PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Dějiny hudební výchovy v českých zemích - OPBH4H061B
Anglický název: History of Music Education in Bohemia
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Vyučující: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Anotace -
Předmět seznamuje s historickými a teoretickými aspekty hudební pedagogiky. V praktické rovině pak vede studenty k simulaci didaktických situací se zaměřením na jednu hudební aktivitu v úloze klíčového faktoru pro rozvoj odpovídajících hudebních dovedností a znalostí. A. Dějiny hudební výchovy 1. Mezníky hudební výchovy do 17. století 2. Hudební výchova v osvícenství a do konce 1. světové války 3. Hudební výchova v ČSR a její zásadní mezníky ve XX. století 4. Integrativní a polyestetická hudební výchova 5. Hudebněvýchovné asociace a společnosti v ČR a ve světě B. Historický aspekt hudebních aktivit 1. Popularizace hudby 2. Estetické, psychologické a sociologické předpoklady apercepce 3. Hudební dílo jako východisko hudebních činností 4. Práce s písní 5. Tvořivé aktivity 6. Integrace disciplín a projektová výuka jako předpoklad práce v rámci školního vzdělávacího procesu
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.01.2024)
Cíl předmětu -

Seznámení s teoretickými a praktickými aspekty hudební pedagogiky v jejím vývoji z hlediska učitele hudební výchovy.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.01.2024)
Deskriptory -

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut

Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin

Seminární práce 10 hodin

Příprava na zápočet 10 hodin

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Prezentace znalosti rozhodujících momentů v dějinách hudební výchovy v českých zemích (viz sylabus A).

Studující ilustrativně představí stručnou koncepci řešení hudebněvýchovné situace:

osvojení písně pomocí imitační metody,

nácvik písně pomocí intonační metody Battkovy a Danielovy,

intonaci intervalů pomocí tzv. nápěvkové metody,

rozvoj pěvecké a instrumentální výchovy pomocí Orffovy metody.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (23.01.2025)
Literatura -

DRÁBEK, Václav. Popularizace hudby. Jinočany : H&H, 1992. 133 s. ISBN 80-85467-84-4.

 

GREGOR, Vladimír a Tibor SEDLICKÝ. Dějiny hudební výchovy v českých zemí a na Slovensku. 2. vyd. Praha : 1990. 282 s. ISBN 807058131X.

 

STUCHLÍKOVÁ Iva; JANÍK, Tomáš. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno : Masarykova univerzita, 2015. 465 s. Dostupné z: file:///C:/Users/uzivatel/Downloads/oborove-didaktiky_vyvoj_stav_perspektivy.pdf

HERDEN, J. Hudba jako řeč. Praha: Scientia, 2008.

Abdullin, E. B., & Nikolaeva, E. V. (2004). Teoria muzykalnogo obrazovania. Moskva: Academia.

Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf

Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5.

Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství.

van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007).  A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.

Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57.

Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.

Gregor, V., Sedlický, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha : Supraphon, 1973. 237 s.

Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství.

Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001.

Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon.

Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225. 

Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf

 

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.01.2024)
Sylabus -

A. Dějiny hudební výchovy 1. Mezníky hudební výchovy do 17. století 2. Hudební výchova v osvícenství a do konce 1. světové války 3. Hudební výchova v ČSR a její zásadní mezníky ve XX. století 4. Integrativní a polyestetická hudební výchova 5. Hudebněvýchovné asociace a společnosti v ČR a ve světě B. Historický aspekt hudebních aktivit 1. Popularizace hudby 2. Estetické, psychologické a sociologické předpoklady apercepce 3. Hudební dílo jako východisko hudebních činností 4. Práce s písní 5. Tvořivé aktivity 6. Integrace disciplín a projektová výuka jako předpoklad práce v rámci školního vzdělávacího procesu

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.01.2024)
Výsledky učení -

Studující charakterizují hudební vzdělávání v následujících etapách:

počátky – Budeč, Rajhrad, sv. Vít

od 13. století – rozpor: církevní školy klášterní, kapitulní a farní a školy partikulární, úloha zpěvu na partikulárních školách (trivium a quadrivium),

kantor v literátských bratrstvech,

zpěv husitský,

Jan Blahoslav - Musica,

J. Á. Komenský (dílo týkající se hudby),

hudební výchova po Bílé hoře – reflexe Ch. Burney, úloha kantora, kolehje, fundace, hudba v kolejích

Osvícenství – školství za Marie Terezie, školy triviální, normální a hlavní, učitelské preparandy, postavení zpěvu a písně ve škole

Zásady J. J. Ryby, hudebně pedagogické dílo

V. J. Tomášek a jeho žáci

Národní obrození – J. N. Filcík, Jan Svoboda

Učitelské ústavy a varhanické školy, konzervatoř a další ústavy (Josef Proksch, Žofínská akademie, Ferdinand Heller).

Nový školský zákon 1869, 4leté učitelské ústavy, povinný zpěv

Josef Leopold Zvonař, Fr. Pivoda, Jan Malát, Otakar Ševčík

Otakar Hostinský

Intonační metody: Max Battke, J. Dalcroze, Bohumil Čeněk, Metod Doležil, Fr. Lýsek, L. Daniel

Společnost pro HV 1934

Hudební výchova druhé poloviny 20. století, Orffova a Kodályova metoda, hudebněvýchovné instituce (LŠU, konzervatoře, AMU), Hudební mládež, Kruhy přátel hudby

Aktuální hudebněvýchovné koncepce: činnostní HV, polyestetická HV

 

Studující ilustrativně představí stručnou koncepci řešení hudebněvýchovné situace:

osvojení písně pomocí imitační metody,

nácvik písně pomocí intonační metody Battkovy a Danielovy,

intonaci intervalů pomocí tzv. nápěvkové metody,

rozvoj pěvecké a instrumentální výchovy pomocí Orffovy metody.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (23.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK