|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámení s problematikou současné klavírní pedagogiky v souvislosti s otázkami teorie interpretace.
Východiskem veškerých úvah je hudební talent jako podmínka interpretační činnosti a zároveň aktivní činitel
interpretačního procesu. Důležitým bodem je počátek klavírního vyučování, významně determinující následující vývoj
talentovaného jedince. Nepominutelným úkolem klavírního pedagoga je nalézání smyslu hudebního díla a hledání
interpretace jako jeho výkladu.
Zvláštní pozornost je třeba věnovat tónu, jeho barvě, znělosti, kvalitě a kultivovanosti. Tyto faktory hrají všeobecně velikou
úlohu při vnímání a hodnocení interpretačního výkonu. Klavírní technika v tom nejširším slova smyslu je chápána jako
souhrn všech prostředků klavírní hry a týká se tedy kromě efektivního pohybu paží po klaviatuře i zvuku, síly, barvy,
uchopení faktury, řešení tektoniky, agogiky, vztahů, proporcí...Cvičení jako nutná součást přípravy interpretace má být
promyšlené, invenční, efektivní, vedoucí ke kvalitním a trvalým výsledkům. Shrnutí a zobecnění jednotlivých poznatků
umožňuje pojem klavírní myšlení. Budování hudební představy je přímo propojeno s porozuměním a výkladem notového
textu, s volbou vhodných technických prostředků a se složkou sluchovou, hmatovou, motorickou i vizuální.
Poslední úprava: TICHAL/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2014)
|
|
||
Klavír: Böhmová, Zdeňka: Kapitoly z dějin klavírních škol. Praha 1973. Bree, Malwine: Die Grundlage der Methode Leschetizky. Schirmer, New York 1902. Breithaupt, Rudolf M.: Die natürliche Klaviertechnik. C. Kahnt Nachfolger, Leipzig 1912. Brendel, Alfred: Hudba, smysl a nesmysl. Volvox Globator, Praha 2016 Caland, Elizabeth: Die Deppeˇsche Lehre des Klavierspiels. Ebner'schen Musikalienhandkung, Stuttgart1904. Dítě u klavíru. Sborník prací. Uspořádal Jan Dostal. Praha 1977. Elder, Dean:Pianists at Play.Kahn & Averill, London 1989.Etudy o klavíru. Interpretace, technika, pedagogika, estetika. Výběr statí uspořádala Věra Jůzlová. Editio Supraphon, Praha 1987. Hoffmeister, Karel: Klavír. O nástroji a hráči, o klavírní hře, pedagogice a literatuře. Hudební matice Umělecké besedy, Praha 1939 Jůzlová, Věra: Práce u klavíru. Praha 1982.Judovina-Galperina, Taťána B.: U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. Z ruského originálu přeložila Věra Jůzlová. LYNX, Brno 2000. Kogan, Grigorij M.: Práca pianistu. Z ruského originálu přeložil Miloslav Starosta. VŠMU Bratislava 1990 Kogan, Grigorij M.: Před branou mistrovství. Z ruského originálu přeložil Jindřich Pazdrera. NAMU Praha 2012 Liberman, Jevgenij.: Práce na klavírní technice. Přeložila L. Šimková. Arco Iris, Praha 2003. Martienssen, Carl Adolf: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Z německého originálu Schöpferischer Klavierunterricht, 2. unveränderte Auflage, vyd. VEB Breitkopf und Härtel Musikverlag, Leipzig 1957, přeložil Mikuláš Strausz. Opus, Bratislava 1985. Nejgauz, Genrich: O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry, vyd. Muzgiz, Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. NAMU Praha 2019. Sandor, Gyorgy. On Piano Playing. Motion, Sound and Expression. Schirmer Books, New York 1981. Sýkora, Václav Jan: Dějiny klavírního umění. Panton, Praha 1973. Tichá, Libuše: Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009. Timakin, Jevgenij M.: Výchova pianisty. Edy´s Score, Rokycany 1992. Vlasáková, Alena: Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha 2003.
Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (05.05.2021)
|
|
||
Prokázání hlubšího vhledu do oboru didaktiky nástrojové interpretace včetně orientace v soudobých trendech klavírního vyučování. Schopnost samostatného tvůrčího řešení dané problematiky.
Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (07.12.2018)
|
|
||
1. Hudební talent a jeho rozvíjení 2. Interpretace jako výklad hudebního díla 3. Klavírní tón a jeho kultivace 4. Klavírní technika a její rozvoj Poslední úprava: TICHAL/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2014)
|