Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (27.01.2021)
Jako cíl si stanovujeme obecně zhodnotit vývojové tendence frankofonní literatury 20. století. Tento záběr má vzhledem k rozmanitosti druhů a žánrů tedy nutně typologickou povahu. Studenti se seznámí s nejdůležitější termíny spojenými s problematikou francouzsky psané literatury 20. století: základní druhy a jednotlivé žánry, autoři, myšlenky a závažná díla. Studenti si osvojí stručný historický a kulturní exkurz, jenž poukazuje především na vývoj románu (Chamoiseau, Depestre, Ben Jelloun), moderní poezie (Perse, Césaire, Depestre). V praktické části se studenti naučí literární rozbor termínů z obecné části konkrétně na půdě umělecky kvalitních děl výše citovaných autorů.
TÉMATA
Imaginárno: Patrick Chamoiseau;
Chvála kreolství: Depestre;
Moderní poezie: Perse, Césaire;
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (27.01.2021)
French Canadian literature and literature of Caribbean sea of the 20th century. The aim of the course is to discuss generally the tendencies in the French literature of the 20th century (typological approach). The most important relevant terms will be introduced – basic literary functions of the literary works, individual genres, the status of the author and the reception by the readers; brief historical outline will be provided as well, showing that the literature of the 1st half of the 20th century is marked by a real modern revolution in the literary production. In the practical part, individual literary text will be analysed from the point of view of the theoretical concepts mentioned above (e.g. Césaire, Depestre). The emphasis will be put on the analysis of the essential thoughts, forms and topics of the modern literature (e.g. imaginaire, absurde, humour, autofiction). Reflections on the links between the texts and their translations. The course is held in French (C1-C2 level).
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (29.01.2021)
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams podle rozvrhu. Přednáška bude probíhat formou prezentací s hlasovým komentářem vyučujícího.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (27.01.2021)
CHAMOISEAU P. Byl jednou jeden zázrak. Praha: Baobab, 2018.
CHAMOISEAU P. Otrok stařec a obří pes. Praha: Volvox Globator, 2005.
IZZO J-C. Totální chaos. Praha: FRA, 2008.
Slovník k teorii literatury:
Aron, Paul ; Saint-Jacques, Denis ; Viala, Alain : Le Dictionnaire du littéraire. Paris : PUF, 2002.
Viz dále Literatura k předmětu Úvod do teorie literatury.
Příručky k dějinám francouzské literatury a kritiky:
Brunel, Pierre, 1986 : Histoire de la littérature française 2 : XIXe et XXe siècle, France, Paris, Bordas, 416 p.
Slovníky spisovatelů a literárních děl:
Slovník světových literárních děl, Odeon, 1988
Slovník spisovatelů: Francie, Švýcarsko, Belgie, Lucembursko, Odeon 1988
Příručky k české romanistice: J. KOPAL, Dějiny francouzské literatury, Melantrich, 1949
J. O. FISCHER a kol., Dějiny francouzské literatury 19. a 20. století I-III, Academia, 1966-1979
PECHAR, Jiří, Dvacáté století v zrcadle literatury. Praha : Filosofia, 1999.
PELÁN, Jiří, Kapitoly z francouzské a italské literatury. Praha : Torst, 2000.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (27.01.2021)
1 - 3 Depestre
4 - 6 Kourouma, Mabanckou
7 - 11 Chamoiseau
12 Opakování
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (27.01.2021)
Aktivní účast na semináři.
Referát.
Seznam referátů :
Patrick Chamoiseau Solibo Magnifique, 1989 (Martinique) ; L’esclave vieil homme et le molosse (1997) ; L’empreinte à Crusoé (2012) ; Byl jednou jeden zázrak (2013)
Ahmadou Kourouma Allah n’est pas obligé, 2000 (Côte d’Ivoire)
Albert Camus L’étranger, 1942 (Algérie) & Kamel Daoud, Meursault, une contre-enquête, 2015 (Algérie)
Kundera, Insoutenable légèreté de l’être, 1984 (Tchécoslovaquie)
René Depestre, Hadriana dans tous mes rêves ; Allélouia pour une femme-jardin ; Jako o závod
Mathias Enard, Parle-leur de batailles, de rois et d’éléphants, 2010 (Orient)
Maryse Condé, Moi, Tituba la sorcière, 1988 (Guadeloupe)
Mabanckou, Prasklej sklenička ; Paměti dikobraza
Izzo, Totální chaos ; Chourmo
Studenti budou prezentovat referáty ve francouzském jazyce (alespoň na úrovni C1). Prezentace PowerPoint sice není nutná, povinný je ale francouzský úryvek z literárního díla, který odborně rozeberou. Studenti budou mít referát v TANDEMU. Oba studenti/studentky si přečtou jak celé literární dílo. Společně budou prezentovat celé dílo i úryvek. Referát v tandemu bude trvat 10 minut. V závěru prezentace referující studenti/studentky připraví krátký interaktivní úkol pro ostatní studenty (písemný nebo ústní). Ostatní studenti budou mít připravenou alespoň jednu otázku k prezentaci.
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (27.01.2021)
Seznam referátů :
Patrick Chamoiseau Solibo Magnifique, 1989 (Martinique) ; L’esclave vieil homme et le molosse (1997) ; L’empreinte à Crusoé (2012) ; Byl jednou jeden zázrak (2013)
Ahmadou Kourouma Allah n’est pas obligé, 2000 (Côte d’Ivoire)
Albert Camus L’étranger, 1942 (Algérie) & Kamel Daoud, Meursault, une contre-enquête, 2015 (Algérie)
Kundera, Insoutenable légèreté de l’être, 1984 (Tchécoslovaquie)
René Depestre, Hadriana dans tous mes rêves ; Allélouia pour une femme-jardin ; Jako o závod
Mathias Enard, Parle-leur de batailles, de rois et d’éléphants, 2010 (Orient)
Maryse Condé, Moi, Tituba la sorcière, 1988 (Guadeloupe)
Mabanckou, Prasklej sklenička ; Paměti dikobraza
Izzo, Totální chaos ; Chourmo
Studenti budou prezentovat referáty ve francouzském jazyce (alespoň na úrovni C1). Prezentace PowerPoint sice není nutná, povinný je ale francouzský úryvek z literárního díla, který odborně rozeberou. Studenti budou mít referát v TANDEMU. Oba studenti/studentky si přečtou jak celé literární dílo). Společně budou prezentovat celé dílo i úryvek. Referát v tandemu bude trvat 10 minut. V závěru prezentace referující studenti/studentky připraví krátký interaktivní úkol pro ostatní studenty (písemný nebo ústní). Ostatní studenti budou mít připravenou alespoň jednu otázku k prezentaci.