|
|
|
||
Cílem předmětu je zkvalitnit osobnostní vybavení studenta učitelství, neboť osvojená technika hlasu patří mezi jeho základní profesní předpoklady. Seminář nabídne systém respiračních, fonačních a artikulačních cvičení včetně využití suprasegmentálních prvků zvukových prostředků řeči. Hlavními tématy semináře proto bude: respirace (dechové ústrojí, typy dýchání v praktickém nácviku, vyrovnávání a prodlužování výdechového proudu, dechová opora), fonace (hlasové ústrojí, tvoření hlasu, rozeznívání masky), artikulace (artikulační ústrojí, soustava českých hlásek a jejich tvoření: artikulační samohláskový trojúhelník, vokálové ladičky, český konsonantický systém, ortoepie, jazykolamy), funkční zvukové prostředky řeči: přízvuk, melodie, pauza, temporytmus, síla hlasu. Hlasová hygiena. Mluvení ve specifických situacích a prostředích: ve třídě, ve velkém prostoru, ve volném prostoru. Péče o hlas. Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
|
|
||
Celková studijní zátěž: 53 hodin, kredity 2, zakončení: zápočet Přímá výuka v KS: 10 hodin reflxe: 2 hod.; příprava na seminář: 15 minut; samostudium 6 hod. za semestr; práce se stud. materiálem 3 hod. za semestr; plnění úkolů ze seminářů: 6 hod. za semestr; seminární práce 4 hod. za semestr; příprava na zápočet 4 hod. za semestr; úkoly Moodle: průběžná dechová, hlasová a artikulační cvičení, min. 3 hod. za semestr Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
|
|
||
Zapsaní studenti se aktivně zúčastní konzultací, absolvují s vyučujícím všechna vybraná cvičení. Sestaví a přednesou krátký projev s důrazem na správné dýchání, fonaci a artikulaci. Další úkoly podle zadání jednotlivých vyučujících. Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
|
|
||
HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0. HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X. SKARNITZL, Radek, ŠTURM, Pavel a VOLÍN, Jan. Zvuková báze řečové komunikace: fonetický a fonologický popis řeči. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3272-8. HÁJKOVÁ, Eva. Zvuková stránka češtiny: úvod do fonetiky a fonologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-145-7.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
|
|
||
Student zná zásady hlasové hygieny, dovede je charakterizovat a vědomě je používá. Student modifikuje svůj řečový projev v souladu se svým komunikačním cílem. Student se ve svém mluvedém projevu řídí zásadami kultivované řečové komunikace na rovině verbální i nonverbální. Student detekuje nežádoucí jevy v percipovaných mluvených projevech. Student vědomě stylově diferencuje zvukové prostředky jazyka v závislosti na komunikační situaci. Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|