|
|
|
||
Předmět Vývojová psychologie I je zaměřen na uvedení studentů do jedné ze základních psychologických disciplín. V průběhu semestru se studující seznámí s nejznámějšími teoriemi vývoje dětí, dále pak s charakteristikami jednotlivých období ve vývoji dítěte od narození až po nástup do školy. Reflektována jsou i aktuální témata a měnící se trendy v současné vývojové psychologii. Předmět patří mezi základní teoretické předměty bakalářského studia a ústí ve státní závěrečné zkoušky, jejichž je součástí. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do tematických bloků uvedených v sylabu.
Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je získání základního přehledu ve vývojové psychologii se zaměřením na ukotvení předmětu, hlavní vývojové teorie a vývoj jedince v raném a předškolním věku. Na předmět navazuje Vývojová psychologie II, jehož je také prerekvizitou. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Studijní opory: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3896 heslo bude studentům sděleno mailem. V případě distanční výuky bude výuka probíhat na platformě Zoom v reálném čase výuky (pokud nebude sděleno jinak). Všechny informace obdrží studenti mailem. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem, který bude udělen na základě zpracování průběžných seminárních prací a minimálně 70% účasti v rámci výuky. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
ADLER, Alfred. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Vyd. v čes. jazyce 1. Praha: Práh, 1994, 146 s. Individuální psychologie. ISBN 80-858-0922-2. BOWLBY, John. Vazba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 356 s. ISBN 978-807-3676-704. ŘÍČAN, Pavel et al. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-802-4710-495. LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-9. LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9. PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8309-9. PIAGET, Jean, Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5. SHAFFER, David R. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012, ISBN 01-765-0349-8. ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0877-4. THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|
|
||
Okruhy řešených témat:
Vývojová psychologie - její předmět, metody Determinanty psychického vývoje - zrání, uční, socializace. Modely vývoje, úvod do vývojových teorií Prenatální, novorozenecké období - nejdůležitější vlivy v daném období. Ranná interakce, význam mateřské osoby v novorozeneckém období. Ranný kognitivní a sociální vývoj. Významné vývojové teorie - Piaget, Erikson atd. Teorie sociálně emočního vývoje - definice pojmu, význam pro další psychický vývoj dítěte, různá pojetí.
Dítě ve škole - školní zralost, nástup dítěte do školy, rozvoj kognitivních funkcí. Sociální dovednosti a jejich význam ve škole Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Studující na základě absolvování předmětu dokážou: a) orientovat se v základních principech vývojové psychologie b) reflektovat přístupy v současné vývojové psychologii a dokáží je provázat s historií vývojové psychologie c) vysvětlit determinaci lidské psychiky, rozlišit procesy zrání a učení včetně jejich významu pro vývoj jedince d) popsat základní teorie psychického vývoje e) specifikovat teorie sociálně emočního vývoje od narození do konce předškolního období f) definovat a popsat periodizaci vývoje podle klíčových teorií g) charakterizovat vývoj jedince od početí do nástupu do školy h) propojovat vývojové aspekty od narození do nástupu do školy se základními teoriemi psychického vývoje Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|