|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty speciální pedagogiky s metodickými principy a postupy v učitelské přípravě a v provedení hodin speciálně pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole dle Vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v aktualizovaném znění. Student získá kompetence plánovat a provádět výuku v předmětech speciálně pedagogické péče dle normované finanční náročnosti v 2. a vyšším stupni podpůrných opatření s využitím reedukačních a kompenzačních postupů a pomůcek. Obsah: 1. Legislativní ukotvení výuky předmětů speciálně pedagogické péče na ZŠ, normovaná finanční náročnost, časové nastavení 2. Příprava a návaznost hodin SPP, hodnocení efektivity a pokroku žáka se SVP 3. Metodické postupy kompenzace s využitím speciálních učebnic, speciálních učebních pomůcek 4. Metodické postupy reedukace motorické funkce ruky žáka s tělesným postižením, nácvik psaní na PC 5. Podpora a rozvoj komunikačních dovedností žáků s narušenou komunikační schopností (artikulace, fluencea zvuku řeči) 6. Rozvoj všech složek osobnosti u žáků s narušeným vývojem řeči, s vývojovou dysfázií 7. Rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí u žáků s SPU 8. Rozvoj deficitních percepčních a motorických funkcí u žáků se SPU 9. Rozvíjení čtenářské gramotnosti u žáků s SPU 10. Nácvik specifických dovedností a poznávacích funkcí u žáků se specifickými poruchami chování 11. Rozvoj řečových a poznávacích funkcí u žáků s mentálním postižením a PAS 12. Ncvik sebeobslužných dovedností a sociálních kompetencí u žáků s mentálním postižením a PAS 13. Reedukace zrakového a sluchového vnímání, senzomotor. koordinace, prostorové orientace u žáků se SPU 14. Rozvoj osobnostně-sociálních a emočnních dovedností u žáků se specifickými poruchami chování 15. Nácvik Braillova písma, prostorové orientace a samostatného pohybu žáků se ZP.
Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Zpracování příkladu dobré praxe - sestavení struktury a obsahu hodin spec.pedagogické péče pro konkrétního žáka se SVP. Možnost 1 oprava. Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Distanční text. Brno: Paido 2018. ISBN 978-80-7315-266-5. BARTOŇOVÁ, M.. Cognitive strategies and the choice of leasing styles in students with leasing disabilities. In Johan Pehofer. Ph Publico. 1.vyd. Eisenstat: Pedagogische Hochschule Burgenland, 2015. s. 7-15, 9 s. ISBN 978-3-85253-524-1. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDA, R. Čtení s porozuměním a hry s jazykem. Praha: Albatros, 2012. ISBN 978-80-266-004-6. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s ADHD především pro rodiče a vychovatele. Praha: D+H, 2017. ISBN 978-80-87295-23-6 KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I.. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012, ISBN 978-80-7315-229-1. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost. Praha: Beakra, 2007, ISBN 978-80-903863-0-3. SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha:Portál, 2016, ISBN 978-80-262-1082-5. ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018. ISBN 978-80-7603-005-3. Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696 Název kurzu: Metodika předmětů speciálně pedagogické péče https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9089 vstup pro hosty klíčem: akreditace Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|