PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Methodology of Russian Language 1 - OENRR1723T
Anglický název: Methodology of Russian Language 1
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNR4R012A
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Anotace -
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky produktivních a receptivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v samostatném ústním a písemném projevu žáků v ruském jazyce na základních a středních školách. 1. Druhy řečové činnosti, vztahy mezi jednotlivými řečovými dovednosti. 2. Pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech. 3. Lingvistické a psychologické základy osvojování produktivních řečových dovedností. 4. Výuka ústního projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení ústního projevu žáků. 5. Výuka písemného projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení písemného projevu žáků. 6. Kontrola a hodnocení ústního a písemného projevu žáků při státní maturitní zkoušce z ruského jazyka. 7. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj produktivních řečových dovedností. 8. Lingvistické a psychologické základy osvojování receptivních řečových dovedností. 9. Výuka poslechu s porozuměním - metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení poslechu s porozuměním. 10. Výuka čtení s porozuměním – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení čtení s porozuměním. 11. Výběr textů pro poslech a čtení s porozuměním, práce s textem. 12. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj receptivních řečových dovedností.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (01.06.2021)
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Active participation in the seminar, elaboration of all assigned tasks, passing the exam.
Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
Literatura

AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť.  Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

BELJAJEVA, G. V., SIVENKO, L. S., ŠIPICO, L. V. Pišem pravil´no. 2. vyd. Moskva : Russkij jazyk – Kursy, 2011. ISBN 978-5- 88337-083-9.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

ROZBOUDOVÁ. L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha : Karolinum, 2020. ISBN978-80-246-4635-0.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
Požadavky ke zkoušce - angličtina

Thematic topics for the exam:

1. Relationships between speaking skills and linguistic resources

2. Requirements for the mastery of speech skills in curriculum documents and their implementation in current RJ textbooks

3. The teaching of speaking skills

4. Teaching writing

5. Teaching reading

6. Teaching listening

7. Concept of the common part of the final examination in Russian language and its evaluation

8. The use of didactic means in practicing speaking skills

The examination has a written and an oral part. The minimum pass rate for the oral part is 70%, successful completion of the written exam is a condition for passing the oral part of the exam. The written and oral parts of the examination are taken on the same day.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Sylabus - angličtina

1. Types of speech activity, relationships between different speech skills.

2. Concepts and requirements for speech skills in the Common European Framework of Reference for Languages, in the Framework Educational Programmes and other pedagogical documents.

3. Linguistic and psychological foundations of the acquisition of productive speech skills.

4. Teaching oral expression - methodological rules, methodological errors, typology of exercises, control and evaluation of pupils' oral expression.

5. Teaching written expression - methodological rules, methodological errors, typology of exercises, control and evaluation of pupils' written expression.

6. Control and evaluation of pupils' oral and written speech in the state matriculation examination in Russian language.

7. The use of didactic aids and didactic techniques for the development of productive speech skills.

8. Linguistic and psychological foundations of the acquisition of receptive speech skills.

9. Teaching listening comprehension - methodological rules, methodological errors, typology of exercises and types of texts, checking and evaluation of listening comprehension.

10. Teaching reading comprehension - methodological rules, methodological errors, typology of exercises and types of texts, checking and evaluation of reading comprehension.

11. Selection of texts for listening and reading comprehension, working with the text.

12. Use of didactic aids and didactic techniques for the development of receptive speech skills.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7729

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (01.06.2021)
Výsledky učení - angličtina

Students
- Describe the types of speech activity and explain the interrelationships between them,

- explain the concepts and requirements for speaking skills in the Common European Framework of Reference for Languages, the Framework Educational Programmes and other pedagogical documents,

- explain the linguistic and psychological foundations of the acquisition of productive language skills,

- list and explain the methodological rules and methods for teaching individual speech skills, demonstrating all this with concrete examples from textbooks and its own teaching materials,

- know the typology of exercises for the development of individual speech skills and are able to create them,

- know the principles and methods of assessing individual speech skills,

- select appropriate texts for the development of speech skills at the appropriate level of communicative competence and create appropriate tasks for them,

- know the techniques of working with text as a means of developing speaking skills,

- use appropriate didactic aids and didactic techniques for the development of speech skills.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK