrhne možné způsoby eliminace nevhodného přenosu.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK