PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Zoologie a výuka zoologie - OPNB4B031A
Anglický název: Zoology and Teaching Zoology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Vyučující: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Anotace -
Kurs je zaměřen na interaktivní prezentaci vybraných témat z různých oblastí zoologie i s přesahem do souvisejících disciplín (ekologie, environmentalistika a etologie) a názorových oblastí. Studenti/studentky budou seznámeni s aktuálními trendy a novinkami v zoologii, které souvisí s novými názory na evoluci, taxonomii, nomenklaturu ale i využití a ekologii druhů a nové interakce mezi člověkem a živočichy a člověkem a prostředím . Cílem kurzu je rozšíření a prohloubení zejména průřezových znalostí v zoologii i seznámení se s dalšími způsoby jak netradičně a atraktivně určitá vybraná témata ze zoologie prezentovat při výuce. Během seminářů bude diskutováno o učivu zoologie, o metodách a formách výuky zoologie (outddoorové a indoorové aktivity), využití učebnic a informačních zdrojů pro výuku zoologie, etologie a environmentalistiky, začlenění pomůcek a práci s nimi ve výuce a v neposlední řadě i o celkové (komplexní) přípravě učitele na výuku zoologie. Studenti/studentky se seznámí s aktivizujícími přístupy k výuce biologie a s možnými strategiemi zvyšujícími zájem žáků o tento předmět.
Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (24.08.2022)
Cíl předmětu

Studující:

  • používá základní didaktickou a zoologickou terminologii k popisu výukové situace,
  • dokáže vysvětlit způsob a podmínky realizace vybraných výukových  strategií (forem a metod),
  • uvede odborné důvody k jejich používání.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Deskriptory

Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí.  

V případě zavedení nepřímé výuky půjde o  samostudium studijních opor (5 hodin za semestr) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, vypracování esejí na zadané téma, e-learning, navržení projektové výuky na zadané téma aj.)

 

Celková časová zátěž studenta 106,0
Odpovídající množství kreditů 4
Přidělené kredity 4
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 2
Cvičení: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 35 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (09.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu

K úspěšnému zakončení předmětu je potřebné předložit písemnou esej na zadané téma (4-6 stran normovaného textu), případně powerpointovou prezentaci (15-20 slidů). Témata k výběru budou předložena na začátku výuky (student může navrhnout i vlastní téma ke zpracování eseje). Eseje budou zaslány vyučujícímu do stanoveného termínu. V průběhu výuky budou studentům zadávány dílčí úkoly, vztahující se k jednotlivým tématům.

Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (16.09.2024)
Literatura

Andreska J., Hanel L. (2009): Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Skriptum. Karolinum, Praha.

Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN.

Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha :SPN.

Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha : SPN.

Braniš, M. (2010): Základy ekologie. Univerzita Palackého Olomouc. Olomouc

Matěnová V., (1998): Formy a metody terénní práce ve výuce zoologie obratlovců na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. In: Uhrín V. a kol. (eds.),: Biologické dni. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie, 2.-4.9.1998, Nitra, Fakulta prírodných vied UKF v Nitre, s. 239-240.

Heráň, I. (1982): Díváme se na zvířata. Panorama, Praha.

Kudrna a kol. 1988: Biosféra a lidstvo. Academia Praha, 532 str.

Lorenz K. (1993): Základy etologie. Academia Praha

Storch, Mihulka: Úvod do současné ekologie. Portál s. r. o. Praha. 2000. 156 s..

Veselovský, Z. (1992): Chováme se jako zvířata . Panorama Praha

Veselovský Z. (2005): Etologie. Biologie chování zvířat. Academia Praha

Vilímová J. 2016: Fylogeneze a vzájemné vztahy určují nejpřirozenější systém živočichů. Živa, 3: LVI-LIX.

Vilímová J. 2016: Zajímavé změny v chápání fylogeneze a systému živočichů. Živa 3: 125-128.

Wilson E.O.: Rozmanitost života. Nakladatelství Lidové noviny.1992.

Zlatník A. a kol.: Základy ekologie. SZN Praha, 1973.

 

Časopisy Živa, Vesmír, Ochrana přírody, Nika, Biologie-chemie-zeměpis

Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Metody výuky

Přednášky s využitím powerpointových prezentací a videosekvencí

Přímá výuka

• Laboratorní aktivita zaměřená na určování bezobratlých s pomocí různých určovacích pomůcek

• Exkurzní aktivita zaměřená na určování bezobratlých a obratlovců  v terénu

• Popište postup založení školního terária či akvária k chovu a náměty pozorování vybraného druhu

Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Sylabus

1/ Bionika - inspirace přírodou, průřezové téma, využití ve výuce

2/ Člověk a ryby - příklad průřezového tématu, využití ve výuce

3/ Determinace taxonů živočichů (hmyzu), obrazový určovací klíč, práce s odbornou literaturou, využití ve výuce  

4/ Forenzní entomologie jako příklad praktického využití zoologie, využití ve výuce

5/ Jedovaté rostliny a živočichové - příklad průřezového tématu, využií ve výuce

6/ Příklad projektové výuky - maternální péče kněze mateřského, využití ve výuce

7/ Příklady způsobů výuky zoologie, využití netradičních  aktivizujících metod  

8/ Využití školního akvária či terária ve výuce

9/ Zoologické exkurze a jejich využití ve výuce

10/ Využití přírodovědného filmu ve výuce

11/ Vybrané kapitoly z ekologie a environmentalistiky a jejich výuka

12/ Vybrané kapitoly z etologie a jejich výuka  

Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Studijní opory

Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace v prostředí Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7831

• Doporučená literatura a prezentace

• Úkol: Připravte písemně konkrétní návrh průběhu jednodenní hydrobiologické vycházky na vybranou lokalitu

• Úkol: Dohledejte na internetu další příklady skupin živočichů využitelných v bionice

• Úkol: Uveďte tři příklady témat dobře využitelných  v projektovém vyučování, zdůvodněte proč

• Úkol: Vyhledejte na internetu nabídku edukativních her pro žáky a vyberte ty, které považujete za nejvhodnější 

• Úkol: Vypracujte v powerpointu poznávací test (s pomocí barevných fotografií na internetu) zaměřený na jedovaté rostliny a živočichy a jejich potenciální záměny

• Úkol: Připravte 3 příklady na využití Vennových diagramů v zoologii

• Úkol: Uveďte výhody a nevýhody  induktivní a deduktivní výuky v zoologii

Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

• dokáže vysvětlit specifika výuky zoologie.

• dokáže vysvětlit využití zoologie v průřezových tématech (např. bionice či forenzní entomologii)

• dokáže prezentovat konkrétní příklad projektové výuky se zoologickou tématikou

• vysvětlí rozdíl (výhody  a nevýhody) mezi výukou ve škole a na exkurzích

• zdůvodní význam poznávání přírodnin ve výuce biologie (zoologie), uvede příklady  určovacích pomůcek

• uvede konkrétní možnosti využití  chovů bezobratlých a obratlovců ve školních  teráriích a akváriích ve školní výuce, uvede modelové (příkladové druhy) a příklady možností pozorování a experimentů s nimi

• představí různé výukové  a vzdělávací pomůcky v zoologii a možnosti jejich využití

Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK