PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Improvizace a ansámblová hra III - OPBU4H033A
Anglický název: Improvisation and Skill of the Ensemble Play III
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: MgA. Jiřina Marešová, Ph.D.
Vyučující: MgA. Jiřina Marešová, Ph.D.
doc. MgA. Jana Palkovská
Anotace
Improvizace - Dosažení esteticky hodnotné stylizace lidové i populární písně a volného projevu s užitím odpovídající formy a hierarchie hudebně výrazových prostředků. Stylizace lidové a populární písně s využitím akordových značek. Volná improvizace ve stanovené malé formě a s daným okruhem hudebního výraziva. Hledání vlastního přístupu a zhodnocení osobních možností studentů v pohotové interpretaci a úpravách partů a partitur. Ansámblová hra - Komorní hra - Korepetice - Hra orchestrálních partů - Předmět je zaměřen na rozvoj schopností a získávání zkušeností v oblasti ansámblové hry a klavírní spolupráce. Studenti vytvářejí společenství zabývající se interpretací komorní hudby. Výběr studovaného repertoáru a forma spolupráce se tak stávají organizačně náročným týmovým projektem. Studované skladby jsou individuálně konzultovány s vyučujícími v rámci předmětu s možností prezentace na interpretačních seminářích, katedrálních koncertech, interpretačních soutěžích pedagogických fakult a na četných dalších společenských příležitostech. Pro studenty smyčcových nástrojů je nezbytně nutná soustavná průprava ve hře orchestrálních partů a ovládnutí zásad práce v souboru. Je průpravou pro komorní a orchestrální hru i pro pedagogickou práci učitele hry na smyčcové nástroje na ZUŠ.
Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (02.02.2020)
Cíl předmětu -

Ansámblová hra - klavír:

Studující klavíristé chápou ansámblovou hru jako důležitou součást své budoucí pedagogické a umělecké práce.

Studující se v předmětu seznámí se stěžejními díly světové komorní literatury.

Studující spolupracuje s instrumentalisty a zpěváky na realizaci kompozic dle individuálního plánu. 

Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (17.09.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 4 hodiny
Práce se studijními materiály (za semestr) 18 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 16 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 6 hodin
Příprava na zápočet 4 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (13.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Varianta orchestrální hry:

- příprava na zkoušky komorního orchestru, pečlivé nastudování orchestrálních partů
- účast na zkouškách komorního orchestru (maximálně 3 absence)
- účast na mimořádných zkouškách a soustředění se sborem
- účast na veřejných vystoupeních

Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (14.09.2024)
Literatura

Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století, soudobá hudba. Notový materiál.

Audionahrávky a videonahrávky.

BAŽANT, J. Metodika klavírní improvizace. 1. vyd. Plzeň : 1997.

BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon. 3. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1999. 118 s. ISBN 80-7082-517-0.

DAHLHAUS, C. Was heißt Improvisation? In: Improvisation und neue Musik. Mainz : Schott, 1979, s. 9-23. ISBN 3-7957-1760-4.

FERAND, E. Die Improvisation in der Musik. b.v. Zürich : Rhein - Verlag, 1939, 405 s.

NEDÉLKA, M. Klavír jako nástroj tvořivého rozvoje osobnosti. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 189 s. ISBN 978-80-7290-427-3.

VRÁNEK, T. Anatomie improvizace. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1996. 142 s. ISBN 80-7040-167-2.

KRAEHENBUEHL, D.; CLARK, F.; GOSS, L. Keyboard Theory. Book two. 1. vyd. Secaucus : Warner Bros, 1965. 48 s. ISBN 07069-2037.

MAKLYGIN, A. Improvizirujem na fortepiano. Vypusk 1. 1. vyd. Moskva : Presto, 1997. 32 s.

MAKLYGIN, A. Improvizirujem na fortepiano. Vypusk 2. 1. vyd. Moskva : Presto, 1999. 31 s.

Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (04.02.2020)
Sylabus
Ansámblová hra - studenti dle možností vytváří společenství zabývající se interpretací komorní hudby. Výběr studovaného repertoáru a forma spolupráce se tak stávají organizačně náročným týmovým projektem. Studované skladby jsou individuálně konzultovány s vyučujícími v rámci předmětu s možností prezentace na interpretačních seminářích, katedrálních koncertech, interpretačních soutěžích pedagogických fakult a na četných dalších společenských příležitostech.
Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (13.09.2023)
Výsledky učení

Ansámblová hra - klavír:

Studující si osvojí terminologii ansámblové hry.

Studující získá v rámci společných seminářů  kvalitní znalost světové komorní literatury 20. století.

Studující samostudiem doplní poslechovou znalost vrcholných komorních kompozic s účastí klavíru autorů 20. století.

Studující dotváří samostatný projekt ansámblové spolupráce.

Studující v rámci projektu vytváří portfolio, které obsahuje konkrétní studované a nastudované skladby komorního repertoáru.

Studující při výběru skladeb vychází ze svých uměleckých záměrů, zkušeností a technických možností. 

Studující spolupracuje na vytvoření individuálního plánu ansámblové hry s pedagogem ansámblové hry, eventuálně konzultuje se svým pedagogem nástroje.

Student vyhledává partnery k ansámblové spolupráci.

Studující si vytvoří dovednosti v komunikaci s instrumentalisty a zpěváky.

Studující si osvojuje hlavní zásady v oblasti klavírní spolupráce.

Studující předloží své portfolio komorních skladeb jako výstup z předmětu.

Studující získává pódiovou zkušenost v oblasti klavírní spolupráce.

Studující využívá možnosti prezentovat nastudované kompozice na seminářích.

Studující si pozvolna vytváří vlastní profil klavíristy - komorního hráče dle svých uměleckých a technických priorit.

Za variantu orchestrální hry:

- příprava na zkoušky komorního orchestru, pečlivé nastudování orchestrálních partů
- účast na zkouškách komorního orchestru (maximálně 3 absence)
- účast na mimořádných zkouškách a soustředění se sborem
- účast na veřejných vystoupeních

Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK