Historické kořeny vyučování češtiny - OB2303V02
|
|
|
||
Přednáška je věnována úloze českého jazyka v historii školního vzdělávání v období konce 19. a především 20. století. Ve
světle významných mezníků objasňuje, jak byly postavení a funkce českého jazyka v oblasti školství ovlivňovány
měnícím se historickým kontextem. Představuje problematiku ze dvou hledisek: 1. z hlediska češtiny jako
vyučovacího jazyka a 2. z hlediska češtiny jako vyučovaného předmětu. Téma chápe komplexně jako sociokulturní
jev, který byl ve svém vývoji vedle odborných faktorů významně determinován dobovou školskou a jazykovou
politikou.
Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (31.01.2020)
|
|
||
Seznámit studenty s výukou českého jayka ve 20. století na pozadí jeho hlavních historických událostí. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (31.01.2020)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích, povoluje se jedna absence, vyjma posledního semináře (důvod netřeba dokládat). Nezbytná podmínka k zápočtu: účast na posledním semináři. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (31.01.2020)
|
|
||
Vybrané pasáže z Jelínek, J. Nástin dějin vyučování českému jazyku v letech 1774-1918. Praha, SPN 2010. Doležal, J. Doležal, Česká kultura za protektorátu: školství, písemnictví, kinematografie. Praha, NFA 1996. Šmejkalová, M. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin. Praha, Karolinum 2010 (tam pak další literatura, bude zpřesněno na seminářích). Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (31.01.2020)
|
|
||
Úvod, literatura, monarchie První republika Druhá republika, protektorát 50. léta Období socialismu 1953–1989 Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (31.01.2020)
|