Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.06.2019)
Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.06.2019)
The subject helps students to become aware of the contemporary concept of social pedagogy in our country and in the world. It offers students different approaches to the question of education, especially to its social associations. The focus is on social education, the pedagogy of the environment, the problem of social deviations, the field of work with at-risk social groups and socially disadvantaged groups. Throughout the course students learn about leading experts in social pedagogy, analyse their social and educational activities.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.06.2019)
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.06.2019)
The primary aim of the subject is to improve social competence of prospective educators, for them to gain knowledge and skills they can put into effect in practice in the field of preventive activities. The secondary aim is to show students spheres of school life in which knowledge of social pedagogy is applicable.
Literatura -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.06.2019)
BENDL,S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BENDL,S. Školní kázeň v teorii a praxi. Učebnice pro studenty učitelství. . Praha : Triton, 2011.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (25.10.2019)
BENDL,S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BENDL,S. Školní kázeň v teorii a praxi. Učebnice pro studenty učitelství. . Praha : Triton, 2011.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (25.10.2019)
Požadavky ze zkoušce:
prostudované tematické okruhy ke zkoušce
prostudovaná odborná literatura
Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.06.2019)
Historický vývoj sociální pedagogiky.
Významné osobnosti sociální pedagogiky.
Vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám.
Cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky.
Funkce a úkoly sociální pedagogiky.
Pojetí sociální pedagogiky.
Prostředí a výchova.
Školní kázeň.
Multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.06.2019)
The historical development of social pedagogy.
Leading experts in social pedagogy.
Relationship between social pedagogy and other disciplines.
The aim, topic, definition, scope of social pedagogy.