PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Motivace pracovníků ve školství - OKNU1U134C
Anglický název: Motivation of Employees in Schools
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (55)
letní:neurčen / neurčen (55)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Mgr. Irena Trojanová, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Anotace -
Předmět se zabývá problematikou motivace pracovníků ve školství, která je stěžejním východiskem pro vedení lidí a zajištění cílů každé organizace. Východiskem předmětu je znalost základních pojmů nutných pro výklad, pochopení a aplikaci teorií motivace. Předmět se věnuje rovněž měření motivace a motivačním mapám a dalším okolnostem, které ovlivňují motivaci (osobnostní nastavení, osobnostní typ, životní období). Vyvrcholením předmětu je tvorba motivačního programu vzdělávací organizace a analýza kritických motivačních období. Předmět je převážně vyučován metodou tzv. obrácené třídy, s čímž budou studenti seznámeni na prvním setkání.
Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
Cíl předmětu

Studenti vysvětlí jednotlivé motivační teorie a pochopí jejich využití ve školství, porozumí rozdílům mezi jednotlivými motivátory a budou schopni porovnat a vyhodnotit jednotivé lidské potřeby v kontextu motivace. Na základě zvládnutí teorií motivace a motivátorů budou schopni vytvořit vlastní motivační programy. 

Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
Deskriptory
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.  
Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Splnění zadaných aktivit,  skupinová práce - vytvoření motivačního programu.  

Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
Literatura

Povinná literatura:

Studijní opora a videolekce zprostředkované na začátku kurzu v MS Teams

Plamínek, J. Tajemství motivace: jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1991-7.

Tureckiová, M. Klíč k účinnému vedení lidí: odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0882-9.

Trojanová, I. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-842-1.

texty zveřejněné zde: www.motivacnimapy.cz  

Doporučená literatura:

Říčan, P. Psychologie. 3. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-560-8.

Urban, J. Motivace a odměňování pracovníků: co musíte vědět, abyste ze svých spolupracovníků dostali to nejlepší. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0227-3.  

Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
Sylabus

 

Hlavní témata předmětu:

  • Vymezení základních pojmů
  • Vybrané teorie motivace
  • Měření motivace
  • Faktory ovlivňující motivaci
  • Syndrom vyhoření
  • Motivační program vzdělávací organizace
Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
Výsledky učení

1. Porozumění základním pojmům v oblasti sociální psychologie a psychologie motivace – Studenti budou schopni definovat klíčové pojmy související s motivací pracovníků ve školství a vysvětlit jejich význam.

2. Aplikace teorií motivace – Studenti budou schopni vysvětlit různé teorie motivace, pochopit jejich využití v kontextu školství a aplikovat je při řízení (vedení) pracovníků.

3. Měření motivace – Studenti se naučí metody měření motivace a budou schopni využívat motivační mapy k identifikaci úrovně motivace jednotlivců v organizaci.

4. Analýza faktorů ovlivňujících motivaci – Studenti budou schopni identifikovat a analyzovat faktory, jako je osobnostní nastavení, osobnostní typ a životní fáze, které ovlivňují motivaci pracovníků.

5. Prevence a řešení syndromu vyhoření – Studenti budou schopni vysvětlit příčiny syndromu vyhoření a navrhnout opatření pro jeho prevenci ve školním prostředí.

6. Tvorba motivačního programu – Studenti budou schopni navrhnout a vytvořit vlastní motivační program pro vzdělávací organizaci na základě porozumění motivátorům a lidským potřebám.

7. Analýza kritických motivačních období – Studenti budou schopni analyzovat klíčová období, kdy motivace pracovníků může klesat, a navrhnout strategie pro jejich zvládnutí.  

Poslední úprava: Trojanová Irena, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK