|
|
|
||
Požadavky na studenta: Zkouška. Seminární práce – odborná esej.
Předmět je zaměřen na propojení aktuálních teoretických východisek lingvistů a potřeb školské praxe s ohledem na komunikační zaměření výuky češtiny jako mateřštiny. Má být vodítkem k hlubšímu pochopení problematiky plánování, ovlivňování a kodifikace jazyka i jeho učení z pohledu jazykových odborníků, vycházejících z myšlenek Pražské školy v konfrontaci s anglosaským vývojem v této oblasti, která v našem prostředí momentálně nachází odraz mj. v přístupech skupiny bohemistů kolem Petra Sgalla a Františka Čermáka.
Základní témata:
Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce – pro a proti.
Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.
Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti).
Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohotvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.01.2019)
|
|
|||
Další doporučená literatura:
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.01.2019)
|
|
||
Vyučující: prof. Jana Svobodová Zakončení: zkouška Seminární práce - odborná esej
Základní témata:
Ø Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce - pro a proti.
Ø Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.
Ø Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti). Ø Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohatvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice. Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2013)
|