|
|
|
||
Seminář je zaměřen na interaktivní prezentaci vybraných témat z různých oblastí geologie s přesahem do souvisejících disciplín (např. paleontologie, stratigrafie). Studenti budou seznámeni s tématy doplňujícími základní přednášku ze všeobecné geologie a stratigrafie, zejména pak s aktuálními trendy a novinkami ve vědách o Zemi, které souvisí s novými názory na evoluci a paleoekologii vybraných skupin organismů, paleoklimatologii. Cílem kurzu je rozšíření a prohloubení zejména průřezových znalostí v geologii seznámení se s dalšími způsoby jak netradičně a atraktivně určitá vybraná témata z geologie prezentovat při výuce. Během seminářů bude diskutováno o učivu geologie v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP, metodách a formách výuky geologie (frontální výuka, BOV, exkurzní činnost), využití učebnic a informačních zdrojů pro výuku geologie, začlenění pomůcek a práci s nimi ve výuce geologie a v neposlední řadě i o celkové (komplexní) přípravě učitele na výuku věd o Zemi.
Tematické okruhy: Geologie v kutikulárních dokumentech pro ZŠ a SŠ – RVP ZV a RVP G, učebnice pro výuku geologie na ZŠ a SŠ, organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku geologie na ZŠ a SŠ, materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku geologie na ZŠ a SŠ, exkurze a praktická cvičení ve výuce geologie ZŠ a SŠ, problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ - vznik a stavba Země; minerály, chemické a fyzikální vlastnosti minerálů, mineralogický systém, horniny, klasifikace (magmatické, sedimentární a metamorfované), horninový cyklus; vnitřní geologické procesy (TDT, deformace zemské kůry, vrásnění, sopečná činnost, seizmicita, metamorfóza); vnější geologické procesy (zvětrávání, geologická činnost vody /podzemní voda, řeky, jezera, ledovce, moře/, větru, gravitace a člověka); půda; vývoj zemské kůry a organismů na Zemi (prekambrium, prvohory, druhohory, třetihory a čtvrtohory); podnebí a počasí ve vztahu k životu.
Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Studující získal didaktickou znalost obsahu v oboru geologie, která je nezbytná pro realizaci výuky neživé přírody a geologie na základní a střední škole. Studující:
Podrobně viz položka Výstupy učení. Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (4 kredity) a je stanovena na 112 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./týden u přednášek a 90 min./14 dní u cvičení pro studenty prezenční formy a 630 min./semestr pro studenty kombinované formy. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 20 min., resp. 60 min., časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (18 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet a zkoušku v rámci plnění předmětu (8 a 20 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" či rekonstrukci budovy M. Rettigové by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování. Platí pro studenty prezenční i kombinované formy. _____________________________________________________ MS Team pro prezenční studenty: PEDF - Geologie a výuka geologie (PS) | Obecné | Microsoft Teams MS Teams pro kmbinované studenty: PEDF - Geologie a výuka geologie (KS) | Obecné | Microsoft Teams Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.02.2025)
|
|
||
Zk (prezenční studium) / Kz (kombinované studium) - aktivní účast na seminářích, prezentace pracovní verze přípravy na výuku zvoleného tematického celku, odevzdání finální verze autorského portfolia, které vychází z řešení všech zadaných průběžných úkolů. Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha: SPN. Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN. Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha: SPN. Bořkovec M. (Ed.) (2023): Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, Praha: MŠMT, 82 pp. Dostupné z: https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf Čížek, F. et al. (1978): Úvod do speciálních didaktik přírodovědných předmětů. [skripta PřF UK] Praha: SPN. http://enviregion.pf.ujep.cz/exkurze/ucitele/data/metodika.pdf Jančaříková, K., Brůnová, L., Hlaváčová, L., Kroufek, R., Svobodová, S., Vojíř, K., Hejnová, E., Králík, J., Medová, J. (2022): Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. Janoušková, S., Žák, V., Rusek, M. (2019): Koncept přírodovědné gramotnosti v České republice: analýza a porovnání. Studia paedagogica, 24(3), 93-109. Kočárek, E. (1978): Základy didaktiky geologie 1. Praha: SPN. Kočárka, E., Pavlíčka, V. (1990): Úvod do všeobecné didaktiky geologie. České Budějovice: Pedagogická fakulta České Budějovice. Maňák, J. (2011): Aktivizující výukové metody. Dostupný z WWW: https://clanky.rvp.cz/clanek/14483/AKTIVIZUJICI-VYUKOVE-METODY.html Nezvalová, D. (2003): Pedagogické kompetence, standardy a kvalita v pregraduální přípravě učitele. Pedagogická orientace, 4, 11–19. Pauk, F., Bican, J. (1978): Praktická cvičení z mineralogie a petrologie. Praha: SPN. Pauk, F., Bouček, B. (1975): Praktická cvičení z geologie. Příručka pro studium přírodopisu na pedagogických fakultách. Praha: SPN. Pauk, F. et al. (1979): Didaktika geologických věd. Praha: SPN. Turanová, L., Bizubová, M. (2002): Didaktika geológie 3. Didaktika praktických cvičení z geologie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava. Turanová, L. (2000): Didaktika geológie 1. Všeobecná didaktika geológie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava. Turanová, L. (2004): Didaktika geológie 2. Špeciálna didaktika geológie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava. Ziegler, V. (ed.). (2000): Modernizace výuky biologie a geologie. Praha: PedF UK, 2000. Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Obsah kurzu: 1. Geologie v kurikulárních dokumentech pro ZŠ a SŠ, RVP ZV a RVP G – struktura a konkretizace náplně rámcových vzdělávacích programů pro výuku geologie, resp. prvouky, přírodovědy, přírodopisu v podmínkách ZŠ a SŠ (vzdělávací oblasti, tematické okruhy a vzdělávací obory, průřezová témata); ŠVP a výuka geologie včetně stanovování očekávaných výstupů na ZŠ a SŠ (obsah a struktura předmětu geologie, kritická místa geologického kurikula. Didaktické zásady a trendy, příprava na výuku, organizační formy a metody výuky a hodnocení, didaktické prostředky – v rozsahu učiva Didaktiky biologie I, resp. ve smyslu Obecného kompetenční rámce absolventa/absolventky učitelství. 2. Implementace Obecného kompetenčního rámce absolventa/absolventky učitelství do výuky neživé přírody a geologie – struktura a konkrétní příklady, jak se daná kompetence projevuje ve výuce neživé přírody, resp. geologie na úrovní Absolvent/ka učitelství, popř. začínající učitel/ka. Učebnice pro výuku neživé přírody/geologie na ZŠ a SŠ – kritéria hodnocení učebnic, přehled učebnic pro ZŠ a SŠ (nakladatelství Fraus, Prodos, Fortuna, ČGS, NNS, SPN, Scientia, Taktik) – realizace Úkolu 5, zadání Úkolu 6 a 7. 3.-4. Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ – specifikace problémů, rozsahu učiva a návody na konkrétní simplifikované a didaktizované výstupy: a) vznik a stavba planety Země; b) mineralogie a krystalografie, vlastnosti a poznávání minerálů; c) petrologie, horniny, horninový cyklus, poznávání hornin; d) endogenní geologie (TDT, Wilsnův cyklus, orogeneze, vrásnění vs. lokace, poruchy a deformace zemské kůry); e) exogenní geologie – zvětrávání geologická činnost gravitace, vody (řeky, moře, jezera, krasové jevy), větru, člověka; f) historická geologie a evoluce (evoluce, prekambrium, prvohory, druhohory, třetihory a čtvrtohory), aspekty paleontologie, paleoekologie a paleoklimatologie; g) regionální geologie ČR. – konzultace Úkolu 6. 5.-7. Prezentace a konzultace pracovních verzí konkrétní „výuky“ zvolených geologických tematických celků na ZŠ a SŠ – realizace Úkol 7. Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Studijní opory Studijní opory jsou volně k dispozici po přihlášení do MS Teams a jsou totožné pro studenty prezenční i kombinované formy. _____________________________________________________ MS Team pro prezenční studenty: PEDF - Geologie a výuka geologie (PS) | Obecné | Microsoft Teams MS Teams pro kmbinované studenty: PEDF - Geologie a výuka geologie (KS) | Obecné | Microsoft Teams Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.02.2025)
|
|
||
Obsah kurzu: 1. Geologie v kurikulárních dokumentech pro ZŠ a SŠ, RVP ZV a RVP G, ŠVP a výuka geologie včetně stanovování očekávaných výstupů na ZŠ a SŠ. Výstupy učení: student se orientuje v systému kurikulárních dokumentů ČR s ohledem na výuku neživé přírody a geologie, student je schopen diskutovat výhody a nevýhody různého pojetí výuky neživé přírody a geologie, student identifikuje souvislosti mezi poznatky z didaktiky biologie (didaktické zásady a trendy, příprava na výuku, metody a formy výuky a hodnocení, didaktické prostředky) a požadavky definovanými v Obecném kompetenčním rámci absolventa/absolventky učitelství. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a 2.1. 2. Implementace Obecného kompetenčního rámce absolventa/absolventky učitelství do výuky neživé přírody a geologie, učebnice pro výuku neživé přírody/geologie na ZŠ a SŠ. Výstupy učení: Student uvede příklady konkrétní aplikace jednotlivých kompetencí dle Obecného kompetenčního rámce absolventa/absolventky učitelství do výuky neživé přírody, resp. geologie na úrovní absolvent/ka učitelství a začínající učitel/ka. Student zná klíčová kritéria pro hodnocení učebnic a umí je aplikovat na příkladu učebnic pro výuku neživé přírody a geologie. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1 a 1.2. 3.-4. Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ. Výstupy učení: Student se dostatečně orientuje v oborovém (geologickém) základu a je schopen vysvětlit základní geologické jevy a procesy v souvislostech. Student diskutuje obsah a rozsah požadovaného učiva neživé přírody a geologie, navrhuje různé výukové metody a formy vhodné pro výuku jednotlivých geologických témat na ZŠ a SŠ (didaktická transformace). Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2, 2.1 a 6.2. 5.-7. Prezentace a konzultace pracovních verzí konkrétní „výuky“ zvolených geologických tematických celků na ZŠ a SŠ. Výstupy učení: Student sestaví modelovou přípravu učitele na vyučovací hodinu. Student formuluje cíle vyučovací hodiny a na jejich základě volí vhodné výukové metody a formy. Student navrhne adekvátní způsoby hodnocení výsledků učení. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.2, 2.1, 2.3, 2.5, 3.2, 4.1, 4.3 a 6.2. Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (27.08.2024)
|