PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Komunikační výchova v českém jazyce na 1. st. ZŠ - OCRN20UC24
Anglický název: Communication Education in Czech Language at the First Grade of Basic School
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Vyučující: PhDr. Gabriela Babušová, Ph.D.
doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Anotace -
Poznatky současné české stylistiky a teorie komunikačních sfér jako základ komunikační koncepce didaktiky češtiny s akcentem na problematiku 1. stupně ZŠ. Možnosti a způsoby organického propojení jazykové a komunikační výchovy, jazykového a komunikačního učiva.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Cíl předmětu

Studující si osvojí základní principy komunikační koncepce didaktiky češtiny se specifikací na stylistiku a teorii komunikačních sfér v didaktickém prostředí výuky na 1. stupni ZŠ.   

Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Deskriptory

Celková studijní zátěž: 80 hodin, zakončení předmětu: zkouška

(z toho přímá výuka: 10 hodin za semestr, reflexe:10 hod. za semestr, příprava na výuku: 18 hod. za semestr, samostudium 20 hod. za semestr; práce se stud. materiálem 10 hod. za semestr; plnění úkolů ze seminářů: 10 hod. za semestr; příprava na průběžné písemné kontroly: 2 hod. za semestr)

Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky zakončení předmětu: Podmínky a termín jejich splnění vyhlásí na zač. semestru vyučující v semináři. Zkouška.

Veškeré infomace budou předány na 1.setkání.

Poslední úprava: Babušová Gabriela, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

HÁJKOVÁ, Eva: Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Pedf UK, 2021.

HÁJKOVÁ, Eva: Komunikační čiinosti a jejic cíle. Praha: Pedf UK, 2008.

Doporučená literatura:

HŮRKOVÁ, J.: Česká výslovnostní norma. Praha 1991.

KARLÍK, P. - NEKULA, M. - RUSÍNOVÁ, Z.: Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1996.

SVOBODOVÁ, I. - ŠIMANDL, J. - ČERNÁ, A. - UHLÍŘOVÁ, L.: Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002.

PRAVDOVÁ, M. - SVOBODOVÁ, I:. Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014.

HUBÁČEK, J. a kol.: Čeština pro učitele. Vade Mecum Bohemiae, 2010.

Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Sylabus

Obsahové celky:

1. Mluvená podoba češtiny. Výsledky učení: Studující vztáhne ke svému studiu odborné poznatky z lingvistiky (fonetiky a fonologie) a rétoriky.

2. Aplikace poznatků do didaktického prostředí výuky na 1. stupni ZŠ. Výsledky učení: Studující navrhne způsob vedení výukového dialogu pro určitou modelovou situaci ve výuce českého jazyka.

3. Komunikační dovednosti a jejich vytváření: mluvení, naslouchání, čtení, psaní. Výsledky učení:  Studující rozliší a aplikuje vyučovací metody pro jednotlivé komunikační dovednosti.

Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Výsledky učení

Studující vysvětlí a na příkladech ukáže specifika aplikace komunikační koncepce didaktiky českého jazyka v prostředí výuky 1. stupně ZŠ. Další výsledky učení viz Sylabus.

Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK