PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Profesní rozvoj hlasu - OPBZ1C010B
Anglický název: Professional Voice Development
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 60 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Monika Benáková
PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D.
PhDr. Jana Vlčková, Ph.D.
Anotace
Cílem předmětu je zkvalitnit osobnostní vybavení studenta učitelství, neboť osvojená technika hlasu patří mezi jeho základní profesní předpoklady. Seminář nabídne systém respiračních, fonačních a artikulačních cvičení včetně využití suprasegmentálních prvků zvukových prostředků řeči. Hlavními tématy semináře proto bude: aktivní uvolněnost, postoj a jeho vliv na kvalitu hlasu, respirace (dechové ústrojí, typy dýchání v praktickém nácviku, vyrovnávání a prodlužování výdechového proudu, dechová opora), fonace (hlasové ústrojí, tvoření hlasu, rozeznívání masky), artikulace (artikulační ústrojí, soustava českých hlásek a jejich tvoření: artikulační samohláskový trojúhelník, vokálové ladičky, český konsonantický systém, ortoepie, jazykolamy), funkční zvukové prostředky řeči: přízvuk, melodie, pauza, temporytmus, síla hlasu. Hlasová hygiena. Mluvení ve specifických situacích a prostředích: ve třídě, ve velkém prostoru, ve volném prostoru. Péče o hlas. V rámci semináře bude hlas nahlížen jako psychosomatický projev a jakožto s takovým s ním bude nakládáno. Vliv stresu na mluvený projev. Tréma a práce s ní.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Deskriptory

Studijní zátěž: 53 hodin, kredity 2, zakončení: zápočet

přímá výuka: 0/2, tj. 26 hodin za semestr;

reflxe: 2 hod.;

příprava na seminář: 15 minut;

samostudium 6 hod. za semestr;

práce se stud. materiálem 3 hod. za semestr;

plnění úkolů ze seminářů: 6 hod. za semestr;

seminární práce 4 hod. za semestr;

příprava na zápočet 4 hod. za semestr;

úkoly  Moodle: průběžná dechová, hlasová a artikulační cvičení

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Docházka dle podmínek vyučující, aktivní účast na hodinách, přednesení závěrečného připraveného projevu v souladu s nastavenými požadavky v oblasti postoje, mluvního dýchání, fonace a artikulace.

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Literatura

Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0. 

HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.

Skarnitzl, Radek, Šturm, Pavel a Volín, Jan. Zvuková báze řečové komunikace: fonetický a fonologický popis řeči. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3272-8.

HÁJKOVÁ, Eva. Zvuková stránka češtiny: úvod do fonetiky a fonologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-145-7.

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Sylabus

1. Postoj a jeho vliv na kvalitu hlasu

2. Princip aktivní uvolněnosti

3. Dýchání. Dechové ústrojí, typy dýchání v praktickém nácviku, vyrovnávání a prodlužování výdechového proudu, dechová opora. Opozice břišní/hrudní dýchání, vliv na kvalitu hlasu, hygieničnost a ovladatelnost, způsob vnímání pubikem.

4. Fonace. Hlasové ústrojí, tvoření hlasu, rozeznívání masky.

5. Artikulace. Artikulační ústrojí, explicitní artikulace. Vliv nedbalé artikulace na vnímání mluvčího.

6. Ortofonie - správné tvoření hlásek. Výslovnostní vady.

7. Spisovná výslovnost a její místo ve spisovném jazyce.

8. Funkční zvukové prostředky řeči: přízvuk, melodie, pauza, temporytmus, síla hlasu.

9. Hlasová hygiena. Péče o hlas.

10. Mluvení ve specifických situacích a prostředích: ve třídě, ve velkém prostoru, ve volném prostoru.  

11. Tréma a práce s ní. Vliv stresu na mluvený projev. 

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Studijní opory

MOODLE:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8552

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Výsledky učení

Student zná zásady hlasové hygieny, dovede je charakterizovat a vědomě je používá.

Student  modifikuje svůj řečový projev v souladu se svým komunikačním cílem.

Student se ve svém mluvedém projevu řídí zásadami kultivované řečové komunikace na rovině verbální i nonverbální.

Student detekuje nežádoucí jevy v percipovaných mluvených projevech.

Student vědomě stylově diferencuje zvukové prostředky jazyka v závislosti na komunikační situaci. 

Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK