PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia přírodních zdrojů - MG432P20
Anglický název: Introduction to natural resources studies
Český název: Úvod do studia přírodních zdrojů
Zajišťuje: Ústav geochemie, mineralogie a nerostných zdrojů (31-430)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 75
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. Mgr. Richard Přikryl, Dr.
Vyučující: prof. Mgr. Richard Přikryl, Dr.
Anotace
Úvod do problematiky přírodních zdrojů seznamuje posluchače se základními typy přírodních zdrojů, s pohledem různých civilizací na význam zdrojů. Důraz je kladen na současné chápání přírodních zdrojů a na možné scénáře budoucího vývoje jejich čerpání. Během kursu jsou vysvětleny koncepty obnovitelnosti i neobnovitelnosti; rovněž rozdíly v pojetí přírodovědném a ekonomickém. Diskutovány jsou rovněž dopady využívání zdrojů nejen na krajinu, ale též na
společnost, včetně souvisejících politických a geopolitických aspektů.
Poslední úprava: Přikryl Richard, prof. Mgr., Dr. (06.02.2023)
Literatura

Doporučená studijní literatura:
Peter Baccini, Paul H. Brunner, 1991. Metabolism of the Antroposphere. Springer Verlag, Berlin, 157 str.
Andrew Goudie, Heather Viles, 1997. The Earth Transformed. Blackwell Publishers, Oxford, 276 str.
Erhun Kula, 1993. Economics of Natural Resources and the Environment. Chapman & Hall, London, 287 str.
Václav Mezřický ed., 2005. Environmentální politika a udržitelný rozvoj. Portál, Praha 207 str.
Josef Seják 2005. Základy udržitelné ekonomie přírodních zdrojů a životního prostředí. Acta Universitatis Purkynianae 120, Universita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem, 157 str.

Poslední úprava: Přikryl Richard, prof. Mgr., Dr. (06.02.2023)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky ke zkoušce
absolvování písemného zkušebního testu (30 otázek - odpovědi buď výběr z jedné či více správných možností nebo formulace vlastní odpovědi, doba trvání testu 60 minut, hodnocení testu - max. bodové hodnocení za otázku 5 bodů, konstrukce výsledné známky: 90,00-100 % = výborně, 75,00-89,99 % = velmi dobře, 65,00-74,99 % = dobře, méně než 65,00 % = neprospěl(a))

Poslední úprava: Přikryl Richard, prof. Mgr., Dr. (06.02.2023)
Sylabus

1) Přírodní zdroje jako součást "geosfér"

2) Vývoj chápání zdrojů od starověku až po současnost
3) Vyčerpatelnost zdrojů, zdroje obnovitelné a neobnovitelné, vzorce čerpání
4) Nerostné suroviny jako součást přírodních zdrojů
5) rehabilitace a rekultivace krajiny po těžbě
6) Energie, energetické suroviny, aspekty využívání "obnovitelných" zdrojů energie
7) Voda a půda: zdroje nejcennější
8) Biosféra (využívání lesů, rybolov ad.)
9) Krajina jako jeden ze zdrojů
10) Odpady: zátěž nebo zdroj?
11) Ekonomie přírodních zdrojů
12) Dopad využívání zdrojů na životní prostředí
13) Politické aspekty nerovnoměrného rozmístění a čerpání přírodních zdrojů, scénáře budoucího vývoje

Poslední úprava: Přikryl Richard, prof. Mgr., Dr. (06.02.2023)
Výsledky učení

1) Přírodní zdroje jako součást "geosfér"

  • Student bude schopen definovat přírodní zdroje a vysvětlit jejich význam v rámci geosfér, včetně interakcí mezi geosférami.
  • Student bude umět analyzovat role jednotlivých geosfér (litosféra, atmosféra, hydrosféra, biosféra) při poskytování přírodních zdrojů a jejich vliv na životní prostředí.

2) Vývoj chápání zdrojů od starověku až po současnost

  • Student bude schopen vysledovat historický vývoj chápání přírodních zdrojů, od starověkých civilizací po současnost.
  • Student bude umět hodnotit vliv technických a kulturních změn na využívání přírodních zdrojů v různých obdobích.

3) Vyčerpatelnost zdrojů, zdroje obnovitelné a neobnovitelné, vzorce čerpání

  • Student bude schopen klasifikovat přírodní zdroje na obnovitelné a neobnovitelné a analyzovat jejich vyčerpatelnost.
  • Student bude umět definovat čerpání přírodních zdrojů a navrhnout udržitelné strategie jejich využívání.

4) Nerostné suroviny jako součást přírodních zdrojů

  • Student bude schopen popsat role nerostných surovin v hospodářství a jejich význam jako neobnovitelných přírodních zdrojů.
  • Student bude umět analyzovat vlivy těžby nerostných surovin na životní prostředí a diskutovat o metodách jejich udržitelného využívání.

5) Rehabilitace a rekultivace krajiny po těžbě

  • Student bude schopen popsat procesy rehabilitace a rekultivace krajiny po těžbě a základní postupy pro obnovu ekosystémů.
  • Student bude umět navrhnout udržitelné přístupy k rekultivaci krajiny, které minimalizují dopady těžby na životní prostředí.

6) Energie, energetické suroviny, aspekty využívání "obnovitelných" zdrojů energie

  • Student bude schopen pospat různé energetické zdroje a posoudit jejich roli v energetickém mixu.
  • Student bude umět hodnotit environmentální a ekonomické aspekty využívání obnovitelných zdrojů energie a navrhnout opatření pro jejich efektivní využívání.

7) Voda a půda: zdroje nejcennější

  • Student bude schopen vysvětlit význam vody a půdy jako přírodních zdrojů a analyzovat jejich nezbytnost pro udržení života na Zemi.
  • Student bude umět hodnotit rizika spojená s nadměrným využíváním těchto zdrojů a navrhnout odpovídající způsoby jejich ochrany.

8) Biosféra (využívání lesů, rybolov ad.)

  • Student bude schopen popsat způsoby využívání biosféry (lesy, rybolov, zemědělství) a analyzovat jejich dopady na ekosystémy.
  • Student bude umět navrhnout strategie pro udržitelné hospodaření s přírodními zdroji biosféry.

9) Krajina jako jeden ze zdrojů

  • Student bude schopen definovat krajinu jako prostředí pro život a vysvětlit její roli v různých oblastech hospodářské činnosti.
  • Student bude umět analyzovat vliv lidské činnosti na změnu krajiny a navrhnout způsoby její ochrany a udržitelného využívání.

10) Odpady: zátěž nebo zdroj?

  • Student bude schopen diskutovat o odpadech jako zátěži pro životní prostředí i jako potenciálním zdroji surovin.
  • Student bude umět aplikovat principy cirkulární ekonomiky a navrhnout způsoby využívání odpadů jako sekundárních surovin.

11) Ekonomie přírodních zdrojů

  • Student bude schopen analyzovat ekonomické aspekty využívání přírodních zdrojů a aplikovat principy ekonomiky přírodních zdrojů na praktické příklady.
  • Student bude umět hodnotit efektivitu a udržitelnost využívání přírodních zdrojů z ekonomického hlediska a navrhnout politická opatření pro zajištění jejich ochrany.

12) Dopad využívání zdrojů na životní prostředí

  • Student bude schopen identifikovat environmentální dopady těžby a využívání přírodních zdrojů, včetně změn v ekosystémech a klimatických změn.
  • Student bude umět aplikovat metody hodnocení environmentálních rizik a navrhnout způsoby minimalizace negativních dopadů.

13) Politické aspekty nerovnoměrného rozmístění a čerpání přírodních zdrojů, scénáře budoucího vývoje

  • Student bude schopen analyzovat prvotní příčiny nerovnoměrného rozmístění přírodních zdrojů a jejich dopad v oblasti geopolitické a hospodářské jak na regionální, tak celosvětové úrovni.
  • Student bude umět navrhnout scénáře pro budoucí vývoj v oblasti přírodních zdrojů, zohledňující různé aspekty – např. ekonomické, ekologické či politické.
Poslední úprava: Přikryl Richard, prof. Mgr., Dr. (30.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK