PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Reflektivní praxe VV - OPMN0V311B
Anglický název: Reflective Practice in Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/3, Z [HT]
Počet míst: 10 / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0V309B
Anotace -
Předmět je zaměřen na získávání praktických učitelských dovedností. Studenti v něm pozorují a analyzují výuku kolegů. Realizují a ověřují vlastní učitelské pokusy. Nabyté zkušenosti reflektují. Předmět rozvíjí schopnost studentů pozorovat, analyzovat a reflektovat výuku výtvarné výchovy v návaznosti na znalosti výtvarné kultury, teorie umění,didaktiky a zkušeností nabytých autorskou tvorbou. Zkušenosti studentů klade do souvislosti s učivem vzdělávací oblasti Umění a kultura, vybranými vyjadřovacími prostředky, výtvarnými postupy a s vhodnými způsoby reflexe a hodnocení.Vede studenty ke kritickému uvažování nad vlastními učitelskými pokusy a schopnosti v diskusi s kolegy a učiteliz praxe obhájit zvolené prostředky. Přitom využívá metod aktivního a kooperativního učení a dostupných způsobů záznamu.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.04.2019)
Cíl předmětu

V průběhu prvního pololetí se studentky a studenti pravidelně účastní výuky výtvarné výchovy, kde uplatní své dosavadní znalosti a dovednosti a kompetence dle

Opakovaně vyučují výtvarnou výchovu, čímž realizují a ověřují vlastní didaktické návrhy.

Reflekují je v několika fázích: vrstevnickou reflexí, reflexí s učitelem/učitelkou a návrhem alterací.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

A. studenti připraveně vyučují (v tandemu či samostatně, celou nebo část hodiny na základě vlastní přípravy v rozsahu 12 hodin.
B. student/ti stráví ve výuce se žáky pozorováním nebo asistováním provázejícímu učiteli /učitelce bez přípravy 4 hodiny.
C. studenti stráví konzultacemi a reflexemi s provázejícím učitelem individuálně nebo tandemově mimo jeho přímou pedagogickou činnost 4 hodiny.

D. studenti se účastní reflektivního semináře a stráví vrstevnickou reflexí v tandemu 16h.

E. samostudium, příprava výtvarných činností 32h.

F. příprava reflektivního portfolia 32h.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Odevzdání reflektivního deníku (plány výtvarných činností, fotodokumentace prací žáků a jejich komentářů, reflexe odučených hodin, vrstevnická reflexe, reflexe pedagoga, navržené alterace).

Prezentace hlavních zjištění týkajících se výuky VV.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. (2023) Hledání Japonska. Transkulturní  inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK. https://1url.cz/V1lF5  

Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Vladimíra Sehnalíková; GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE I, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2011, Uměleckoprůmyslové museum v Praze 2011   

 Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Leonora Kitzbergerová, Vladimíra Sehnalíková, GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE II, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 2013   

 Marie Fulková, Marie Novotná, VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 6. A 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA, Fortuna 1999, počet stran 117   

 Marie Fulková, Marie Novotná, Jan Slavík, Jan Smolík, Klára Smolíková, VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 8. A 9. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA, Fortuna 1997, počet stran 126   

 Martin Raudenský a Kateřina Dytrtová (ed.), KO-TEXT – Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák, Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně 2015, 200stran   

 Cikánová, K.: Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997  

Cikánová, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993,1996  

Cikánová, K.: Objevujte s námi tvar. Praha, Aventinum 1995  

Cikánová, K.: Tužkou, štětcem nebo myší. Praha, Aventinum 1998  

 Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8  

Roeselová,V. : Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1995  

Roeselová,V. : Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1997  

Roeselová,V. : Techniky ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1996  

 Kovář, P., Kovářová, M., Navrátil, O., Garguláková Navrátilová, M. To bych zvládl taky, umění moderny v komiksech, Brno: MU 2017  

 Tullet, H. Art workshops for children. New York: Phaidon,  2015. ISBN 978-0-7148-6973-5  

 Kubát, M. Ať se tužka zapotí. Praha: Nakladatelství V, 2021  

 Domlátilová, K., Freitagová, M., Horák, O., Lahodová, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku. Praha: Galerie Rudolfinum  

 Weltmanová, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015  

Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.  

 Jašurková, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika 2015.  

 Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1. - 10. Praha, Práce 1996 - 2001 (učebnice k dějinám umění)  

 Michael Bird, Van Goghova hvězdná noc - Dějiny umění v příbězích pro děti, Praha: Albatros Media a. s., 2017  

 ŘEPA, Karel, POSPÍŠIL, Aleš, DUCHKOVÁ, Zuzana & Michal FILIP. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA. 2020. 251 s. ISBN 978-80-904268-5-6.  

Internetové zdroje

https://www.nedatovano.cz   

-https://www.tate.org.uk/kids/make/cut-paste/play-collage   

https://www.tate.org.uk/art/student-resource/exam-help/myths-and-legends   

https://ngp-prod.brainz.cz/storage/2769/Mikulas-Medek_Nahy-v-trni.pdf   

https://artsandculture.google.com/entity/sol-lewitt/m03v9b1?categoryId=artist&hl=cs  

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Sylabus

REflektivní profesní portfolio:

příprava hodiny

dokumentace (vizuální i slovní)

reflexe odučené dodiny dle reflektivního rámce

vrstevnická reflexe

reflexe učitele a vedoucí praxe

alterace

+prezentace získaných zkušeností

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (13.09.2023)
Výsledky učení

Dílčími výsledky učení jsou plány vyučovacích jednotek, jejich realizace, průběžné reflektivní dialogy, alterace didaktických intervencí. Souhrnným výstupem je reflektivní výtvarné portfolio (reflektivní deník).

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK