PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika dějepisu II - OPBD4D051A
Anglický název: Didactics of History II
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 91 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
PhDr. Václava Kofránková, Ph.D.
Mgr. Tomáš Mikeska
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Mgr. Iva Vachková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBD4D041A
Anotace
Tento kurs navazuje na kurs “Didaktika dějepisu I” a rozvíjí schopnost studentů orientovat se v tomto vědním oboru. Studenti si prohlubují své teoretické a praktické dovednosti, pozornost se soustředí na rámcové vzdělávací programy pro základní školu, pro gymnázium a pro střední odborné školy. Studenti se také seznámí s některými kurikulární trendy ve výuce dějepisu v zahraničí a s probíhající revizí RVP ZV. Jádrem semináře bude studentská práce s předem určenými tématy a jejich prezentace. Témata semináře: 1. Rámcové vzdělávací programy pro ZV, Gymnázia, SOŠ 2. Aktuální kurikulární trendy - revize RVP ZV 3. Historická gramotnost v kontextu revize RVP ZV 4. Historická a didaktická analýza zvoleného tématu 5. Metodická analýza zvoleného tématu
Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (06.10.2024)
Cíl předmětu

Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními kurikulárními dokumenty a aktuálnímu kurikulárními trendy (především s probíhající revizí RVP ZV). Studenti si také zkusí plánovat kurikulum v rozsahu tematických celků.

Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (28.08.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 50 minut
Samostudium literatury (za semestr) 8 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (28.08.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Podkladem k atestaci jsou dvě prezentace provedené v rámci semináře vztahující se k jednomu tématu. První prezentace je orientační, tj. obsahuje historiografickou analýzu a “širší” didaktickou analýzu. historiografická analýza obnáší přehled zásadních konceptů a pohledů a historiografie na zvolené téma )včetně charakteristiky důležitých knihy, článků atp.), “širší” didaktická analýza přináší přehled co učebnice říkají k danému tématu, jaké zdroje jsou dostupné (pořady, filmy, aplikace, videa na YT ad.) a jaké vzdělávací cíle lze v rámci zvoleného tématu realizovat (včetně přesahů k jiným oborům a gramotnostem). Druhá prezentace je zaměřena metodicky. Studenti vytváří metodický návrh výukové jednotky z jimi zvoleného tématu. Využívají přitom výsledky první analýzy.

Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (28.08.2024)
Literatura

BARTON, Keith C - LEVSTIK, Linda S.: Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Routledge, 2011.

BENEŠ, Zdeněk - GRACOVÁ, Blažena - PRŮCHA, Jan: Sondy a analýzy: učebnice dějepisu-teorie a multikulturní aspekty edukačního média. Ústav pro informace ve vzdělávání-Divize nakladatelství Tauris, 2009.

HAVLŮJOVÁ, Hana; NAJBERT, Jaroslav. Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu?. Historie–Otázky–Problémy (History, Issues, Problems), 2018, 10.1: 15-31.

KRATOCHVÍL, Viliam: Modely na rozvijanie kompetencii ziakov. Stimul, 2004.

LABISCHOVÁ, Denisa: Genderová dimenze zahraničních učebnic dějepisu: obsahová analýza edukačního média. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd. 2015, roč. 29, s. 95-110.

NAJBERT, Jaroslav: Dějepisné narativy normalizace v učebnicích. In: KOPAL, Petr (ed.): Film a dějiny 4: Normalizace. ÚSTR – Casablanca, Praha 2014, s. 539–555.

PINKAS Jaroslav: Meziválečné období v německých učebnicích dějepisu. In: GONĚC, Vladimír (red.): Česko-slovenská historická ročenka 2011. Academicus, Brno 2011, s. 173–179.

PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie, výzkum a potřeby praxe, in: MAŇÁK, Josef – KLAPKO, Dušan (ed): Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, s. 9-21.

Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Metody výuky

skupinová práce

diskuse

prezentace 

Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (28.08.2024)
Výsledky učení

Studenti charakterizují pojetí vzdělávacího obsahu podle návrhu revidovaného kurikula RVP ZV (2024). Studenti plánují kurikulum v souladu s platnou legislativou i navrhovanými revizemi RVP. Studenti charakterizují jednotlivé kategorie vzdělávacího obsahu. Studenti aplikují teoretické zásady při plánování kurikula.

Poslední úprava: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (06.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK