PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Seminář k přípravě bakalářské práce (výchova ke zdraví) - OPBY4P034A
Anglický název: Seminar for preparation of a bachelor thesis (Education towards Health)
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (9999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBY4P032A
Je prerekvizitou pro: OPBY4P061A
Anotace -
V rámci předmětu získají studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti nezbytné pro přípravu a vlastní zpracování bakalářské práce. Seznámí se s různými přístupy ke zpracování odborného textu. Získají přehled o základních výzkumných metodách a dovednost s nimi pracovat.
Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (23.01.2023)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je připravit studenty na zpracování bakalářské práce.

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (23.01.2023)
Deskriptory

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 53 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 4 hodiny, práce se studijními materiály (za celý semestr) 7 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 17 hodin. Tvorba seminární práce 5 hodin. Příprava na zápočet 4 hodiny.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
Literatura

Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologický znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum.

FRANCÍREK, F. (2013). Bakalářská práce - Co, jak a proč připravit, zpracovat, napsat a zhodnotit (obhájit). 2.vyd. Praha: Ingenio et Arti.

GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

Hasmanová Marhánková, J.; Hrešanová, E. První krok na sociologické stezce. Západočeská universita, 2011. 251 s. ISBN 9788070439500.

Kohnová, J. (2014). Metodika psaní závěrečné práce. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

MIOVSKÝ, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Garda, 2006.

ŠAFAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. PORTÁL, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6

ŠIROKÝ, J. (2011). Tvoříme a publikujeme odborné texty. Nakladatelství CPress,

Bibliografické odkazy citace dokumentů dle ČSN ISO 690 (01 0197)

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.09.2019)
Metody výuky -
Individuální práce studenta doprovázena konzultací zvolených postupů s vyučujícím předmětu a  spolužáky v rámci diskusních fór v Moodle a na seminářích. 
Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (23.01.2023)
Požadavky ke zkoušce -

Požadavky vychází z předpokladu, že student již má promyšlené téma své bakalářské práce včetně výzkumné části.

 1. Aktivní účast na semináři.  Docházka na semináři bude sledována, každý student má možnost jedné absence bez udání důvodu a u dalších absencí bude požadováno doložení důvodu nepřítomnosti.

2.Vypracování všech úkolů  zadaných k danému předmětu v Moodle a  jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu). Všechny úkoly jsou povinné a jejich splnění je vyžadováno pro získání  zápočtu. Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nesplní tak všechny požadavky nutné pro zdárnému ukončení předmětu, a tudíž si bude muset předmět opakovaně zapsat v dalším roce!!

Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o  posunutí termínu odevzdání na jiný. předem určený, termín.

Průběžné úkoly jsou následně spojeny v jednu zápočtovou práci obsahující následkují požadavky:

1. Student nadefinuje a sepíše název, cíle, metody a základní myšlenky své bakalářské práce a popíše proč by práce mohla být přínosná pro pedagogickou praxi. (termín odevzdání prvního bodu je 26.2. 2025 na semináři)

2. Student odevzdá 10 normostran souvislého textu, který se vztahuje k tématu jeho bakalářské práce.

3. Student uvede a přiloží výzkumný nástroj/nástroje (dotazník, otázky řízeného rozhovoru, podmínky pozorování..), který/é bude využívat ve výzkumné části své práce.

4. Student vyzkouší na vybraném vzorku osob zvolenou metodu výzkumu.

5. Student zpracuje výsledky a zhodnotí, zda mu zvolená metoda výzkumu a připravený výzkumný nástroj pomůže splnit cíle bakalářské práce.

6. Student předloží seznam použitých informačních zdrojů splňující normu ČSN ISO 690/2022.

Student odevzdá všechny úkoly v předem daném termínu v jednom celistvém Word dokumentu s hlavičkou BP!

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (23.01.2025)
Sylabus -

1. Charakteristika základních typů pedagogického výzkumu.
2. Charakteristika metod pedagogického, psychologického a sociologického výzkumu.
3. Charakteristika postupných kroků při přípravě bakalářské práce.
4. Práce s odbornou literaturou.

5. Hlediska pro výběr vhodných metod pro výzkum v  bakalářské praci.
6. Jazyková stránka zpracování odborných textů.
7. Obsahová a formální stránka bakalářské práce.

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (25.01.2023)
Výsledky učení

Student bude mít přehled o metodologických přístupech k výzkumu, včetně kvalitativních a kvantitativních metod, a bude schopen je aplikovat na téma bakalářské práce.

Student bude znát strukturu a formální požadavky bakalářské práce, včetně citací.

Student bude schopen formulovat výzkumné otázky a cíle práce.

Student bude schopen efektivně vyhledávat vědecké články, knihy a další relevantní zdroje a kriticky je analyzovat.

Student bude mít přehled o metodologických přístupech v oblasti pedagogických věd, včetně kvalitativních a kvantitativních metod, a bude schopen je aplikovat na téma diplomové práce.

Student bude rozumět důležitosti teoretického rámce a jeho vztahu k metodologii a výzkumným nástrojům používaným v bakalářské práci.

Student bude umět vypracovat a formulovat výzkumnou otázku a stanovit hypotézy pro svou diplomovou práci.

Student bude schopen provést literární rešerši.

Student bude umět aplikovat zásady správného citování (ČSN ISO 690: 2022) při práci s literaturou a vytvořit správně citovanou bibliografii.

Student bude schopen aplikovat vhodné metodologické přístupy pro analýzu dat v souladu s cíli bakalářské práce.

Student bude schopen napsat jasně strukturovaný text, který odpovídá akademickým a formálním požadavkům.

Student bude schopen analyzovat a interpretovat výsledky výzkumu a vyvodit závěry na základě získaných výsledků.

Student bude rozumět etickým zásadám výzkumu, včetně ochrany osobních údajů, informovaného souhlasu a zajištění integrity výzkumného procesu.

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (25.01.2025)
Vstupní požadavky

Student  nadefinuje a sepíše název, cíle, metody a základní myšlenky své bakalářské práce a popíše proč by práce mohla být přínosná pro pedagogickou praxi (termín odevzdání prvního bodu je do 26.2. 2025, tento úkol bude probírán na 1. semináři )

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (23.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK