|
|
|
||
Kurs je zaměřen na interaktivní prezentaci vybraných témat z různých oblastí zoologie i s přesahem do souvisejících disciplín (ekologie, environmentalistika a etologie) a názorových oblastí. Studenti/studentky budou seznámeni s aktuálními trendy a novinkami v zoologii, které souvisí s novými názory na evoluci, taxonomii, nomenklaturu ale i využití a ekologii druhů a nové interakce mezi člověkem a živočichy a člověkem a prostředím . Cílem kurzu je rozšíření a prohloubení zejména průřezových znalostí v zoologii i seznámení se s dalšími způsoby jak netradičně a atraktivně určitá vybraná témata ze zoologie prezentovat při výuce. Během seminářů bude diskutováno o učivu zoologie, o metodách a formách výuky zoologie (outddoorové a indoorové aktivity), využití učebnic a informačních zdrojů pro výuku zoologie, etologie a environmentalistiky, začlenění pomůcek a práci s nimi ve výuce a v neposlední řadě i o celkové (komplexní) přípravě učitele na výuku zoologie. Studenti/studentky se seznámí s aktivizujícími přístupy k výuce biologie a s možnými strategiemi zvyšujícími zájem žáků o tento předmět.
Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (24.08.2022)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí. V případě zavedení nepřímé výuky půjde o samostudium studijních opor (5 hodin za semestr) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, vypracování esejí na zadané téma, e-learning, navržení projektové výuky na zadané téma aj.)
Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (09.09.2022)
|
|
||
K úspěšnému zakončení předmětu je potřebné předložit písemnou esej na zadané téma (4-6 stran normovaného textu), případně powerpointovou prezentaci (15-20 slidů). Témata k výběru budou předložena na začátku výuky (student může navrhnout i vlastní téma ke zpracování eseje). Eseje budou zaslány vyučujícímu do stanoveného termínu. V průběhu výuky budou studentům zadávány dílčí úkoly, vztahující se k jednotlivým tématům. Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (16.09.2024)
|
|
||
Andreska J., Hanel L. (2009): Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Skriptum. Karolinum, Praha. Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN. Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha :SPN. Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha : SPN. Braniš, M. (2010): Základy ekologie. Univerzita Palackého Olomouc. Olomouc Matěnová V., (1998): Formy a metody terénní práce ve výuce zoologie obratlovců na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. In: Uhrín V. a kol. (eds.),: Biologické dni. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie, 2.-4.9.1998, Nitra, Fakulta prírodných vied UKF v Nitre, s. 239-240. Heráň, I. (1982): Díváme se na zvířata. Panorama, Praha. Kudrna a kol. 1988: Biosféra a lidstvo. Academia Praha, 532 str. Lorenz K. (1993): Základy etologie. Academia Praha Storch, Mihulka: Úvod do současné ekologie. Portál s. r. o. Praha. 2000. 156 s.. Veselovský, Z. (1992): Chováme se jako zvířata . Panorama Praha Veselovský Z. (2005): Etologie. Biologie chování zvířat. Academia Praha Vilímová J. 2016: Fylogeneze a vzájemné vztahy určují nejpřirozenější systém živočichů. Živa, 3: LVI-LIX. Vilímová J. 2016: Zajímavé změny v chápání fylogeneze a systému živočichů. Živa 3: 125-128. Wilson E.O.: Rozmanitost života. Nakladatelství Lidové noviny.1992. Zlatník A. a kol.: Základy ekologie. SZN Praha, 1973.
Časopisy Živa, Vesmír, Ochrana přírody, Nika, Biologie-chemie-zeměpis Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
Přednášky s využitím powerpointových prezentací a videosekvencí Přímá výuka • Laboratorní aktivita zaměřená na určování bezobratlých s pomocí různých určovacích pomůcek • Exkurzní aktivita zaměřená na určování bezobratlých a obratlovců v terénu • Popište postup založení školního terária či akvária k chovu a náměty pozorování vybraného druhu Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
1/ Bionika - inspirace přírodou, průřezové téma, využití ve výuce 2/ Člověk a ryby - příklad průřezového tématu, využití ve výuce 3/ Determinace taxonů živočichů (hmyzu), obrazový určovací klíč, práce s odbornou literaturou, využití ve výuce 4/ Forenzní entomologie jako příklad praktického využití zoologie, využití ve výuce 5/ Jedovaté rostliny a živočichové - příklad průřezového tématu, využií ve výuce 6/ Příklad projektové výuky - maternální péče kněze mateřského, využití ve výuce 7/ Příklady způsobů výuky zoologie, využití netradičních aktivizujících metod 8/ Využití školního akvária či terária ve výuce 9/ Zoologické exkurze a jejich využití ve výuce 10/ Využití přírodovědného filmu ve výuce 11/ Vybrané kapitoly z ekologie a environmentalistiky a jejich výuka 12/ Vybrané kapitoly z etologie a jejich výuka Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace v prostředí Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7831 • Doporučená literatura a prezentace • Úkol: Připravte písemně konkrétní návrh průběhu jednodenní hydrobiologické vycházky na vybranou lokalitu • Úkol: Dohledejte na internetu další příklady skupin živočichů využitelných v bionice • Úkol: Uveďte tři příklady témat dobře využitelných v projektovém vyučování, zdůvodněte proč • Úkol: Vyhledejte na internetu nabídku edukativních her pro žáky a vyberte ty, které považujete za nejvhodnější • Úkol: Vypracujte v powerpointu poznávací test (s pomocí barevných fotografií na internetu) zaměřený na jedovaté rostliny a živočichy a jejich potenciální záměny • Úkol: Připravte 3 příklady na využití Vennových diagramů v zoologii • Úkol: Uveďte výhody a nevýhody induktivní a deduktivní výuky v zoologii Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
Studující: • dokáže vysvětlit specifika výuky zoologie. • dokáže vysvětlit využití zoologie v průřezových tématech (např. bionice či forenzní entomologii) • dokáže prezentovat konkrétní příklad projektové výuky se zoologickou tématikou • vysvětlí rozdíl (výhody a nevýhody) mezi výukou ve škole a na exkurzích • zdůvodní význam poznávání přírodnin ve výuce biologie (zoologie), uvede příklady určovacích pomůcek • uvede konkrétní možnosti využití chovů bezobratlých a obratlovců ve školních teráriích a akváriích ve školní výuce, uvede modelové (příkladové druhy) a příklady možností pozorování a experimentů s nimi • představí různé výukové a vzdělávací pomůcky v zoologii a možnosti jejich využití Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (12.09.2024)
|