PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Hodnocení a didaktická diagnostika v přírodovědných předmětech - OPNE6E201C
Anglický název: Assessment and didactical diagnostics in Science
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Dominika Koperová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Evaluace v uzlových bodech (hodnocení výsledků vzdělávání žáků základních škol, příprava nové maturity) i potřeba dílčí diagnostiky vyžaduje, aby se studenti učitelství seznámili se základními principy hodnocení práce žáků. Předmět je pomyslně rozdělen na dvě čísti: 1. testování s důrazem na problematiku tvorby testových úloh a sestavení testu z učiva chemie na základních a středních školách. Semináře budou věnovány praktickému nácviku tvorby testových úloh z chemie a didaktické interpretaci statistických výsledků získaných při ověřovacích šetřeních. Za pomoci odborných českých i zahraničních materiálů (včetně webu) si absolventi osvojí základní dovednosti, které potřebuje učitel chemie ke zvládnutí ověřování výsledků výuky. 2. formativní zpětná vazba, responsivní učení, techniky poskytování zpětné vazby. Studenti analogicky k první části předmětu vytvoří portfolio hodnotících technik ke konkrétním oblastem vzdělávacího obsahu z chemie.
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (09.02.2024)
Cíl předmětu

Cíli předmětu z pozice studentů je:

1. Vysvětlit a aplikovat zásady hodnocení práce a žáků

2. Schopnost vytvářet testové úlohy různého typu, zaměření a obtížnosti

3. Schopnost vytvářet didaktické testy z obsahu chemie na základních a středních školách

4. Schopnost vyhodnocovat a interpretovat výsledky testů při ověřování výsledků výuky 

5. Rozlišovat různé formy a techniky poskytování zpětné vazby

6. Vytvořit portfolio hodnotících a diagnostických materiálů pro přírodovědné předměty

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (26.01.2024)
Literatura

Aktuální znění RVP, Standardy pro základní vzdělávání

Závěrečné zprávy PISA a TIMSS

Čtrnáctová, H., Vasileská, M., Mokrešová, O., & Kroutil, J. (2001). Sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky chemie. Tauris.

Chrástka, M. (1999). Didaktické testy. Paido.

Laufková, V. (2017). Formativní hodnocení v praxi české základní školy. Pedagogika67(2).

Schindler, R., & kol. (2005). Rukověť autora testových úloh. CERMAT.

Wiliam, D. (2011). What is assessment for learning?. Studies in educational evaluation37(1), 3-14.

Poslední úprava: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (22.01.2024)
Sylabus

1. Evaluace v uzlových bodech (hodnocení výsledků vzdělávání žáků základních škol, příprava nové maturity)

2. Základní principy hodnocení práce žáků.

3. Testování s důrazem na problematiku tvorby testových úloh a sestavení testu z učiva chemie na základních a středních školách.

4. Tvorba testových úloh z chemie.

5. Didaktické interpretace statistických výsledků získaných při ověřovacích šetřeních.

6. Formativní zpětná vazba, responsivní učení, techniky poskytování zpětné vazby.

7. Portfolio hodnotících technik ke konkrétním oblastem vzdělávacího obsahu z chemie.

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (09.02.2024)
Studijní opory
Studijní opory jsou umístěny v MS Teams pro tento kurz.
Poslední úprava: Koperová Dominika, Mgr., Ph.D. (14.03.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK