PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychologie hry - OPBP3Q505B
Anglický název: Psychology of Games and Play
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
Anotace -
Předmět se zaměřuje na psychologické vystižení významu hry a hraní, se zaměřením na aktuální a vlivný trend digitálního hraní. Obsahem výkladové části semináře je představení definic a přístupů ke hře (z hlediska ludologie, psychologických škol, srovnání tradičních a moderních herních forem). Následuje uvedení do strukturálních (žánr, hra jako potenciální prostor nabídek), dynamických (motivace, prožitek, herní styl a strategie, učení hraním) a ideologických optik (funkce a opodstatnění her), kterých je možno využít pro analýzu herních forem (výstup nutný pro zápočet). Seminář je založen na praktičtější ilustraci jevů a nácviku interpretace a analýzy herních systémů za pomoci ukázek i vlastního zapojení.
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je prohloubení teoretického rozhledu v průřezovém tématu hry se zaměřením na vývojově aktuální formu tzv. počítačových nebo digitálních her. Smyslem kurzu je poukázat na integrální roli hry v psychologickém bádání, duševním zdraví i v širší kultuře. Mezi sekundární cíle patří prezentace návaznosti tradičních herních forem na současný trend přechodu do virtuálních prostředí a získání zprostředkované i přímé zkušenosti s daným odvětvím. Toho je dosahováno jednak v seminářové části (úryvky z dokumentárních snímků, produkty aktuálních hráčských subkultur a diskuse o nich) a zároveň i prostřednictvím zápočtové práce.

Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Docházka, maximálně 1 absence, vyšší počet po domluvě a zpracování dodatečné práce.  

Výstup kurzu se skládá ze zápočtové práce založené na pozorování či aktivní participaci na hře s následnou analýzou a reflexí materiálu za pomoci interpretačních nástrojů předložených v přednáškových blocích (žánr, potenciální styly, herní struktura a dynamika, estetika, motivace atd.). Povaha herní formy není stanovena, může se jednat např. o terapeutické využití hry, digitální hru, tradiční dětskou hru, sport nebo klasické mimetické formy (divadelní hra).

Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (24.02.2025)
Literatura

Základní

CAILLOIS, R. (1998). Hry a lidé: Maska a závrať. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.

FINK, E. (1992). Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta.

HUIZINGA, J. (1971). Homo ludens. Praha: Mladá fronta.

MILLAROVÁ, S. (1978). Psychologie hry. Praha: Panorama.

 

Doporučovaná

BATEMAN, C., & BOON, R. (2006). 21st Century Game Design. Boston: Charles River.

BERNE, E. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál.

BORECKÝ, V. (2005). Imaginace, hra a komika . Praha: Triton.

CSIKSZENTMIHALYI, M. (1996). O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny.

GADAMER, H. (2003). Aktualita krásného: Umění jako hra, symbol a slavnost. Praha: Triáda.

JUUL, J. (2006). Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge, MA: The MIT Press.

KLUSÁK, M., & KUČERA, M. (2010). Dětské hry - games. Praha: Karolinum.

SALEN, K., & ZIMMERMAN, E. (2003). Rules of Play. Cambridge, MA: The MIT Press.

SUTTON-SMITH, B. (2001). The Ambiguity of Play. Cambridge, MA: Harward University Press.

Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (22.01.2020)
Sylabus

Obsah kurzu

  • Vymezení hry a hraní: definice a pojetí hry (historické i současné definice) z hlediska jednotlivých psychologických škol, digitální hry a jejich specifika, hra vs. hraní, videohry vs. tradiční hry
  • Struktura hry: klasifikace, žánry, hra jako systém a potenciální prostor nabídek, pravidla, herní mechaniky a mechanizmy, platformy a materiální instrumenty hry
  • Motivace k hraní a herní styl: druhy a teorie motivace, typologie hráčů, pojetí stylu, styl jako intencionální model
  • Dynamika hry: herní teorie, strategie a taktika, rozhodování během hry, rozhodovací diagramy
  • Herní zkušenost: charakteristické znaky, flow fenomén, žánry flor: flow, ilinx, ludický trans
  • Hra jako učební prostor: základní znaky, křivka učení
  • Ideologická rovina hry: rétoriky B. Suttona-Smithe 
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
Výsledky učení

Předmět se zaměřuje na rozvoj těchto kompetencí:

  • Studující si osvojují schopnost udržovat normativně nehodnotící pohled na hru jako velmi heterogenní formu (požadavek seminární práce).
  • Studující zlepšují svou schopnost osvojit si teoretické rámce a použít je jako analytickou šablonu pro výklad společenských jevů. 
  • Studující dovedou odlišit široké spektrum motivů pro herní chování, chápou základní souvislosti interaktivity budované mezi hráčem a herním systémem.
  • Studující získávají zkušenost s odborným náhledem na populární téma, čímž se objevuje šance na hlubší porozumění komplexnímu tématu hry.
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK