PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Hygiena - MO550P31
Anglický název: Hygiene
Český název: Hygiena
Zajišťuje: Ústav pro životní prostředí (31-550)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:ústní
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Milena Bušová, CSc.
Vyučující: RNDr. Milena Bušová, CSc.
MUDr. Ivana Holcátová, CSc.
prof. MUDr. Eva Králíková, CSc.
MUDr. Eva Kudlová, CSc.
MUDr. Miriam Schejbalová, Ph.D.
MUDr. Alena Slámová, Ph.D.
prof. MUDr. Milan Tuček, CSc.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Rozvrh OŽP a.r. 2020.21 Hygiena.xlsx Rozpis přednášek pro ak. rok 2020/2021 RNDr. Jolana Tátosová, Ph.D.
Anotace -
Předmět HYGIENA seznamuje studenty s hlavními aspekty vlivu faktorů životního a pracovního prostředí na zdraví člověka.
V historickém kontextu uvede studenty od základů hygieny až po aktuální problematiku účinků chemických látek i infekčních agens na zdraví člověka. Studenti se poutavou formou dozvědí o velkých epidemiích v historii, o nebezpečných haváriích a otravách, o jejich příčinách a o principech prevence před závažnými důsledky těchto situací. Osvojí si principy ochrany zdraví při práci, principy správného životního stylu a výživy. Získají informace o rizikových faktorech v životním i pracovním prostředí, potravinách i pitné vodě a o rizicích, které s příjmem kontaminovanou pitnou vodou i potravinami souvisejí. Získají tak přehled o důsledcích jejich účinků v podobě rozvoje chronických metabolických poruch i onkologických onemocnění. Osvojí si tak základní principy prevence poškození zdraví jak v pracovním prostředí, tak v běžném životě.
POŽADAVKY k zápočtu/zkoušce.
Součástí studijních požadavků k ústní zkoušce je vypracování kolektivní seminární práce na vybrané téma (ze seznamu témat, případně na vlastní téma dle zájmu, zaměření). Studenti spolupracují na vybraném tématu v průběhu semestru po dvojicích nebo trojicích. Termín odevzdání ke kontrole je začátek prosince, datum je upřesněno v úvodnu studia. Součástí ústní zkoušky je krátký rozhovor zkoušejících se studentem na vybrané a vypracované téma seminární práce.



Poslední úprava: Bušová Milena, RNDr., CSc. (20.06.2023)
Literatura

Základní literatura k přípravě ke zkoušce

Tuček a kol.: Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 2 vyd. Praha: Karolinum, 2018. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. 216 s. ISBN 978-80-246-3932-1.

Další vhodná literatura:

Bencko,V. a kol.: Hygiena - učební texty k seminářům a praktickým cvičením. UK Praha, 2002, 204s.
Bencko,V.: Znečištění ovzduší a zdraví člověka.
Symon,K., Bencko,V. a kol.: Znečištění ovzduší a zdraví. Avicenum Praha, 1988
Bencko,V., Cikrt,M., Lener,J.: Toxické kovy v životním a pracovním prostředí člověka. Grada - Avicenum Praha, 1995, 288s.
Klein,O., Bencko,V.: Ekologie člověka a zdraví. Karolinum, Praha 1997, 150s.

Poslední úprava: Bušová Milena, RNDr., CSc. (20.06.2023)
Požadavky ke zkoušce
POŽADAVKY k zápočtu/zkoušce.
Součástí studijních požadavků k ústní zkoušce je vypracování kolektivní seminární práce na vybrané téma (ze seznamu témat, případně na vlastní téma dle zájmu, zaměření). Studenti spolupracují na vybraném tématu v průběhu semestru po dvojicích nebo trojicích. Termín odevzdání ke kontrole je začátek prosince, datum je upřesněno v úvodnu studia. Součástí ústní zkoušky je krátký rozhovor zkoušejících se studentem na vybrané a vypracované téma seminární práce.
Poslední úprava: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (08.03.2024)
Sylabus

SYLABUS předmětu HYGIENA 

1.     Hygiena - úvod do studia, náplň předmětu, požadavky.

2.     Historie hygieny, velké epidemie, základy hygieny.

3.     Výživa, významné nutriční faktory.

4.     Hygienická problematika vody, pitná voda.

5.     Epidemie užívání tabáku. 

6.     Zneištění prostředí v budovách, rizika.  

7.     Faktory pracovního prostředí, ochrana zdraví při práci.

8.     Toxikologie – karcinogeny, mutageny, teratogeny.

9.     Nutriční toxikologie - rizika z potravin.

10.   Epidemiologie. Očkování. 

11.   Odpadní vody - diagnostika. Wastewter based epidemiology (WBE), význam.

12.   Souhrn rizikových faktorů, prevence. Monitoring zdravotního stavu populace.

13.  Konzultace. Zkouška.

 

 

Poslední úprava: Bušová Milena, RNDr., CSc. (20.06.2023)
Výsledky učení

V předmětu Hygiena by studenti měli obsáhnout následujících výsledků učení:

1. Možnosti výuky v různých vzdělávacích institucích

  • Využití poznatků z výuky ve vzdělávacích zařízeních různých stupňů – ve školách, školských zařízeních, v zájmovém vzdělávání a specializovaných vzdělávacích centrech.
  • Analýza specifik vzdělávacích programů zaměřených na prevenci a ochranu zdraví jedinců i populací, ochranu zdraví při práci a zdravé prostředí s využitím v různých typech škol a vzdělávacích zařízeních.

2. Základy efektivní komunikace v ochraně zdraví a životních podmínek

  • Vysvětlit principy prevence a ochrany zdraví před účinky environmentálních rizik, efektivní komunikace v preventivních programech vzdělávání.
  • Aplikovat komunikační strategie pro motivaci různých cílových skupin.
  • Kriticky vyhodnotit úspěšnost různých přístupů v komunikaci a aplikaci základních témat v prevenci a ochraně zdraví, propojení principů s riziky vnějšího prostředí pro člověka.

3. Práce se žáky v úrovni preprimárního, primární, nižšího a vyššího sekundárního vzdělávání

  • Přizpůsobit a aplikovat výukové metody různým věkovým skupinám a jejich kognitivním schopnostem.
  • Vyhodnocovat efektivitu výukových strategií a upravovat je dle potřeby a situace.

4. Příklady aktivit a výukových materiálů

  • Navrhnout a implementovat praktické aktivity do vzdělávání v oblasti ochrany zdraví a životních podmínek.
  • Vytvořit výukové materiály s ohledem na věk, odbornou úroveň a pedagogické cíle.

5. Psychologie ve vzdělávání v oblasti ochrany zdraví 

  • Definovat a analyzovat pojmy zdravé životní podmínky, psychohygiena, její význam, stres a jeho vliv na celkový metabolismus, ovlivnění zdravotního stavu člověka, populace.
  • Aplikace faktorů ovlivňujících motivaci k hygienickým návykům a aktivitám v ochraně zdraví.

6. Testování znalostí a dovedností žáků

  • Navrhnout a aplikovat metody hodnocení znalostí a dovedností žáků.
  • Interpretovat výsledky hodnocení, využití zpětné vazby k inovacím.

7.  Předmětové soutěže v oborech ochrany zdraví a životních podmínek.

  • Zhodnotit význam soutěží a jejich přínos pro vzdělávání žáků.
  • Motivovat studenty k účasti v soutěžích a projektech souvisejících s úrovní zátěže prostředí nejzávažnějšími kontaminanty, možnostmi jejich limitace a eliminace a v ochraně zdraví před jejich účinky.

8.  Média a komunikace

  • Analyzovat roli médií v uvědomění důležitosti prevence v ochraně zdraví.
  • Hodnotit efektivitu různých forem médií (sociální sítě, hry, filmy, knihy, články) ve výchově k ochraně zdraví.

9.  Zdravotnické vzdělávání a osvěta širší veřejnosti

  • Identifikovat možnosti propojení školního vzdělávání s osvětou široké veřejnosti.

10. Konflikt s ekonomickými, demograficko-geografickými a geopolitickými aspekty

  • Posoudit a posílit vliv ekonomických a geopolitických faktorů na zdravotnickém vzdělávání.
  • Identifikovat priority a podporovat propojení v ochraně životního prostředí a zdravými podmínkami pro život.
  • Navrhnout strategie pro překonání překážek a konfliktů v kontextu vzdělávání a osvěty.

 

Poslední úprava: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (11.03.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK