Komplexní analýza a analytická interpretace skladeb s akcentací analýzy hudebně výrazových prostředků pro pochopení sdělovaného obsahu jako základního předpokladu pedagogické práce. Analýza vychází z parametrického a formového rozboru a míří k analýze sémantické s respektem ke všem složkám soudobého rozboru uměleckého díla.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (03.12.2019)
Comprehensive analysis and analytical interpretation of compositions with accenting the analysis of means for understanding of content as a basic prerequisite of pedagogical work. The analysis is based on the harmonic, form and semantic analysis, the result is comprehensive contemporary analysis of music work.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (03.12.2019)
Cíl předmětu -
Cíl spočívá v osvojení znalostí a dovedností v oblasti komplexní analýzy skladeb a analytické interpretace s ohledem na jejich uplatnění v hudební pedagogice a publicistice.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (03.12.2019)
The objective is to acquire knowledge and skills in analyzing complex compositions and analytical interpretation with regard to their use in musical pedagogy and journalism.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (03.12.2019)
Literatura -
HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3. HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36. JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s. JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s. JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s. KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s. MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4. GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1. NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2. RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1. ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s. ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s. TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9. TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0. ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (03.12.2019)
Nicholas Cook: A guide to musical analysis. Oxford University Press, 1994. 376 pp. ISBN 0198165080, 9780198165088. Jan LaRue: Guidelines for style analysis. Harmonie Park Press, 1992. 286 pp. ISBN 0899900623, 9780899900629. Nicholas Cook: Music: a very short introduction. Oxford University Press, 2000. 152 pp. ISBN 0192853821, 9780192853820. Allen Forte, Steven E. Gilbert: Introduction to Schenkerian analysis. Norton, 1982. 397 pp. ISBN 0393951928, 9780393951929. Rudolph Reti: The thematic process in music. Faber & Faber, 1961. 362 pp. Wallace Berry: Structural functions in music. Courier Dover Publications, 1987. 447 pp. ISBN 0486253848, 9780486253848.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (03.12.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Komplexní rozbor vybraného díla ve formě přednášky s aktivizací publika.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (03.12.2019)
Comprehensive analysis of selected works in the form of lectures with activation of the audience.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (03.12.2019)
Sylabus -
1. Vnímání uměleckého díla a prvotní popis: vnímání bez analytické intence, estetický dojem, narativní popis 2. Příprava analýzy: obecná historiografická a sociologická příprava 3. Příprava analýzy: umělecko-historická příprava 4. Příprava analýzy: Sémiotická příprava 5. Příprava analýzy: Archetypová příprava 6. Parciální analýza: parametrická a tektonická 7. Parciální analýza: sémantická, obsahová, formová, stylistická 8. Parciální analýza: genealogická, genologická, sociálně pragmatická 9. Komplexní popis díla ve vztahu tvůrce - artefakt - příjemce 10. Komplexní interpretace díla 11. Komparace 12. Kritické hodnocení 13. Možnosti analýzy skladeb vzhledem k dostupnosti pramenů a literatury
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (03.12.2019)
1. The perception of the artwork and the original description: analytical perception without intention, aesthetic, narrative description 2. Preparation of analysis: general historiographical and sociological training 3. Preparation of analysis: art-historical training 4. Preparation of analysis: semiotic preparation 5. Preparation of the analysis: preparation Archetypová 6. Partial analysis: parametric and tectonic 7. Partial analysis: semantic, content, shape, stylistic 8. Partial analysis: genealogical, genologická, socio-pragmatic 9. Comprehensive description of the work of the creator - an artifact - the recipient 10. A comprehensive interpretation of the work 11. Comparison 12. Critical evaluation 13.Options analysis tracks due to the availability of sources and literature
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (03.12.2019)
Výsledky učení -
Student:
orientuje se ve skladbě po formální a harmonické stránce
vybírá zajímavé prvky z hlediska kompoziční práce skladatele
charakterizuje celkově skladbu po stránce jejího kompozičního a formálního průběhu
Poslední úprava: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Student:
is oriented in the composition formally and harmonically
selects interesting elements in terms of the composer's compositional work
characterises the overall composition in terms of its compositional and formal progression
Poslední úprava: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Vstupní požadavky -
Bakalářské vzdělání v oboru hudba, hra na nástroj, zpěv či hudební pedagogika
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (03.12.2019)