|
|
|
||
Během kurzu by si studenti měli zvědomit vztahy mezi vlastnostmi žáků, jejich percepcí jednotlivých žáků a
následným vlastním jednáním. Měli by si také ujasnit souvislost mezi vlastnostmi žáků, cíli a použitými strategiemi.
Při plánování výuky si studenti vyzkoušejí pracovat s Korthagenovým modelem ALACТ. Na základě tohoto modelu
budou promýšlet odučené, navrhnou alternativní řešení a následně ho ověří v praxi.
Student si v průběhu kurzu vede pravidelné záznamy o svojí pedagogické činnosti, zaznamenává reflexe a
sebereflexe v pedagogickém deníku.
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
|
|
||
Cílem kurzu je, aby si studenti osvojili dovednost používat hodnotící a sebehodnotící nástroj „Soubor profesních kvalit studenta učitelství oboru český jazyk na 2. st. ZŠ“ při reflexi výuky zkušených učitelů, výuky svých kolegů-studentů i při reflexi vlastního učitelského působení. Toto reflektivní pojetí praxe by studentům mělo pomoci, aby si uvědomili své silné lidské a profesní stránky, aby pracovali na rozvoji svých pozorovacích a metakognitivních dovedností. Nástroj „Soubor profesních kvalit“ poskytne studentům potřebný „jazyk“ pro popis vlastního i cizího učitelského působení. Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
|
|
||
CANGELOSI, J. C. Strategie řízení třídy. Praha: Portál 1997. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 1997.
Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: < KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 2010.
MIKOVÁ, Š., STANG, J.: Typologie osobností u dětí. Portál: Praha 2010. Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
|
|
||
První část kurzu bude probíhat na fakultě a bude zaměřena na sledování videoukázek z výuky a jejich následnou reflexi s oporou o Soubor profesních kvalit. Studenti se zapojí do výukových mikrosituací, v rámci rolí budou diskutovat o svých pocitech, dojmech, postřezích, o cílech a použitých výukových strategiích. Druhá část semináře se bude střídavě odehrávat na 2. stupni základní školy v hodinách českého jazyka a literatury a na fakultě. Studenti se zúčastní několika náslechových hodin alespoň na 2 základních školách, které budou společně s ostatními (včetně zkušeného fakultního učitele) reflektovat pomocí Souboru profesních kvalit. Studenti v rámci hodin českého jazyka a literatury odučí 2 až 3 krátké aktivity či výukové situace. Provedou sebereflexi, budou reagovat na zpětnou vazbu ostatních kolegů, fakultního učitele a VŠ peadagoga. Studenti budou pozorovat krátké vyučovací výstupy svých kolegů a poskytovat jim zpětnou vazbu s oporou o Soubor profesních kvalit. Kurz je ukončen zápočtem po předložení pedagogického reflektivního deníku a splnění docházky (student může jednou neomluveně chybět). Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
|
|
||
Analýza videoukázek Učební a výukové mikrosituace Náslechy a jejich společná reflexe Odučené krátké sekvence a jejich společná reflexe Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
|