|
|
|
||
Improvizace -
Dosažení esteticky hodnotné stylizace lidové i populární písně a volného projevu s užitím odpovídající formy a hierarchie hudebně výrazových prostředků.
Stylizace lidové a populární písně s využitím akordových značek. Volná improvizace ve stanovené malé formě a s daným okruhem hudebního výraziva. Hledání vlastního přístupu a zhodnocení osobních možností studentů v pohotové interpretaci a úpravách partů a partitur.
Ansámblová hra - Komorní hra - Korepetice - Hra orchestrálních partů -
Předmět je zaměřen na rozvoj schopností a získávání zkušeností v oblasti ansámblové hry a klavírní spolupráce.
Studenti vytvářejí společenství zabývající se interpretací komorní hudby. Výběr studovaného repertoáru a forma spolupráce se tak stávají organizačně náročným týmovým projektem. Studované skladby jsou individuálně konzultovány s vyučujícími v rámci předmětu s možností prezentace na interpretačních seminářích, katedrálních koncertech, interpretačních soutěžích pedagogických fakult a na četných dalších společenských příležitostech.
Pro studenty smyčcových nástrojů je nezbytně nutná soustavná průprava ve hře orchestrálních partů a ovládnutí zásad práce v souboru. Je průpravou pro komorní a orchestrální hru i pro pedagogickou práci učitele hry na smyčcové nástroje na ZUŠ. Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (02.02.2020)
|
|
||
Ansámblová hra - klavír: Studující klavíristé chápou ansámblovou hru jako důležitou součást své budoucí pedagogické a umělecké práce. Studující se v předmětu seznámí se stěžejními díly světové komorní literatury. Studující spolupracuje s instrumentalisty a zpěváky na realizaci kompozic dle individuálního plánu. Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (17.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (13.09.2023)
|
|
||
Varianta orchestrální hry: - příprava na zkoušky komorního orchestru, pečlivé nastudování orchestrálních partů Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století, soudobá hudba. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky. BAŽANT, J. Metodika klavírní improvizace. 1. vyd. Plzeň : 1997. BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon. 3. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1999. 118 s. ISBN 80-7082-517-0. DAHLHAUS, C. Was heißt Improvisation? In: Improvisation und neue Musik. Mainz : Schott, 1979, s. 9-23. ISBN 3-7957-1760-4. FERAND, E. Die Improvisation in der Musik. b.v. Zürich : Rhein - Verlag, 1939, 405 s. NEDÉLKA, M. Klavír jako nástroj tvořivého rozvoje osobnosti. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 189 s. ISBN 978-80-7290-427-3. VRÁNEK, T. Anatomie improvizace. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1996. 142 s. ISBN 80-7040-167-2. KRAEHENBUEHL, D.; CLARK, F.; GOSS, L. Keyboard Theory. Book two. 1. vyd. Secaucus : Warner Bros, 1965. 48 s. ISBN 07069-2037. MAKLYGIN, A. Improvizirujem na fortepiano. Vypusk 1. 1. vyd. Moskva : Presto, 1997. 32 s. MAKLYGIN, A. Improvizirujem na fortepiano. Vypusk 2. 1. vyd. Moskva : Presto, 1999. 31 s. Poslední úprava: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (04.02.2020)
|
|
||
Ansámblová hra - studenti dle možností vytváří společenství zabývající se interpretací komorní hudby. Výběr studovaného repertoáru a forma spolupráce se tak stávají organizačně náročným týmovým projektem. Studované skladby jsou individuálně konzultovány s vyučujícími v rámci předmětu s možností prezentace na interpretačních seminářích, katedrálních koncertech, interpretačních soutěžích pedagogických fakult a na četných dalších společenských příležitostech. Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (13.09.2023)
|
|
||
Ansámblová hra - klavír: Studující si osvojí terminologii ansámblové hry. Studující získá v rámci společných seminářů kvalitní znalost světové komorní literatury 20. století. Studující samostudiem doplní poslechovou znalost vrcholných komorních kompozic s účastí klavíru autorů 20. století. Studující dotváří samostatný projekt ansámblové spolupráce. Studující v rámci projektu vytváří portfolio, které obsahuje konkrétní studované a nastudované skladby komorního repertoáru. Studující při výběru skladeb vychází ze svých uměleckých záměrů, zkušeností a technických možností. Studující spolupracuje na vytvoření individuálního plánu ansámblové hry s pedagogem ansámblové hry, eventuálně konzultuje se svým pedagogem nástroje. Student vyhledává partnery k ansámblové spolupráci. Studující si vytvoří dovednosti v komunikaci s instrumentalisty a zpěváky. Studující si osvojuje hlavní zásady v oblasti klavírní spolupráce. Studující předloží své portfolio komorních skladeb jako výstup z předmětu. Studující získává pódiovou zkušenost v oblasti klavírní spolupráce. Studující využívá možnosti prezentovat nastudované kompozice na seminářích. Studující si pozvolna vytváří vlastní profil klavíristy - komorního hráče dle svých uměleckých a technických priorit. Za variantu orchestrální hry: - příprava na zkoušky komorního orchestru, pečlivé nastudování orchestrálních partů Poslední úprava: Palkovská Jana, doc. MgA. (17.09.2024)
|