PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výuka anglické výslovnosti - OPNA3A037B
Anglický název: Teaching English Pronunciation
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D.
Anotace -
Předmět Výuka anglické výslovnosti představuje výuku výslovnosti v historickém kontextu vývoje didaktiky cizích jazyků s důrazem na její současné pojetí v rámci komunikativního přístupu.
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (17.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující se seznámí se základními pojmy v oblasti výuky výslovnosti anglického jazyka, pochopí historický kontext této výuky a porozumí současným cílům a přístupům. Rovněž se obeznámí s vybranými technikami pro efektivní výuku výslovnosti. Studující budou schopni zařadit výslovnostní aktivity do výuky anglického jazyka s ohledem na potřeby žáků a na základě nejnovějších poznatků a zjištění v oblasti výuky výslovnosti.

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Deskriptory -

přímá výuka (12 hodin); práce se studijními materiály a čtení odborné literatury (28 hodin); příprava na peer teaching (10 hodin), příprava na zápočet (10 hodin)

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (17.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

80% docházka; příprava na jednotlivé semináře (četba odborných textů); aktivní účast v seminářích

peer teaching nebo výuka výslovnostní aktivity během učitelské praxe (vypracování a odevzdání plánu aktivity; krátká reflexe průběhu aktivity v konkrétní třídě)

 

závěrečná ústní rozprava na základě (studující může mít vlastní poznámky):

1) reflexe obsahu kurzu a probraných témat

2) shrnutí 2 či více studií/odborných textů na téma výuka výslovnsoti dle osobního výběru

 

 

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Literatura -

DERWING, T. M. & MUNRO, M. J.: Pronunciation Fundamentals. Evidence-based Perspectives for L2 teaching and Research. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2015. ISBN 9789027213273.

GRANT, L. (ed.): Pronunciation Myths. Applying Second Language Research to Classroom Teaching. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2014. ISBN 9780472035168.

LANE, L.: Tips for Teaching Pronunciation: A Practical Approach. New York: Pearson Education, 2010. ISBN 9780138136291.

CELCE-MURCIA, M., BRINTON, M. D. & GOODWIN, J. M.: Teaching Pronunciation. A Coursebook and Reference Guide. New York: Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0521729765. (vybrané části)

TROUVAIN, J. & GUT, U.: Non-Native ProsodyPhonetic Description and Teaching Practice. Berlin: Mouton de Gruyter, 2008. ISBN 9783110198751. (vybrané části)

PARDO, D. B., 2004. Can Pronunciation be Taught? A Review of Research and Implications for Teaching. In: Revita Alicantia de Estudios Inglesses. Alicante University, č. 17.

UNDERHILL, A.: Sound Foundations. Oxford: Macmillan Education, 2005. ISBN 1405064102.

WALKER, R.: Teaching the Pronunciation of English as a Lingua Franca. Oxford: Oxford University Press, 2010. ISBN 9780194422000.

HANCOCK, M.: Pronunciation Games. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. ISBN 9780521467353.

HEWINGS, M.: Pronunciation Practice Activities. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. ISBN 0521754577.

ROGERSON-REVELL, P.: English Phonology and Pronunciation Teaching. London: Continuum, 2011. ISBN 9780826424037.

VAUGHAN-REES, M.: Rhymes and Rhythm. A poem-based course for English Pronunciation. Reading: Garnet 

https://futurebooks.cz/books/pedfa_esf_7/?/obalka/

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Sylabus -

Hlavní témata:

historický vývoj výuky výslovnosti

faktory ovlivňující výuku a učení se výslovnosti druhého/cizího jazyka

didaktická transformace obsahu na příkladě slovního přízvuku v AJ 

aktuální trendy ve výuce anglické výslovnosti

techniky výuky výslovnsoti

anglická výslovnost v globální světě

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Výsledky učení -

Studující vyjmenuje alespoň pět principů současného přístupu k výuce anglické výslovnosti a vyhodnotí jejich relevanci ve vztahu k budoucí profesi.

Studující definuje dlouhodobý cíl výuky anglické výslovnosti.

Studující vysvětlí vztahy mezi následujícími dimenzemi: intelligibility, comprehensibility, accentedness.

Studující uvede příklad jedné nebo více aplikací, webových stránek, blogů či dalších zdrojů pro výuku anglické výslovnosti.

Studující popíše, jak jednotlivé didaktické směry přistupovaly k výuce výslovnosti od konce 19. století, a uvede příklady, jak tyto směry obohatily oblast výuky výslovnosti.

Studující vyjmenuje hlavní faktory ovlivňující učení se anglické výslovnosti.

Studující provede rozbor videoklipů s ukázkami výuky výslovnosti v různých ročnících pomocí návodných otázek.

Studující připraví plán výslovnostní aktivity s ohledem na věk a jazykovou úroveň žáků.

Studující zhodnotí mikrovýstup svých kolegů/kolegyň, včetně kladů a výhrad.

Studující si zapíše nové a/nebo podnětné myšlenky ze zadaných odborných textů a na základě poznámek diskutuje hlavní body s ostatními.

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK