|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty se základními dovednosti i v oblasti tvoření hlasu, mluvního dýchání a artikulace. Předmět Rétorika se soustřeďuje na osvojení české ortoepické normy v oblasti segmentální i suprasegmentální, zásad logické výstavby mluveného projevu, zvážení adekvátnosti slovní zásoby vzhledem k příjecům projevu. Zhodnocení komunikační situace, výběr adekvátních jazykových prostředků. Nonverbální komunikace. Mimojazykové informace v řečovém projevu. Stylistika mluveného projevu. Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu Rétorika je připravit studenta tak, aby byl schopen přednést souvislý jazykové správný a komunikačně adekvátní mluvený projev v různých situacích. Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Aktivní účast na výuce, průběžné plnění dílčích úkolů dle zadání vyučující, přednesení zápočtového projevu. Zápočtový projev musí být pronesen spisovně, v souladu s českými ortoepickými a ortofonickými zásadami, musí být prost hezitačních zvuků a parazitních slov a celkově být stylově adekvátní komunikační situaci. Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Kraus, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum. 2010. Kraus, Jiří. Člověk mluvící. Praha: Leda. 2010. Hůrková, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia. 1995. Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada. 2011. Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Student zná zásady hlasové hygieny, dovede je charakterizovat a vědomě je používá. Student vědomě působí jako kvalitní řečový vzor. Student modifikuje svůj řečový projev v souladu se svým komunikačním cílem. Student apllikuje zásady kultivované řečové komunikace na svůj řečový projev, a to na rovině verbální i nonverbální. Student stylově diferencuje zvukové prostředky jazyka v závislosti na komunikační situaci. Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|