PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Diversity of Insects - MB170P98
Anglický název: Diversity of Insects
Český název: Biodiverzita hmyzu
Zajišťuje: Katedra zoologie (31-170)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: 3
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina, čeština
Další informace: http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2167
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Jiří Hadrava, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Jiří Hadrava, Ph.D.
Mgr. Petr Janšta, Ph.D.
Mgr. Michael Mikát, Ph.D.
Mgr. Petr Šípek, Ph.D.
Anotace -
S více než jedním milionem popsaných druhů a několika miliony dosud nepopsaných druhů tvoří hmyz většinu biodiverzity na Zemi. Přesto mu v základních kurzech ekologie a evoluční biologie nebývá věnována velká pozornost. Během lekcí zaměřených na biodiverzitu hmyzu se budeme zabývat různými tématy týkajícími se ekologie, evoluce a rozmanitosti hmyzu a budeme se věnovat faktorům, které jejich rozmanitost ovlivňují.

Kolik druhů hmyzu na světě vlastně existuje? Víme, proč je hmyz nejrozmanitější skupinou živočichů? Je vysoká rozmanitost charakteristická pro všechny skupiny, nebo jen v některé? Byla druhová pestrost hmyzu stejně vysoká i v minulosti? Jaké jsou důvody ke studiu biodiverzity hmyzu a jaká úskalí tento výzkum přináší? Jsou hmyzí taxonomové skutečně pravými vědci a mají muzejní sbírky vědecký přínos? Jaké jsou běžné i kontroverzní přístupy ke studiu biodiverzity hmyzu? Proč není sběr hmyzu ani zcela povolen, ale ani zcela zakázán? Má biodiverzita hmyzu přímé dopady na lidskou společnost?

Přednáška poskytne základní informace o rozmanitosti hmyzu a umožní účastníkům odpovídat na výše uvedené (a mnohé další) otázky a diskutovat o nich.

Kurz je otevřen všem studentům (bakalářského, magisterského i doktorského stupně) bez zvláštních požadavků, předchozí znalost základů systematiky hmyzu, ekologie a evoluční biologie je však výhodou.
Poslední úprava: Hadrava Jiří, RNDr., Ph.D. (07.10.2025)
Literatura -

Grimaldi D. & Engel M. (2004) Evolution of the insects. Cambridge Press.
Futuyma D. J. (2009) Evolution. Second Edition. Sinauer Associates Ltd.
Lomolino M. V., Riddle B. R., Whittaker R. J. & Brown J. H. (2010) Biogeography. Fourth Edition. Sinauer Associated Ltd.
Winston J. (1999) Describing species. Practical taxonomic procedure for biologists. Columbia University Press.

Další literatura k jednotlivým tématů (k dobrovolnému prostudování) je k dispozici na Moodle (https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2167)

Poslední úprava: Hadrava Jiří, RNDr., Ph.D. (07.10.2025)
Požadavky ke zkoušce -

Kombinace písemné a ústní - test jako první, při jeho úspěšném zvládnutí student postoupí k ústní části. Ústní část formou diskuze v rozsahu přednášek. Čeští studenti se mohou rozhodnout mezi zkoušením v angličtině a v češtině, zahraniční studenti jsou zkoušeni v angličtině.

Poslední úprava: Hadrava Jiří, RNDr., Ph.D. (07.10.2025)
Sylabus -

Vývoj diverzity hmyzu v minulosti
Diverzita hmyzu v dnešní době
Morfologická diverzita hmyzu a její důvody
Jak studovat diverzitu hmyzu: klasická taxonomie i moderní metody
Speciace, pojetí druhu a biogeografické problémy u hmyzu
Genetická diverzita hmyzu
Koevoluce jako důvod pro vysokou diverzitu hmyzu
Behaviorální diverzita hmyzu
Ochrana diverzity v teorii a praxi
Význam diverzity hmyzu pro lidi

Poslední úprava: Hadrava Jiří, RNDr., Ph.D. (07.10.2025)
Výsledky učení - angličtina

After completing the course, students will be able to:

  1. Explain the evolutionary and ecological processes responsible for the extraordinary diversity of insects.

  2. Describe the temporal and spatial patterns of insect diversity and discuss their historical development through geological time.

  3. Recognize and compare the main forms of morphological, genetic, and behavioural diversity among major insect groups.

  4. Evaluate the roles of coevolution, speciation, and biogeographic history in shaping insect diversity.

  5. Identify and discuss classical and modern approaches used to study insect biodiversity, including their strengths and limitations.

  6. Assess the relevance of museum collections and taxonomic research for biodiversity studies and conservation.

  7. Interpret current challenges in the conservation of insect diversity and propose strategies for its protection.

  8. Critically reflect on the importance of insect diversity for ecosystems and human society, including ethical and practical dimensions of insect research and collection.

Poslední úprava: Gáliková Kristýna, Mgr. et Mgr., DiS. (21.10.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK