PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia literatury - OPBG3G024A
Anglický název: Introduction to the study of literature
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 10 / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům formou přednášky základní teoretické a terminologické znalosti z oblasti literární vědy, nezbytné jak k porozumění literárněhistorickému textu, tak pro práci s uměleckým literárním textem v německém jazyce. Cílem seminářů je na konkrétních příkladech děl z německy psané literatury různých epoch pronikat k významu základních pojmů poetiky, osvojit si terminologii potřebnou pro četbu literárněvědných a kulturněhistorických textů a pro dialog o literárních a kulturních tématech. Obsahem kurzu jsou následující problémové okruhy: Pojem literatury. Estetično. Interpretace prozaických textů: Autor a vypravěč. Základní perspektivy vyprávění. Poetika kompozice. Poetika postavy. Poetika syžetu a příběhu. Prostor a čas. Dramatické texty: Vztah dramatického textu k literatuře. Hlavní a vedlejší děj. Fabule a syžet. Postavy. Dramatický a jevištní prostor. Základní rysy dramatického prostoru. Chronotop. Pět fází děje. Postava a jednání. Dialog, monolog a řeč v dramatu. Otevřené a uzavřené drama. Interpretace lyrického textu: Základní pojmy. Lyrický subjekt. Stavební prvky. Fonetická rovina. Grafická rovina. Lexikální a syntaktická rovina. Významové komplexy lyrického textu. Prostor a čas. Figury a tropy.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Cíl předmětu

Studující:

  • Zná základní literárněvědné pojmy a terminologii (např. žánr, motiv, téma, kompozice, vypravěč), hlavní směry a metody literární teorie a jejich historický vývoj.
  • Umí analyzovat literární texty z hlediska formy, obsahu a kontextu.
  • Identifikuje a interpretuje základní prvky literárního díla (např. styl, jazykové prostředky, symboliku).
  • Aplikuje různé literárněvědné přístupy na konkrétní texty.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Deskriptory
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 75 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 40 hodin
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast v semináři (max. 3 absence).

Písemný test na min. 70% (celkem tři pokusy). Test sestává z části teoretické (literární teorie) a praktické (interpretace vybraného textu). 

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Literatura

Základní studijní literatura:

GUTZEN, Dieter;  PETERSEN, Jürgen H. und Martina Wagner-Egelhaaf. Einführung in die neuere deutsche Literaturwissenschaft: ein Arbeitsbuch. 8., neu bearb. Aufl. Berlin: Erich Schmidt, 2009. ISBN 978-350-309880-4.

KLARER, Mario. Einführung in die Grundlagen der Literaturwissenschaft: Theorien, Gattungen, Arbeitstechniken. Darmstadt: WBG, c2011. ISBN 978-3-534-23631-2.

Doporučená literatura:

DAEMMRICH, Horst S.; DAEMMRICH, Ingrid. Themen und Motive in der Literatur: ein Handbuch. Tübingen: Francke Verlag, c1987. ISBN 3-7720-1734-7.

LÄMMERT, Eberhard. Bauformen des Erzählens. 8., unverand. Aufl. Stuttgart: Metzler, 1993. ISBN 3-476-00097-4.

PFISTER, Manfred. Das Drama: Theorie und Analyse. 11. Aufl. München: Wilhelm Fink Verlag, 2001. ISBN 3770513681.

STANZEL, F. Typische Formen des Romans. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1964.

SCHRADER, Monika. Epische Kurzformen: Theorie und Didaktik. Königstein/Ts.: Scriptor, 1980. ISBN 3589207353.

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

Min. 70% aktivní účast v semináři.

Písemný test na min. 70% (celkem tři pokusy). Test sestává z části teoretické (literární teorie) a praktické (interpretace vybraného textu). 

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Sylabus

1. Úvod

2. Epika

Struktura epického díla: Téma a motiv. Děj. Čas. Prostor. Postava.

Vypravěč

Kompozice

Jazyk

Epické žánry

3. Lyrika

Jazyk. Tropy a figury

Struktura verše

Verš a řádek

Versifikační systémy. Přesah. Metrum a rytmus 

Druhy verše

Rým. Strofa

4. Drama

Prostor. Čas. Postava

Jazyk. Dialog. Konflikt

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Výsledky učení

Studující:

  • Pracuje s odbornými texty a sekundární literaturou efektivně a s porozuměním.
  • Uplatňuje kritické myšlení při interpretaci literárních děl.
  • Formuluje vlastní názory a argumenty na základě důkladné analýzy literárních textů.
  • Rozumí významu literatury v širším kulturním, historickém a společenském kontextu.
  • Propojuje teoretické poznatky s jejich aplikací na konkrétní literární díla.
  • Respektuje různorodost přístupů k interpretaci literatury a chápe jejich přínos pro hlubší porozumění textům.
  • Samostatně analyzuje a interpretuje literární texty i odborné zdroje.
  • Prezentuje výsledky své práce jasně a strukturovaně, jak ústně, tak písemně.
  • Zapojí se do diskusí o literatuře v akademickém prostředí s argumentační jistotou.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK