Předmět seznamuje s historickými a teoretickými aspekty hudební pedagogiky. V praktické rovině pak vede studenty k simulaci didaktických situací se zaměřením na jednu hudební aktivitu v úloze klíčového faktoru pro rozvoj odpovídajících hudebních dovedností a znalostí.
A. Dějiny hudební výchovy
1. Mezníky hudební výchovy do 17. století
2. Hudební výchova v osvícenství a do konce 1. světové války
3. Hudební výchova v ČSR a její zásadní mezníky ve XX. století
4. Integrativní a polyestetická hudební výchova
5. Hudebněvýchovné asociace a společnosti v ČR a ve světě
B. Historický aspekt hudebních aktivit
1. Popularizace hudby
2. Estetické, psychologické a sociologické předpoklady apercepce
3. Hudební dílo jako východisko hudebních činností
4. Práce s písní
5. Tvořivé aktivity
6. Integrace disciplín a projektová výuka jako předpoklad práce v rámci školního vzdělávacího procesu
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.01.2024)
The course introduces the historical and theoretical aspects of music pedagogy. In practical terms, it leads students to simulate didactic situations with a focus on one musical activity as a key factor for the development of appropriate musical skills and knowledge.
A. History of music education
1. Milestones of music education to the 17th century
2. Music education in the Enlightenment and the end of the First World War
3. Music education in Czechoslovakia and its major milestones in XX. century
4. Integrative and polyesthetic music education
5. Music-educational associations and societies in the Czech Republic and in the world
B. Historical aspects of musical activities
1. Popularization of music
2. Aesthetic, psychological and sociological prerequisites of aperception
3. Musical work as a starting point of musical activities
4. Work with song
5. Creative activities
6. Integration of disciplines and project teaching as a prerequisite for work within the school educational process
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (15.09.2019)
Cíl předmětu -
Seznámení s teoretickými a praktickými aspekty hudební pedagogiky v jejím vývoji z hlediska učitele hudební výchovy.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.01.2024)
Introduction to theoretical and practical aspects of music education in its development from the perspective of music education teacher.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.01.2024)
Deskriptory -
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut
Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.01.2024)
Expected preparation time for 1 hour lecture - 60 minutes Expected preparation time for 1 exercise - 15 minutes Self-study of literature (per semester) - 25 hours Work with study materials (per semester) - 20 hours Completion of continuous assignments (per semester) - 10 hours
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Prezentace znalosti rozhodujících momentů v dějinách hudební výchovy v českých zemích (viz sylabus A).
Studující ilustrativně představí stručnou koncepci řešení hudebněvýchovné situace:
osvojení písně pomocí imitační metody,
nácvik písně pomocí intonační metody Battkovy a Danielovy,
intonaci intervalů pomocí tzv. nápěvkové metody,
rozvoj pěvecké a instrumentální výchovy pomocí Orffovy metody.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (23.01.2025)
Presentation of knowledge of decisive moments in the history of music education in Czech countries.
The student will illustrate a brief concept of a solution to a music education situation: mastering a song using the imitation method, practicing a song using the intonation method of Battek and Daniel, the intonation of intervals using the so-called cueing method, development of singing and instrumental education using the Orff method.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (23.01.2025)
Literatura -
DRÁBEK, Václav. Popularizace hudby. Jinočany : H&H, 1992. 133 s. ISBN 80-85467-84-4.
GREGOR, Vladimír a Tibor SEDLICKÝ. Dějiny hudební výchovy v českých zemí a na Slovensku. 2. vyd. Praha : 1990. 282 s. ISBN 807058131X.
STUCHLÍKOVÁ Iva; JANÍK, Tomáš. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno : Masarykova univerzita, 2015. 465 s. Dostupné z: file:///C:/Users/uzivatel/Downloads/oborove-didaktiky_vyvoj_stav_perspektivy.pdf
HERDEN, J. Hudba jako řeč. Praha: Scientia, 2008.
Abdullin, E. B., & Nikolaeva, E. V. (2004). Teoria muzykalnogo obrazovania. Moskva: Academia.
Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf
Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5.
Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství.
van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007). A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.
Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57.
Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
Gregor, V., Sedlický, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha : Supraphon, 1973. 237 s.
Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství.
Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001.
Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon.
Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.01.2024)
DRÁBEK, Václav. Popularizace hudby. Jinočany : H&H, 1992. 133 s. ISBN 80-85467-84-4.
GREGOR, Vladimír a Tibor SEDLICKÝ. Dějiny hudební výchovy v českých zemí a na Slovensku. 2. vyd. Praha : 1990. 282 s. ISBN 807058131X.
STUCHLÍKOVÁ Iva; JANÍK, Tomáš. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno : Masarykova univerzita, 2015. 465 s. Dostupné z: file:///C:/Users/uzivatel/Downloads/oborove-didaktiky_vyvoj_stav_perspektivy.pdf
HERDEN, J. Hudba jako řeč. Praha: Scientia, 2008.
Abdullin, E. B., & Nikolaeva, E. V. (2004). Teoria muzykalnogo obrazovania. Moskva: Academia.
Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf
Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5.
Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství.
van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007). A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.
Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57.
Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
Gregor, V., Sedlický, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha : Supraphon, 1973. 237 s.
Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství.
Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001.
Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon.
Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.01.2024)
Sylabus -
A. Dějiny hudební výchovy 1. Mezníky hudební výchovy do 17. století 2. Hudební výchova v osvícenství a do konce 1. světové války 3. Hudební výchova v ČSR a její zásadní mezníky ve XX. století 4. Integrativní a polyestetická hudební výchova 5. Hudebněvýchovné asociace a společnosti v ČR a ve světě B. Historický aspekt hudebních aktivit 1. Popularizace hudby 2. Estetické, psychologické a sociologické předpoklady apercepce 3. Hudební dílo jako východisko hudebních činností 4. Práce s písní 5. Tvořivé aktivity 6. Integrace disciplín a projektová výuka jako předpoklad práce v rámci školního vzdělávacího procesu
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.01.2024)
A. History of Music Education 1. Milestones of music education up to the 17th century 2. Music education in the Enlightenment and up to the end of World War I 3. Music education in Czechoslovakia and its major milestones in the 20th century 4. Integrative and polyaesthetic music education 5. Music education associations and societies in the Czech Republic and the world B. Historical aspect of musical activities 1. Popularisation of music 2. Aesthetic, psychological and sociological prerequisites of apperception 3. Musical work as a basis for musical activities 4. Working with song 5. Creative activities 6. Integration of disciplines and project-based learning as a prerequisite for working within the school educational process
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.01.2024)
Výsledky učení -
Studující charakterizují hudební vzdělávání v následujících etapách:
počátky – Budeč, Rajhrad, sv. Vít
od 13. století – rozpor: církevní školy klášterní, kapitulní a farní a školy partikulární, úloha zpěvu na partikulárních školách (trivium a quadrivium),
kantor v literátských bratrstvech,
zpěv husitský,
Jan Blahoslav - Musica,
J. Á. Komenský (dílo týkající se hudby),
hudební výchova po Bílé hoře – reflexe Ch. Burney, úloha kantora, kolehje, fundace, hudba v kolejích
Osvícenství – školství za Marie Terezie, školy triviální, normální a hlavní, učitelské preparandy, postavení zpěvu a písně ve škole
Zásady J. J. Ryby, hudebně pedagogické dílo
V. J. Tomášek a jeho žáci
Národní obrození – J. N. Filcík, Jan Svoboda
Učitelské ústavy a varhanické školy, konzervatoř a další ústavy (Josef Proksch, Žofínská akademie, Ferdinand Heller).
Nový školský zákon 1869, 4leté učitelské ústavy, povinný zpěv
Josef Leopold Zvonař, Fr. Pivoda, Jan Malát, Otakar Ševčík
Otakar Hostinský
Intonační metody: Max Battke, J. Dalcroze, Bohumil Čeněk, Metod Doležil, Fr. Lýsek, L. Daniel
Společnost pro HV 1934
Hudební výchova druhé poloviny 20. století, Orffova a Kodályova metoda, hudebněvýchovné instituce (LŠU, konzervatoře, AMU), Hudební mládež, Kruhy přátel hudby
Studující ilustrativně představí stručnou koncepci řešení hudebněvýchovné situace:
osvojení písně pomocí imitační metody,
nácvik písně pomocí intonační metody Battkovy a Danielovy,
intonaci intervalů pomocí tzv. nápěvkové metody,
rozvoj pěvecké a instrumentální výchovy pomocí Orffovy metody.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (23.01.2025)
Students characterize music education in the following stages: beginnings - Budec, Rajhrad, St. Vitus from the 13th century - contradiction: monastic, chapter and parish schools and parochial schools, the role of singing in parochial schools (trivium and quadrivium), the cantor in literary fraternities, Hussite singing, Jan Blahoslav - Musica, J. Á. Comenius (works on music), music education after the White Mountain - reflection of Ch. Burney, the role of the cantor, colleges, foundations, music in colleges The Enlightenment - education under Maria Theresa, trivial, normal and mainstream schools, teachers' preparanda, the position of singing and song in schools Principles of J. J. Ryba, musical and pedagogical work V. J. Tomášek and his pupils National Revival - J. N. Filcík, Jan Svoboda Teachers' institutes and organ schools, conservatory and other institutes (Josef Proksch, Žofín Academy, Ferdinand Heller). New Education Act 1869, 4-year teacher institutes, compulsory singing Josef Leopold Zvonař, Fr. Pivoda, Jan Malát, Otakar Ševčík Otakar Hostinský Intonation methods. Lýsek, L. Daniel Society for HV 1934 Music education in the second half of the 20th century, Orff and Kodály methods, music education institutions (LŠU, conservatories, AMU), Music Youth, Circles of Friends of Music Current music education concepts: activity-based HV, polyaesthetic HV
Students will illustrate a brief concept of a solution to a music education situation: mastering a song using the imitation method, practicing a song using the intonation method of Battek and Daniel, the intonation of intervals using the so-called cueing method, development of singing and instrumental education using the Orff method.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (23.01.2025)