|
|
|
||
Abeceda poučeného diváka: navázání kontaktu a vedení dialogu s výtvarným dílem. Rozvíjení diváckých dovedností při hledání významů, témat a kontextů díla. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Kulturní, historické a sociální kontexty vzniku a vnímání díla, jejich vliv a proměny.
Společný svět - současné umění a vizuální kultura jako představitelé světa, v němž žijeme společně s našimi dětmi. Co nám říká „samo“ dílo a jaké nároky na nás klade skutečné chápání souvislostí. Výtvarné umění, vizuální kultura, vizuální gramotnost – vztahy mezi nimi a jejich postavení ve vzdělávání a výchově.
Svět každodenní vizuality: hračky, hry, móda, filmy, ilustrace, vizuální vyprávění, design. Kýč a jeho role v kultuře a společnosti. Vztahy a souvislosti umění a výtvarného projevu dítěte – témata, prvky vizuálního jazyka (linie, tvar, barva, prostor) a jejich využití.
Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (08.02.2021)
|
|
||
zkouška - odevzdaná seminární práce (interpretace moderního či současného uměleckého díla a návrh jeho didaktické transformace do hodin VV) Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (08.02.2021)
|
|
||
BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress 2017 TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011 HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014 FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). Praha: Fortuna 1997
AUMONT, J. Obraz, Praha: AMU 2005 GOMBRICH, E. Umění a iluze, Praha Odeon KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990 KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000 MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia, 2012 THULLEROVÁ, G. Jak je poznáme? Umění a kýč, Praha: Knižní klub, 2007 TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015 WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995 ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny). Praha: Triton, 2001 Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (08.02.2021)
|
|
||
Přednáška, seminář, diskuse, reflexe nad díly a rozpracovanými seminárními prácemi. Vzhledem k epidemiologické situaci proběhne výuka distančně na platformě MS Teams. Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (08.02.2021)
|
|
||
Přednášky: 1. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Subjektivní a intersubjektivní faktory komunikace s uměleckým dílem. Příčiny komunikačních problémů při percepci a interpretaci moderního a současného umění. 2. Umělecké dílo jako znakový systém. Gramatika, morfologie a tektonika uměleckého díla. 3. Vztah umění ke skutečnosti, dobová podmíněnost jako hlavní příčina proměn. Umělecké dílo jako zpověď umělce a výpověď doby. 4. Vizuální gramotnost a její kultivace. Každodenní vizualita současné společnosti a její nároky na poučeného účastníka komunikace. 5. Odborná terminologie jako nezbytný prostředek verbální interpretace.
Semináře: 1. Interpretace vybraných uměleckých děl, porovnávání subjektivních pojetí. Didaktická transformace zkušeností do výtvarného úkolu pro žáky ZŠ. 2. Stereotypy ve vnímání a uměleckých forem, společenské, kulturní a individuální příčiny jejich odmítání. Zpracování odmítaného díla ve výtvarném úkolu pro žáky ZŠ. 3. Proměny forem výtvarného umění – praktické cvičení, vlastní tvorba. Didaktická transformace vlastního výtvarného uvažování. 4. Kýč a jeho funkce v současné vizuální kultuře. 5. Společná návštěva výstavy či expozice, studium doprovodných vzdělávacích materiálů, jejich analýza a pokus o vytvoření vlastních úkolů pro žáky. Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (08.02.2021)
|