|
|
|
||
Studující se seznámí s pojmem diagnostika a jeho vymezením, diagnostickými kvalitativními metodami a postupy, zásadami a dílčími fázemi diagnostického procesu. Studující získají základní přehled o kvalitativních diagnostických metodách (rozhovor, pozorování a analýza produktů) a zásadách jejich využívání ve speciálněpedagogické praxi. Seznámí se také s principy dynamické diagnostiky a možnostmi jejího využití v podpoře jedinců různých věkových skupin. Studující se seznámí s metodou aktivního naslouchání.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 40 hodin · seminární práce 20 hodin · plnění průběžných úkolů 28 hodin Příprava zápočet: 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1. Ověření znalostí: zápočtový test 2. Zkušební administrace vybraných diagnostických materiálů - odevzdání tří vyplněných anamnestických dotazníků + reflexe Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-755-2014-2. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0. SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6. VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. Doporučená literatura BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1. SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět bude vyučován prezenčně. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení: Pojem diagnostika Diagnostický proces a jeho fáze Kvalitativní diagnostické metody · pozorování, · rozhovor, · analýza produktů. Zásady využívání kvalitativních diagnostických metod Metoda aktivního naslouchání Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující vybere a zdůvodní vhodné použití klinických metod u vybraného případu zhodnotí chyby závěrů pozorování, rozhovoru a analýzy výtvorů demonstruje vedení diagnostického rozhovoru navrhuje vhodné otázky pro diagnostický rozhovor navrhuje cíl a schéma systematického pozorování dítěte objasní význam klinických metod v diagnostice vysvětlí pojem diagnostika a vymezit ho dle různých hledisek (časové, etiologické, dle cílů, dle typů) popíše diagnostický proces metody aktivního naslouchání popíše klinické metody (pozorování, rozhovor, analýza produktů) Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
|