PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do speciálně pedagogické diagnostiky - OKBS3S116A
Anglický název: Introduction to Special Educational Diagnostics
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
Mgr. Zuzana Korandová
Prerekvizity : OKBS3S103A
Je prerekvizitou pro: OKBS3S128A, OKBS3S121A
Anotace -
Studující se seznámí s pojmem diagnostika a jeho vymezením, diagnostickými kvalitativními metodami a postupy, zásadami a dílčími fázemi diagnostického procesu. Studující získají základní přehled o kvalitativních diagnostických metodách (rozhovor, pozorování a analýza produktů) a zásadách jejich využívání ve speciálněpedagogické praxi. Seznámí se také s principy dynamické diagnostiky a možnostmi jejího využití v podpoře jedinců různých věkových skupin. Studující se seznámí s metodou aktivního naslouchání.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:   12 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 40 hodin

·         seminární práce 20 hodin

·         plnění průběžných úkolů 28 hodin

Příprava zápočet: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

1. Ověření znalostí: zápočtový test

2. Zkušební administrace vybraných diagnostických materiálů - odevzdání tří vyplněných anamnestických dotazníků + reflexe

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

Povinná literatura

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-755-2014-2.

SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.

VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.

Doporučená literatura

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.

SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Metody výuky

Předmět bude vyučován prezenčně.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

Obsahové vymezení:

Pojem diagnostika

Diagnostický proces a jeho fáze

Kvalitativní diagnostické metody

· pozorování,

· rozhovor,

· analýza produktů.

Zásady využívání kvalitativních diagnostických metod

Metoda aktivního naslouchání

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení

Studující 

vybere a zdůvodní vhodné použití klinických metod u vybraného případu

zhodnotí chyby závěrů pozorování, rozhovoru a analýzy výtvorů

demonstruje vedení diagnostického rozhovoru

navrhuje vhodné otázky pro diagnostický rozhovor

navrhuje cíl a schéma systematického pozorování dítěte

objasní význam klinických metod v diagnostice

vysvětlí pojem diagnostika a  vymezit ho dle různých hledisek (časové, etiologické, dle cílů, dle typů)

popíše diagnostický proces

metody aktivního naslouchání

popíše klinické metody (pozorování, rozhovor, analýza produktů)

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK