|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámení studentů a studentek se specifiky práce s dětskou skupinou v podmínkách především klinické praxe a školní psychologie. V průběhu předmětu budou systematicky představeny a rozlišeny typy dětských skupin, jejich zaměření, struktura takové skupiny i adekvátní cíle skupinové práce. Studentům bude ukázán přehled možností jednotlivých přístupů a technik v psychologické praxi cílených podle účelu v oblasti diagnostiky či intervence/terapie skupin. Součástí výuky je nejen teoretické seznámení s problematikou, ale i praktické procvičení rolí ve skupině, včetně vedení skupiny, aby si studenti mohli sebezkušenostně osvojit poznatky o prožívání a faktorech působících na chování a projevy jak na straně dětské klientely, tak na straně psychologa pracujícího s dětskou skupinou. Zdůrazňovány jsou také limity této práce a etické problémy, které se k ní váží. Zařazeny jsou i otázky koterapeutů a problémy intervize a supervize této práce.
Výstupy z učení:
- studenti charakterizují dětskou skupinu,
- studenti vyjmenují základní typy skupin, jejich zaměření a adekvátní cíle práce ve skupině.
- studenti diskutují o možnostech intervence s ohledem na konkrétní složení skupiny.
- v modelových situacích studenti aplikují vybrané postupy pro dosažení stanoveného cíle při práci s dětskou skupinou.
- diskutují o etických problémech, které se k práci s dětskou skupinou váží.
Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Deskriptory kurzu: Celková časová zátěž studedenta: 80 hodin Přímá výuka: 24 hodin Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 3 hodiny Plnění průběžných úkolů (za semestr): 3 hodiny Plnění předmětu Seminární práce a reflexe práce: 40 hodin
Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Podmínkou ukončení je aktivní účast v rozsahu min. 70%, průběžné plnění úkolů a zpracování seminálního úkolu. Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
BAŠTECKÁ, B. a GOLDMANN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001 HORT, V., HRDLIČKA M. a KOCOURKOVÁ, J. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál,2000 KRATOCHVÍL, S. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2002 MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Pyramida, 1978 ŘÍČAN, P.-KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3.vydání Praha: Grada,1997 SVOBODA, M.(ed.), KREJČÍŘOVÁ, D. a VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 1999 VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000 YALOM, I. a LESZCZ, M. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2015. Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1) Vymezení sociální skupiny, typologie skupin, struktura a dynamika skupin, 2) Význam skupiny v dětství a dospívání, vývojová specifika, 3) Vedení skupiny, formální a neformální, vychovatelské-učitelské versus psychologické-terapeutické vedení, 4) Techniky práce se skupinou - obecné principy technik (cíl, podmínky, průběh, reflexe), 5) Seznámení skupin, nastavení pravidel, vytvoření bezpečného prostředí, 6) Cílené techniky práce se skupinou podle typu zakázky, ukázky konkrétních aktivit, 7) Dilemata a etické otázky při práci s dětskou skupinou (např. sdělování požadavků a výsledků rodičům a vyučujícím), 8) Profesní rozvoj a reflexe při vedení skupin Poslední úprava: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
|