PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Systematika hudební teorie a hudební pedagogiky - OPDH1H103A
Anglický název: Systematics of music theory and music pedagogy
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Anotace
Představení komplexního pojmoslovného systému, složek, vědeckého a aplikačního obsahu hudební teorie a hudební pedagogiky.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (08.10.2020)
Cíl předmětu -

Studující se seznámí s obsahem komplexního pojmoslovného systému a složek hudební teorie a hudební pedagogiky v kontextu výuky a výzkumu.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (11.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška prověřuje znalost obsahu uvedených témat a orientaci v problematice na základě prostudované literatury.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (08.10.2020)
Literatura

BURLAS, Ladislav. Formy a druhy hudobného genia. Žilina: Žilinská univerzita, 2006. ISBN 80-8070-522-4.

FUKAČ, Jiří, POLEDŇÁK, Ivan. Hudba a její pojmoslovný systém: otázky stratifikace a taxonomie hudby. Praha: Academia, 1981.

HOLUBEC, Jiří. Česká hudební teorie 20. století. 1. vyd. Ústí nad Labem: UJEP, 2004. ISBN 80-7044-619-6.

KRESÁNEK, Jozef. Hudba a člověk. Bratislava: Hudobné centrum, 2000. ISBN 80-88884-18-7.

LÉBL, Vladimír, POLEDŇÁK, Ivan ed. Hudební věda I-III. Praha: SPN 1988.

LUDVOVÁ, Jitka. Česká hudební teorie 1750–1850. Praha: Academia, 1985.

LUDVOVÁ, Jitka. Česká hudební teorie novější doby, 1850–1900. Praha: Academia, 1989.

MEDŇANSKÁ, Irena. systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita, 2010. ISBN 978-80-555-0149-9.

Vereš, Jozef. Hudobná pedagogika. Veda o hudobnej výchove. Nitra: Regionálne združenie Slovenskej hudobnej únie v Nitre, 2004. ISBN  80-969174-6-3.

POLEDŇÁK, Ivan. Hudba jako problém estetiky. Praha: Univerzita Karlova, 2006. ISBN 80-246-1215-1.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (08.10.2020)
Požadavky ke zkoušce

Ústně prokázat znalost obsahu předmětu na základě vybrané literatury.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (08.10.2020)
Sylabus -

Paradigma a syntagma v hudbě

Pojmoslovný systém hudební teorie a pedagogiky

Disciplíny hudební teorie

Složky hudební pedagogiky

Funkce hudby

Hudební výchova jako předmět výzkumu

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (11.09.2024)
Výsledky učení -

Studující definuje pojmy paradigma syntagma v hudbě a srovná jejich obsah v hudební teorii a v lingvistice.

Studující uvede pojmy v oblasti hudební pedagogiky a didaktiky a srovná jejich obsah s pojmy v oblasti obecné pedagogiky a transdidaktiky.

Studující klasifikuje jednotlivé složky hudební pedagogiky a charakterizuje jejich obsah a předmět místo v systému hudební pedagogiky.

Studující uvede způsoby klasifikace funkcí hudby, funkce podle jednotlivých pojetí představí a odůvodní.

Studující představí hudební výchovu jako složku hudební pedagogiky a vyjmenuje oblasti, které slouží jako oblasti výzkumu.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (11.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK