Osvojení teoretických i didaktických principů nabývání pohybových dovedností a činností ve skupinách se specifickými potřebami a jejich aplikace v praxi.
Studenti se seznámí s problematikou specifických cílů, problematikou a s možným rozsahem pohybových aktivit a sportů osob se specifickými potřebami. Obsah předmětu je zaměřen na zdůraznění významu aplikovaných pohybových aktivit z pohledu zdraví, tělesné zdatnosti, regeneraci a rekuperaci a v neposlední řadě v rovině společenského zařazení v kontextu sociálně-kulturním.
Poslední úprava: Vagaja Milena, Mgr., Ph.D. (19.05.2025)
Cíl předmětu
Předmět obsahuje základy aplikovaných pohybových aktivit a je zaměřen na uvedení do problematiky a seznámení se základními pojmy z oblasti aplikovaných pohybových aktivit.
Poslední úprava: Vagaja Milena, Mgr., Ph.D. (19.05.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Zakončení předmětu předpokládá metodický výstup studentů a odevzdání seminární práce.
Poslední úprava: Vagaja Milena, Mgr., Ph.D. (19.05.2025)
Literatura
Cacek, J., Korvas, P., (2009) Integrovaná výuka a tělesná výchova na základní škole. MU Brno.Čadová, E. (2010). Současné trendy v integraci dítěte s tělesným postižením do tělesné výchovy. In A. Vyskočilová (Ed.), Integrace – jiná cesta III: sborník příspěvků ze semi-náře (pp. 27–33). Olomouc: Univerzita Palackého Kudláček, M., Ješina, O., Machová, I. (2007). Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc UP Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého. Kudláček, M., Ješina, O., Bláha, L., & Janečka, Z. (2010). Kompetence učitelů tělesné výchovy ve vztahu k integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školní tělesné výchově. Tělesná kultura, 33(1),41–56. Renotiérová,M., Ludíková,L. (200). Speciální pedagogika. Olomouc: UP Spurná, M., Rybová, L. & Kudláček, M. (2010). Participace žáků s tělesným postižením v integrované školní tělesné výchově. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi,1, 33–38. Válková, H. (2011). Aplikované pohybové aktivity v univerzitním studiu. Aplikované pohy-bové aktivity v teorii a praxi, 2, 29–41.
Poslední úprava: Vagaja Milena, Mgr., Ph.D. (19.05.2025)
Integrovaná tělesná výchova, a problematika specializované TV.
Prostředí sportu pro psychosociální vývoj osobnosti.
Základní přístupy modifikací sportovních her v aplikované tělesné výchově - konkrétní pohybové a sportovní hry.
Tělesné postižení a TV a sport vozíčkářů, spastiků, amputářů aosob s omezenou hybností.
Zrakové postižení a možnosti provozovat pohybové aktivity, a specifika motorického učení u zrakově postižených.
Mentální postižení – sport a pohybové aktivity, organizace a soutěže.
Poslední úprava: Vagaja Milena, Mgr., Ph.D. (21.05.2025)
Výsledky učení
Studující prokáže znalosti v oblasti aplikovaných pohybových aktivit.
Studující navrhne formy a metody výuky v aplikované tělesné výchově pro různé skupiny osob se zdravotním postižením, včetně dětí a sportovců se specifickými potřebami.
Studující prokáže organizační schopnosti při výuce tělesné výchovy a aplikované tělesné výchovy.
Poslední úprava: Vagaja Milena, Mgr., Ph.D. (19.05.2025)