Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)
Předmět nabízí různé pohledy na fenomén výchovy a jeho místo v životě současného člověka. Přibližuje studentům rozmanité přístupy k filozofickému uchopení světa, jehož středobodem i tvůrcem je člověk – bytost vychovávající i vychovávaná. Pozornost je věnována konkrétním antropologickým teoriím a jejich dopadům na pedagogickou teorii a praxi. Antropologické myšlení současnosti je ovšem představeno kriticky, s poukazem na jeho limity.
Cílem předmětu je rozvíjet myšlení studentů o fenoménech výchovy a kultivovat jejich schopnost diskuse o těchto fenoménech.
Obsahové vymezení:
1. Antropologické pojetí výchovy.
2. Antropologická paradigmata a jejich odraz v myšlení o výchově.
3. Člověk jako animal rationale, imago Dei, myslící subjekt.
4. Ontologické a antropologické vymezení vzdělání.
5. Moderní filozofická antropologie – W. Dilthey, M. Scheler, M. Buber.
6. Pedagogická antropologie v duchovědné pedagogice.
7. Kritika antropologických tendencí ve vědách o výchově – E. Fink.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)
PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2004.
PALOUŠ, R.; PRÁZNÝ, A. Pedagogické založení filosofie u Jana Patočky. Pedagogika, 2007, č. 2, s. 108 – 113.
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: filosofie o člověku a výchově. Praha : ISV, 2001.
SOKOL, J. Filosofická antropologie: Člověk jako osoba. Praha : Portál, 2002.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (01.06.2020)
On-line studijní opora na adrese: https://dl2.cuni.cz/enrol/index.php?id=2880